Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نشست خبری «یک دیدار یک عرضه» شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر امروز برگزار شد.

«شبصیر» به اهالی بازار سهام معرفی شد

بورس24 : شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر از شرکت های هلدینگ توسعه انرژی تدبیر بوده که در فرابورس عرضه می شود. این هلدینگ پس از عرضه تولیدات پتروشیمی قائد بصیر برنامه عرضه نیروگاه آبادان را در فرابورس دارد.

مهم ترین موارد مطرح شده در این نشست خبری به نقل از سهامدار عمده قائد بصیر به شرح زیر است:

*عرضه شرکت نفت و گاز پرشیا نیز توسط این هلدینگ در بورس بار دیگر پیگیری شده و امسال قطعا عرضه می شود.

*هلدینگ توسعه انرژی تدبیر در نظر دارد تا از بازار سرمایه برای تکمیل پروژه های خود استفاده نماید.

*تولیدات و فروش ۶ ماهه شرکت قائد بصیر نسبت به ۶ ماهه مدت مشابه جلوتر است.

*خط تولید پلی استایرن در این مجموعه راه اندازی شد.

*تولید ۴۱۰۰۰ تنی در سال توسط قائد بصیر انجام می شود.

*دو ماده اولیه شرکت توسط بورس کالا و یک ماده از طریق واردات تامین می شود.

*این شرکت در نظر دارد تا طرح توسعه شرکت را چه به لحاظ تولیدات، تنوع و کیفیت بعد از عرضه اولیه اجرایی نماید.

*مواد اولیه وارداتی شرکت تا یکسال آینده خریداری شده و برای بعد از آن هم ساز و کار چیده شده است‌.

*برنامه افزایش سرمایه ۵۰ درصدی در سال ۹۸ دنبال می شود.

*سال گذشته ۱۰ درصد صادرات داشتیم و امسال در نیمه اول حدود ۱۵ درصد صادرات داشتیم. بسته به شرایط این میزان می تواند افزایش یابد‌.

*افزایش صادرات سال جاری به دلیل تامین ارز بوده که برای واردات در زمان تحریم ها به مشکلی بر نخوریم.

بهنام محسنی معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس در این نشست با اشاره به انجام عملیات بازارگردانی در برخی سهام بازارهای اول و دوم فرابورس ایران گفت: در دستورالعمل فعلی بازارگردانی انجام این عملیات در بازار پایه ممکن نیست و فقط شرکت‌های پذیرش‌شده می‌توانند از این قابلیت بهره‌مند شوند، اما در بازار پایه تغییراتی کلی پیشنهاد شده که امکان فعالیت صندوق‌های بازارگردانی و پوششی در این بازار فراهم شود.

وی افزود: تا دو ماه پیش برای عملیات بازارگردانی دامنه نوسان قیمت حداقل دو برابر دامنه نوسان عادی قیمت در بازارهای اول و دوم بوده‌است که با دستورالعمل سازمان این امکان وجود دارد که دامنه نوسان قیمت با وجود بازارگردان همانند دامنه نوسان عادی در این دو بازار باشد.

 خبر تکمیلی :

نشست خبری معرفی شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر برای عرضه در فرابورس برگزار شد.

صحبت های مدیرعامل هلدینگ توسعه انرژی تدبیر

گزارش خبرنگار بورس24 حاکی از آن است ؛ در ابتدای این جلسه پرویز راحت مدیرعامل هلدینگ توسعه انرژی تدبیر و سهامدار عمده پتروشیمی قائد بصیر در خصوص این هلدینگ و برنامه های پیش روی آن گفت: شرکت های زیر مجموعه هلدینگ در چهارچوب 10 شرکت ، زنجیره ای از فعالیت های ما را تکمیل می کنند، از تولید نفت خام گرفته تا میادین همراه همه و همه در این مجموعه مورد حمایت است، میدان یاران شمالی توسط یکی از زیر مجموعه ها اجرایی شده و ما به عنوان اولین شرکتی هستیم که از قرارداد بیع متقابل استفاده کرده ایم.

وی ادامه داد: در راستای تکمیل فعالیت های هلدینگ، این مجموعه  75 درصد از سهام شرکت تولید روانکار نفت پارس را خریداری کرد که تولید کننده انواع روانکار است، این هلدینگ همچنین 80 درصد پتروشیمی قائد بصیر را داراست. بزرگترین پروژه اتان گیری نیز در شرکت با ظرفیت 80 میلیون متر مکعب در روز در حال پیشروی و احداث بوده که 65 درصد آن تکمیل شده است.

راحت افزود: هلدینگ توسعه انرژی تدبیر اولین نیروگاه سیکل ترکیبی برق در استان خوزستان را با ظرفیت 8.5 مگابایت در آبادان راه اندازی کرده که بالاترین ضریب بهره برداری را در کشور دارد، ما اولین پالایشگاه نفت خام های فوق سنگین را در کشور و در چهارچوب توسعه منطقه راه اندازی کرده ایم. این هلدینگ در حوزه انرژی نیز فعال بوده و همه واحدها و زنجیره های آن را پوشش می دهد. در این هلدینگ حدود 80 نوع محصول تولید می شود و ما تنها تولید کننده ABS های رنگی در کشور هستیم.

وی تاکید کرد: از سال 95 مجموعه قائد بصیر بالاتر از ظرفیت خود تولید کرد و این رویه همچنان ادامه دارد، ظرفیت اسمی شرکت 33 هزار تن بوده که در سال 96 هم بالاتر از ظرفیت خود را تولید کرده است، این روند در نیمه اول سال 97 نیز ادامه داشت به گونه ای در شش ماهه سال جاری در مقایسه با 6 ماهه سال گذشته تولید و فروش بیشتری به ثبت رسیده است، این مجموعه در نیمه اول سال جاری توانسته بازار صادراتی خوبی را به خود جذب کند، هلدینگ سال گذشته مجموعه قائد بصیر را الزام کرد که سقف صادراتی 10 درصدی از فروش را داشته باشد و امسال این الزام را برداشته ، در نتیجه شرکت قائد بصیر در نیمه اول توانست 15 درصد فروش صادراتی داشته باشد که این رویه صادراتی در ادامه سال نیز ادامه می یابد. بازارهای جدید صادراتی به مجموعه اضافه شده که این موضوع می تواند برای تامین ارز مجموعه مناسب باشد.

عرضه پرشیا در بورس به کجا رسید

مدیرعامل شرکت هلدینگ توسعه انرژی تدبیر خبر داد: مجموعه های دیگر این هلدینگ نیز کم کم وارد بازار سرمایه خواهد شد، پس از قائد بصیر در نظر داریم تا نیروگاه آبادان را در فرابورس عرضه کنیم. علاوه بر آن توسعه میادین نفتی نفت و گاز پرشیا نیز قرار بود سال گذشته در بورس عرضه شود که ما تصمیم گرفتیم تا برنامه های تحریمی کشور مشخص شود تا این موضوع تاثیر منفی بر معاملات سهم نگذارد، بعد از انعقاد قرارداد جدید این مجموعه و همچنین اخذ مطالبات از شرکت نفت، در حال حاضر می تواند به بورس عرضه شود که در سال جاری شاهد عرضه این سهم خواهیم بود.

پرویز راحت گفت: شرکت پتروشیمی قائد بصیر بخشی از مواد اولیه خود را از طریق واردات تامین می کند و به همین دلیل به ارز احتیاج دارد، این مجموعه به زودی خط تولید استایرن مونومر را فعال می کند.

سخنان مدیرعامل/ طرح توسعه در راه است

در ادامه جلسه رضا فرزادی مدیرعامل شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر در خصوص شرکت گفت: مجموعه تولیدات پتروشیمی قائد بصیر از سال 82 عملیات و بهره برداری را آغاز کرد، این شرکت اقدام به تولید ABS می کند که می توان گفت در داخل بدون رقیب بوده و بخش اعظمی از فروش ما سفارشی است، بخشی از ماده اولیه های شرکت از طریق بورس کالا و بخشی از طریق واردات تامین می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: شرکت در نظر دارد تا پس از عرضه اولیه طرح توسعه خود را برای افزایش تولید، افزایش کیفیت و تنوع محصولات اجرایی نماید. مواد اولیه شرکت برای یکسال تهیه شده اند و نگرانی ای از بابت تحریم ها وجود ندارد پس از آن هم راهکارهایی اندیشیده شده، حدود 20 تا 25 درصد از مواد اولیه وارداتی است و مابقی از طریق بورس کالا تامین می شود.

فرزادی در مورد افزایش سرمایه این مجموعه گفت: افزایش سرمایه 50 درصدی شرکت در سال 98 اجرایی می شود که در سال آتی در خصوص آن جزئیات بیشتری مطرح می شود اگر چنانچه شاهد افزایش قیمت مواد اولیه به دلیل افزایش نرخ دلار باشیم می توانیم قیمت محصولات خود را نیز افزایش دهیم.

وی در خصوص میزان صادرات شرکت و تاثیر از تحریم ها عنوان کرد: صادرات بخش کوچکی از فروش شرکت را می گیرد و عمدتا به دلیل تامین ارز این موضوع اجرایی می شود اما حتی اگر نتوانیم صادرات داشته باشیم می توانیم از طریق فروش به بازار داخل فروش خود را اجرایی نمائیم. فروش صادراتی غالبا به دلیل ثبت برند و تامین ارز صورت می گیرد. نرخ فروش صادراتی پایین تر از نرخ فروش داخلی است که دلیل آن به قیمت گذاری های جهانی بر اساس مجلات خاص مربوط می شود که نرخ فروش داخل به دلیل نوسانات نرخ ارز بیشتر است.

مدیر عامل شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر تاکید کرد: از طرف دیگر نوع محصولی که صادر می شود با نوع محصولی که به بازار داخل می فروشیم فرق دارد، نرخ فروش به بازار صادراتی درب کارخانه 1200 دلار بوده و نرخ خرید مواد اولیه از بورس کالا برای استایرن مونومر 10500 و برای بوتادین در حدود 7 تا 8 هزار تومان است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24