Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

علی اسلامی بیدگلی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به بورس ٢۴ گفت:آنچه که در گذشته اتفاق افتاده به این صورت بوده که طبق اساسنامه تشکیل بورس ها اصول حاکمیتی شرکتی ایجاب می کند که هیچ شرکت یا گروهی نفوذ غالب بر بورس ها را نداشته باشد. با همین نگرش اساسنامه بورس ها نوشته شد که هیچ ذی نفع واحدی بیش از ٢.۵ درصد سهام بورس مربوطه را نداشته باشد. وی ادامه داد: برای این که این میزان معاملات کنترل شده و معامله بین گروهی نیز مورد نظارت باشد، نمادهای مختلف برای بورس ها طراحی گردید و این طراحی نمادهای مختلف منجر به چند قیمتی شدن آن ها شد. شاید اگر به گذشته برگردیم این تصمیم و رویه معاملاتی را رویه صحیحی بدانیم، اما این که در حال حاضر چه رویه ای صحیح است می توان به اتفاقی که برای نماد شرکت بورس تهران افتاد، اشاره کرد. در حال حاضر در بورس تهران نظارت ها بیشتر شده و ابهام موجود در خصوص چند قیمتی بودن سهم نیز رفع گردیده است و سهم یک قیمت واحد دارد. مشابه همین اتفاق را می توان در بورس کالا و بورس انرژی نیز شاهد بود. این موضوع یعنی وجود چند قیمت برای یک سهم که به لحاظ ظاهری و برای یک شرکت که خود وظیفه نظارت دارد، چندان مناسب نیست.

بازهم انتقاد از چند نرخی بودن سهام بورس ها

بورس24 : پس از درخواست دبیرکل دو تشکل خود انتظام فعال در بازار سهام درباره ضرورت تجمیع نماد بورس ها، یک کارشناس بازار سرمایه نیز تداوم روند معاملاتی سهم شرکت های بورس انرژی و بورس کالا در چند نماد معاملاتی را نامناسب خواند.

علت تفکیک نمادها چه بود؟

علی اسلامی بیدگلی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به بورس24 گفت:آنچه که در گذشته اتفاق افتاده به این صورت بوده که طبق اساسنامه تشکیل بورس ها اصول حاکمیتی شرکتی ایجاب می کند که هیچ شرکت یا گروهی نفوذ غالب بر بورس ها را نداشته باشد. با همین نگرش اساسنامه بورس ها نوشته شد که هیچ ذی نفع واحدی بیش از 2.5 درصد سهام بورس مربوطه را نداشته باشد.

وی ادامه داد: برای این که این میزان معاملات کنترل شده و معامله بین گروهی نیز مورد نظارت باشد، نمادهای مختلف برای بورس ها طراحی گردید و این طراحی نمادهای مختلف منجر به چند قیمتی شدن آن ها شد. شاید اگر به گذشته برگردیم این تصمیم و رویه معاملاتی را رویه صحیحی بدانیم، اما این که در حال حاضر چه رویه ای صحیح است می توان به اتفاقی که برای نماد شرکت بورس تهران افتاد، اشاره کرد. در حال حاضر در بورس تهران نظارت ها بیشتر شده و ابهام موجود در خصوص چند قیمتی بودن سهم نیز رفع گردیده است و سهم یک قیمت واحد دارد. مشابه همین اتفاق را می توان در بورس کالا و بورس انرژی نیز شاهد بود. این موضوع یعنی وجود چند قیمت برای یک سهم که به لحاظ ظاهری و برای یک شرکت که خود وظیفه نظارت دارد، چندان مناسب نیست.

اسلامی بیدگلی عنوان کرد: بازار سرمایه بازاری است که سهام شرکت ها باید در آن براساس ارزش واقعی معامله شوند و مبنای قیمت گذاری صحیحی وجود داشته باشد. ما در بورس انرژی و بورس کالا شاهد سهم یک شرکت با کارکردی واحد و یکسان اما با قیمت های بسیار متفاوت هستیم. می توان به گونه ای عمل کرد که با اصلاح قیمت ها و نظارت های موجود، جا به جایی ها منجر به تغییر حاکمیت شرکت ها نشود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به عنوان مثال در یکی از نمادهای بورس انرژی شاهد قیمتی در محدوده 500 تا 600 تومان هستیم و این در حالی است که در نماد انرژی 3 قیمت چندین برابری بر روی تابلو معامله می شود. به نظر، این اتفاق در بورسی که خود وظیفه شفافیت دارد مناسب به نظر نمی رسد.

وی تصریح کرد: در نمادهای معاملاتی باید سه نکته اساسی همواره رعایت شود. اولین نکته شفافیت قیمتی آن است، دومین موضوع ، قدرت نقد شوندگی بوده و سومین مسئله صحت معاملات آن هاست که به دلیل تفاوت قیمت در نماد بورس ها، شفافیت کافی و صحت معاملاتی وجود ندارد. همچنین در برخی از سهام آن ها نیز کمترین قدرت نقدشوندگی مشاهده شده است.

قیمت برخی سهم ها بی رویه رشد کرده...

علی اسلامی بیدگلی در پاسخ به این سوال که آیا تفاوت قیمت در نمادی همچون بورس انرژی می تواند منجر به سفته بازی شود، گفت: با این که وجود سفته باز به عنوان speculatore برای تمامی بازارهای مالی لازم و ضروری است ، اما نتیجه اختلاف قیمت ها در سهام بورس انرژی محدودیت هایی را ایجاد کرده که منجر به افزایش بی رویه قیمت سهم شده و طبیعتا این موضوع به لحاظ ارزش روز دارایی های شرکت یا سایر روش های ارزش گذاری مانند تنزیل جریان های نقدی مبهم است و نباید قیمت ها اختلاف های معناداری با هم داشته باشند.

این کارشناس بورس خاطر نشان کرد: نیاز است که اصلاحات قیمتی صورت بگیرد و محدودیت هایی که باعث قیمت گذاری نامناسب شده اصلاح شود. به ویژه این که این موضوع در نمادهایی که خود متولی شفافیت هستند اتفاق افتاده است.

شرایط نمادهای بورس انرژی و کالا اصلاح می شود

وی تاکید کرد: لازم است که این شفافیت همان طور که در نماد بورس تهران به وقوع پیوست در نمادهای بورس انرژی و بورس کالا نیز اتفاق بیفتد. این برنامه حتما مورد توجه مسئولان  شرکت بورس و سازمان بورس قرار دارد و ما به زودی شاهد اصلاح قیمت ها و یا تجمیع نمادهای بورس کالا و انرژی نیز خواهیم بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24