Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

از سعید جمالی مدیر امور سهام و سرمایه گذاری های سایپا این پرسش روز سهامداران را پرسیدیم. این مقام مسئول به بورس ٢۴ توضیح داد: همانطور که در اصلاحیه گزارش منتشر شد به جز دو ستون مبلغ فروش آریو و برلیانس تغییر دیگری در صورت های مالی انجام نشده است. جمالی ادامه داد: در فرمت جدید انتشار اطلاعات در کدال سود و زیان هر محصول در انتهای جدول نمایش داده می شود ، در صورتی که باید به این موضوع نیز توجه داشت که این سود و زیان به معنی سود و زیان شرکت نیست و طبیعتا پس از احتساب سود یا زیان هر محصول در نهایت هزینه های مختلف از جمله هزینه اداری عمومی و هزینه های مالی نیز باید از حساب ها کسر گردد.

سایپا داستان برلیانس ١٢ میلیارد تومانی و آریو ۴۴ هزار تومانی را بالاخره شفاف سازی کرد

بورس24 : «حساب سازی» تخلف یا شیه جرمی است که در بازار سرمایه زیاد دهان به دهان می شود و سهامداران حقیقی هر از چند گاهی به ناشران یا بازیگران عمده شرکت ها نسبت می دهند.این بار اما صحبت از حساب سازی در سایپاست.

قصه از کجا شروع شد؟

در چند روز اخیر خبرهای بسیاری در این خصوص که گروه خودرو سازی سایپا اقدام به حساب سازی و جابه جا نشان دادن حساب سود و زیان شرکت کرده ، نقل تمام کانال های تلگرامی شده و در بین گروه ها دست به دست می شد ، خبری که مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار هم پیرامون آن مصاحبه کرد و توضیحاتی ارائه داد اما پس از انتشار گزارش اصلاحی باز هم فعالان بازار قانع نشدند و شاهد ادامه برخی موضوعات منفی پیرامون نحوه گزارش دهی این شرکت بودیم.

در گزارشی که سایپا منتشر کرد قیمت فروش هر دستگاه خودرو آریو در حدود 44 هزار تومان و قیمت فروش هر دستگاه خودروی برلیانس بیش از 12 میلیارد تومان در صورت های مالی درج شده بود!! اما موردی که بسیار پر رنگ شد و مانور زیادی هم روی این موضوع داده شد رقم فروش آریو بود ، ولی کسی به قیمت فروش برلیانس اشاره ای نکرد ؛ هیچ کس!!

سایپا پس از گذشت یک روز کاری از انتشار این گزارش اشتباه ، یک گزارش اصلاحی روی خروجی کدال قرار داد.گزارش مزبور حاکی از اصلاح قیمت واحد فروش آریو و برلیانس بود.

حال آن که به رغم این گزارش اصلاحی بازهم سهامداران سایپا معترض هستند که چرا با وجود این تغییرات سود و زیان خساپا تغییری پیدا نکرده است؟

گزارش نخست

گزارش اصلاحی

داستان چیست؟

از سعید جمالی مدیر امور سهام و سرمایه گذاری های سایپا این پرسش روز سهامداران را پرسیدیم.

این مقام مسئول به بورس24 توضیح داد: همانطور که در اصلاحیه گزارش منتشر شد به جز دو ستون مبلغ فروش آریو و برلیانس تغییر دیگری در صورت های مالی انجام نشده است.

جمالی ادامه داد: در فرمت جدید انتشار اطلاعات در کدال سود و زیان هر محصول در انتهای جدول نمایش داده می شود ، در صورتی که باید به این موضوع نیز توجه داشت که این سود و زیان به معنی سود و زیان شرکت نیست و طبیعتا پس از احتساب سود یا زیان هر محصول در نهایت هزینه های مختلف از جمله هزینه اداری عمومی و هزینه های مالی نیز باید از حساب ها کسر گردد.

وی گفت: مساله ای که در این بین ایجاد شده این است که در زمان انتشار اطلاعات فیلد های مربوط به خودرو آریو و برلیانس به اشتباه تکمیل شدند و فقط اعداد مربوط به این دو خودرو جابه جا و اشتباه در صورت ها درج شده است.

مدیر امور سهام و سرمایه گذاری های سایپا در گفت و گو با بورس24 ادامه داد: بر اساس این گزارش قیمت واحد فروش هر دستگاه برلیانس در حدود 12 میلیارد تومان منظور شده بود و قیمت فروش هر دستگاه آریو 44 هزار تومان ؛ بنابراین جابه جایی قیمت های فروش منجر به اصلاح گزارش شد و طبیعتا این جابه جایی اعداد در کل گزارش تاثیری ایجاد نخواهد کرد ، چرا که جمع اعداد در گزارش اولیه درست بوده است.

این مقام مسئول در شرکت سایپا در پایان گفت: همانطور که در گزارش تفسیری هم شرح داده شده است ، علت اصلی زیان مجموعه قیمت گذاری دستوری است و اگر اصلاح نرخ عملیاتی شود قطعا گروه خودروسازی سایپا در شرایط بهتری قرار خواهد گرفت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • صالح محقق
    صالح محقق

    تکلیف کاهش قیمت تیبا در گزارش دوم چی میشه؟

    5 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24