Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

شناسایی درآمد ناشی از تسعیر ارز در سال جاری برای مهم ترین دارایی واتی ست که از مقدار ٢١ میلیارد ریال سال مالی ٩۶ تنها در ٩ ماهه به مقدار ١١١ میلیارد ریال رسیده است و این سود اگرچه...

بررسی فاکتورهای اثرگذار بر "واتی"

بورس24 : گروه سرمایه گذاری آتیه دماوند این روزها در حالی به قیمت 180 تومان رسیده است که حدود 1 ماه پیش برای خرید سهام شرکت در محدوده بالای 200 تومان میان خریداران رقابت شدیدی صورت می گرفت و سهم را تا صف خرید پیش می برد و تقریبا از سقف 290 تومانی 3 هفته پیش تا امروز سهم بدون دلیل بنیادی با اهمیت و صرفا با معاملات هیجانی بیش از یک سوم از ارزش مارکت خود را از دست داده است.

نگاهی به پرتفوی شرکت نشان می دهد تمرکز شرکت عمدتا بر داراریی مهمی تحت نام صنایع شیمیایی ایران است و سایر دارایی ها و شرکت های فعال در صنعت لاستیک، نساجی، پتروشیمی و واسطه گری مالی و غیره نقش کمرنگ تری در ارزش گذاری سهم دارند. مطابق گزارش 6 ماهه، دارایی های با اهمیتی که ارزش افزوده ای بیش از 1 میلیارد تومان برای واتی داشته اند در جدول آمده است.

صنایع شیمیایی ایران که با نماد "شیران" شناخته شده است نیز اخیرا با اخبار مثبتی پیرامون تحویل خوراک (نفت سفید) با احتساب یارانه دولتی مشمول حمایت خواهد شد و با توجه به صادرات محصولات به نظر می رسد شرایط ایده آلی را در آینده تجربه کند. این در حالی ست که سال مالی شیران منتهی به 30 آذر ماه است و احتمالا در مجمع امسال شاهد تقسیم سود مناسبی در شرکت خواهیم بود که این به معنای رشد درآمد واتی از محل سرمایه گذاری در این شرکت خواهد بود.

مطابق گزارش 9 ماهه شیران، این شرکت با رشد 38 درصدی فروش نسبت به 9 ماهه سال قبل ، رشد 65 درصدی سود عملیاتی را در صورت های مالی ثبت کرده است و این در حالی ست که در سال گذشته بیش از 44 درصد سود خالص 9 ماهه ناشی از درآمدهای غیر عملیاتی و سود ناشی از سپرده های بانکی و اوراق بوده اما برای 9 ماهه امسال بخش غیر عملیاتی تنها 17 درصد بوده است و سهم درآمدهای عملیاتی رشد قابل توجهی داشته است ضمن آنکه تا پایان سال مالی رقم غیر عملیاتی باز هم افزایش می یابد.

آنچه مهم است شناسایی درآمد ناشی از تسعیر ارز در سال جاری برای مهم ترین دارایی واتی ست که از مقدار 21 میلیارد ریال سال مالی 96 تنها در 9 ماهه به مقدار 111 میلیارد ریال رسیده است و این سود اگرچه در کلام غیرعملیاتی ست اما ناشی از فعالیت صادرات بوده و طبیعی ست جذابیت این سود در صورت مالی شرکت بیش از سودهای دیگر نظیر سپرده های بانکی یا اوراق است (که البته این سودها نیز شناسایی خواهد شد). در نهایت به نظر می رسد کل سود خالص 3 هزار میلیارد ریالی شیران در سال 96، برای امسال هم تکرار شود و حتی اگر بخشی از سود غیر عملیاتی امسال به اندازه سال قبل نباشد، باز هم باید در نظر گرفت تغییر ماهیت سود شیران از نظر تحلیل گران، چشم انداز مثبتی را برای این شرکت به همراه خواهد آورد که در پرتفوی واتی باید عیان شود. طبیعی ست ماهیت سود شیران و ارزش این سهم یکی از مهم ترین فاکتورهای قیمت گذاری واتی ست و در کنار آن به سود رسیدن دارایی های غیر بورسی واتی می تواند سال 97 را با شرایط ایده آلی در بخش سود سرمایه گذاری ها همراه سازد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24