بورس ٢۴ : مدیران شرکت راهآهن جمهوری اسلامی میگویند : درصدد هستند از طریق بازار سرمایه بخشی از پروژههای خود را تامین مالی کنند. روح الله بیرانوند - معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راهآهن - در نشست خبری که با خبرنگاران بازار سرمایه درباره تامین مالی از طریق بورس برگزار شد با طرح این پرسش که یک سیستم حمل و نقل پایدار چه ویژگی باید داشته باشد؟ گفت: از سال ۱۹۸۷ مفهوم جدیدی به نام توسعه پایدار وارد سازمان ملل شد، توسعه پایدار توسعهای است که بدون ضایع کردن حقوق نسلهای آینده به وجود آید و شرایط را بهبود بخشد.
بورس24 : مدیران شرکت راهآهن جمهوری اسلامی میگویند : درصدد هستند از طریق بازار سرمایه بخشی از پروژههای خود را تامین مالی کنند.
روح الله بیرانوند - معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راهآهن - در نشست خبری که با خبرنگاران بازار سرمایه درباره تامین مالی از طریق بورس برگزار شد با طرح این پرسش که یک سیستم حمل و نقل پایدار چه ویژگی باید داشته باشد؟ گفت: از سال ۱۹۸۷ مفهوم جدیدی به نام توسعه پایدار وارد سازمان ملل شد، توسعه پایدار توسعهای است که بدون ضایع کردن حقوق نسلهای آینده به وجود آید و شرایط را بهبود بخشد.
وی افزود: برنامهها در کشورهای توسعه یافته مخصوصا برنامههای حمل و نقل بر اساس توسعه پایدار است، ولی در کشور ما به این مفهوم توجه نشده و سیستم حمل و نقل ما یکپارچگی ندارد و مدهای مختلف
حمل و نقلمان نمیتوانند به درستی با هم ارتباط برقرار کنند و موضوعات زیست محیطی و تصادفات به اندازه کافی مورد توجه قرار نمیگیرد.
بیرانوند ادامه داد: مواردی همچون توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی از جمله زیر فصل های اقتصاد پایدار است، ما اگر بخواهیم خود را با کشورهای توسعه یافته در حوزه ریل مقایسه کنیم با سهم مطلوب فاصله
داریم. در سالهای اخیر سهم حمل و نقل ریلی افزایشی شده در حالی که با توجه به مشخصات جغرافیایی سهم بازار ما از بازار داخل و بین الملل با آن استعداد ها هم خوانی ندارد و در سیاست های کلی توسعه حمل
و نقل کشور و برنامه ششم مورد توجه قرار گرفت و این گفتمان برقرار شد اما تا عملیاتی شدن فاصله دارد.
وی با تاکید به لزوم تامین مالی حوزه حمل و نقل ریلی از بورس گفت: ۵۴ درصد از پروژه های ما از طریق بخش خصوصی و ۴۶ درصد پروژهها از طریق بخش خصوصی و دولتی با هم، تامین مالی انجام می شود. ما در بخش زیر بنا بالغ بر ۲۰ میلیارد یورو نیاز به تامین مالی داریم.
معاون شرکت راهاهن با اشاره به انواع مدلهای جذب سرمایه از جمله بورس گفت: فرصتهای سرمایهگذاری در هفت سرفصل طبقه بندی میشود؛ تقویت حمل و نقل باری و تامین ناوگان ریلی، توسعه زیر بنا، مدرن سازی راه آهن توسعه خدمات مسافری، توسعه فناوری کسب و کارهای نوین از جمله این سرفصل ها هستند.
بیرانوند در پاسخ به اینکه راه آهن برای جذب سرمایه از طریق بازار سرمایه چه اقداماتی را انجام داده است، گفت: ما در این مدت افزایش بازدهی و جذابیت اقتصادی، مشارکت در تامین مالی، مدیریت ریسک را دنبال کرده ایم.
وی درباره کاهش ریسک سرمایه گذاری در حوزه ریلی گفت: در بخش خصوصی قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی حاکم است. این قانون مناسبات ما را با بخش خصوصی روشن می کند. بر اساس قانون ۱۲ قانون رفع موانع تولید بحث پرداخت صرفه جویی در سوخت را تضمین می کند. هر کسی در ریلی سرمایه گذاری کند و کاهش مصرف سوخت داشته باشد می تواند مابه تفاوت را دریافت کند.
وی ادامه داد: نرخ خدمات ریلی در بخش باری کاملا آزاد است. و می تواند بر اساس مکانیزم بازار تامین مالی شود.
بیرانوند گفت: ما با بورس برای پذیرش ریسک و تامین منابع مالی صحبت هایی کردیم. شش روش تامین مالی وجود دارد که یکی از طریق بازار سرمایه است و ما یکی از راههایی که مد نظر داریم تامین مالی از طریق بورس است.
وی افزود: با همکاری نزدیک بورس و چند شرکت تامین سرمایه قرار است صکوک منتشر کنیم و در حال حاضر پروژه های مختلفی را در ابزارهای مختلف مالی داریم مه اعلام خواهیم کرد.
در ادامه این نشست سعید محمدزاده - مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی- اظهار کرد: دیروز سالروز آغاز صدارت امیر کبیر بود؛ مردی که کارهایی را شروع کرد که هنوز خیرات آن به ایران می رسد. چقدر دردناک است که اگر بدانیم که راه آهن کشور باید حداقل ۳۰ درصد از بار کشور را حمل و نقل کند ولی در حال حاضر ۱۲ درصد را حمل و نقل می کند.
وی با اشاره به اینکه نیاز به تامین مالی پروژههای ریلی از طریق بازار سرمایه وجود دارد، گفت: اگر فقط به موضوع صرفه جویی سوخت توجه کنیم و گزارش مصوب بهینه سازی سوخت را ملاک قرار دهیم و این مقدار را در قیمت واقعی گازویل درنظر بگیریم و بخواهیم به همان ۳۰ درصد و به عدد ۹۰ میلیارد تن - کیلومتر برسانیم صرفه جویی اش عدد بسیار بالایی می شود، حدود ۱.۲ میلیارد دلار صرفه جویی سوخت می شود. یعنی ما به عنوان صنعت حمل ونقل ریلی رسالت بزرگی بر دوش داریم. همه در راه آهن هدفشان این بود که توسعه حمل و نقل ریلی را توسعه دهند، من تا الان به حوزه بار اشاره کردم. در مورد مسافر نزدیک ۸۰ سی سی صرفه جویی سوخت خواهیم داشت. در اطراف تهران ما در سال نزدیک ۱۰۰ میلیارد نفر مسافر داریم.
محمدزاده افزود: میخواهیم کاری کنیم که سرمایه گذاران بخش خصوصی وارد سرمایه گذاری در این حوزه شویم. مالیات بر ارزش افزوده در حوزه خدمات ریلی در حد صفر محاسبه میشود که خیلی خوب است. اولویت بخش حمل و نقل ریلی و ایجاد مزیت رقابتی مهم است.
وی اضافه کرد: ما برای حضور سرمایهگذاران تلاش می کنیم تا نهایت بهره برداری در این حوزه انجام شود. نهایت بهره و تنها بهره ای که ما دنبالش هستیم توسعه حمل و نقل ریلی هستیم ما به دنبال شرکت راه آهن دنبال منفعت شخصی نیستیم و دنبال منفعت اجتماعی هستیم.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی گفت: وقتی می گوییم حمل ونقل ریلی موجب صرفه جویی می شود باید سرمایه گذاری را تسهیل کنیم تا از طریق بورس تامین مالی انجام شود. حداقل عدد که امکان عبور بار از کشور وجود دارد ۲۰ میلیون بار است، کافی است ما امکان عبور این بار را فراهم کنیم. توجه ویژه به حمل و نقل بین المللی به آینده کمک می کند.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری در پاسخ به این سوال ایسنا مبنی بر اینکه چقدر پروژههای راهآهن نیاز به تامین مالی از طریق بازار سرمایه دارد و چقدر مشمولان بازار سرمایه و سرمایهگذاران بورسی راغب هستند در این پروژهها سرمایه گذاری کنند؟ گفت: در حوزه ما حداقل ۶۰۰ لوکوموتیو و ۲۸ هزار واگن باری برای کشور نیاز داریم که این میزان نیاز به تامین مالی دارد.
محمدزاده ادامه داد: صرف نظر از اینکه مجموعه واگنها و لوکوموتیوها از خارج یا داخل تامین شود تمام اینها نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد که یکی از روشهای آنها که مورد نظر ماست سرمایه گذاری از طریق بازار سرمایه است.
وی اضافه کرد: ما در کشور واگنسازیهای مختلف داریم که ظرفیت آزاد دارند از طرفی شرکتهای حمل و نقل نیازمند واگن هستند، اما از طرف دیگر صاحبان کالا ما به دلیل نبود واگن دچار مشکل هستند.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به ایسنا گفت: یک ظرفیت کمنظیر که در بودجه سال ۱۳۹۷ پیشبینی میشد تبصره ۱۸ است. برطبق این تبصره یک میلیارد دلار میتوانیم از صندوق توسعه ملی برداشت داشته باشیم. استفاده از تبصره ۱۸ میتواند به کمک بازار سرمایه و سرمایه گذاران بخش خصوصی بیاید.
محمدزاده با اشاره به روشهای تامین مالی از جمله صکوک و صندوق پروژه، اظهار کرد: شرکتهایی داراییشان را به رهن گذاشتند و راهآهن ضمانتهای لازم را انجام داد و خوشبختانه آن ضمانتها مورد تایید قرار گرفت و توانستیم برای تامین مالی پروژههایمان اوراق صکوک اجاره منتشر کنیم. از طرفی استفاده از صندوق پروژه نیز یکیدیگر از راههای تامین مالی از طریق بازار سرمایه است.
روحالله بیرانوند نیز در پاسخ به این سوال ایسنا که رقم مورد نظر سرمایهگذاری مورد نیاز شما از طریق صندوق پروژه چقدر است، گفت: رقم سرمایه گذاری مدنظر ما ۸۰۰ میلیارد تومان بود که به دلیل مسائل زیربنایی با چالشهایی مواجه است. در حال حاضر در حال بررسی راهکارهایی هستیم تا بتوانیم این مقدار را محقق کنیم.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.