Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نشست خبری جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس امروز برگزار شد. او در این نشست اعلام کرد که پتروشیمی نوری در آبان ماه عرضه اولیه خواهد شد.

جدیدترین خبرها از صنایع پتروشیمی خلیج فارس و زیرمجموعه هایش؛ افتتاح بیدبلند تا یک سال آینده/ عرضه اولیه پتروشیمی نوری در آبان ماه/ رشد قیمت ارز در سود سال آینده دیده می شود

بورس24 : جعفر ربیعی مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس امروز در نشست خبری خود آخرین وضعیت این هلدینگ را تشریح کرد. مهم ترین صحبت های مطرح شده توسط او را می خوانید:

*گاز های همراه نفت که در میادین نفتی می سوزد توسط هلدینگ جمع آوری می شود. این یک پروژه برد برد است؛ هم برای مردم و هم برای وزارت نفت و پروشیمی ها، چرا که این گازها تبدیل به خوراک پتروشیمی ها می شود. این پروژه به زودی به بهره برداری می رسد و ۲۰میلیون متر مکعب گاز غنی به دست می آوریم.

*سرمایه شرکت از ۵ هزار میلیارد تومان و به ۹ هزار و ۱۵۰میلیارد تومان افزایش خواهد داشت. ما ارتباط با بازار سرمایه را عمق بخشیدیم و بازار گردانی شرکت در بورس بهبود یافته است.

*پالایشگاه بید بلند طی یک سال بعد افتتاح می شود که ۴ میلیارد دلار به ظرفیت جدید افزوده می شود.

*پتروشیمی نوری تا یک ماه آینده و تا پایان آبان در بورس عرضه می شود.

*در مورد تجمیع هلدینگ ها از سال های پیش این بحث وجود داشت، که خیلی از هلدینگ های پتروشیمی سهامداران خرد و کلان متعدد دارند و نمی توان یک شبه با یک بخشنامه مصوب کرد. نیاز به برنامه و مراحل دارند. ولی به طور کلی مدیران موافق با این موضوع هستند.

*در خصوص تاپیکو هم این موضوع بحث شده که امیدواریم بتوان این بحث را تا یک سال آینده سامان داد، به نحوی که کلیه شرکت های پتروشیمی شستا با هلدینگ تجمیع شوند.

*بازار ثانویه یا نیما بر اساس عرضه و تقاضا است و هیچ نرخ دستوری قرار نیست در آن وجود داشته باشد. قرار است بازار را رصد کنیم اما همواره نرخ عرضه پتروشیمی ها ارزان تر از نرخ نیمایی است که کمک به متعادل شدن قیمت ارز می شود.

*آنچه برای هلدینگ خلیج فارس تعیین شده بر اساس صادراتی که باید وجود داشته باشد است. باید ۴میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار ارز در بازار عرضه کنیم که حدود ۲میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار عرضه شده که از پیش بینی جلوتر هستیم و بیش از سهمیه عرضه کرده ایم. هر روز کاری ۱۵میلیون دلار عرضه شده، به جز پنجشنبه و جمعه. تا ٢٥ مهرماه ٢ میلیارد و ٤٠٠ میلیون دلار از سوی شرکت های تابعه هلدینگ خلیج فارس به سامانه نیما ارز تزریق شده است. بخشی از این ارز صرف هزینه ها شده ومابقی به ١١١ صرافی فروخته شده است.

*ما برای خرید خوراک، دستمزد و .. نیاز به ریال داریم و باید ارز خود را بفروشیم، تمام شرکت های ما بورسی هستند و همه موارد رصد می شود، پتروشیمی ها کاملا زیر ذره‌بین هستند و این تهمت زدن که عرضه انجام نمی شود، اشتباه است.

*هلدینگ در کدال هم اعلام شده سود افزایش داشته اما اینکه در مجمع چقدر تقسیم شود ، به تصمیمات مجمع بستگی دارد.

*در سال مالی آینده نیز جهش خوبی خواهیم داشت چرا که پروژه های خوبی سال آینده خواهیم داشت.

*رشد قیمت ارز در سود سال آینده دیده می شود.

* ۱۵درصد درآمدهای صادراتی را خرج خودمان می کنیم.

*نرخ خوراک تا اول مهر ۳۸۰۰تومان بود از ابتدای مهر نیمایی است. ما موافقیم هم نرخ خوراک و هم محصولات در سامانه نیما ثبت شود.

*ما سالیانه حدود ۸ میلیارد دلار به عنوان هزینه خوراک به شرکت نفت پرداخت می کنیم.

*پتروشیمی نوری به واسطه ارزشی که دارد و مثبت بودن سهم، هر زمان عرضه شود حرکت و جهش خوبی در بورس به وجود می آورد و حتما اتفاقی که در پارس افتاد در نوری هم می افتد.

*گزارشات ۶ ماهه پارس و برخی دیگر ها در کدال مشخص میشود و در این گزارشات مشخص خواهد شد.

*قیمت سوخت پتروشیمی ها ۱۳۰ تومان به اضافه مقدار مشخصی است که تغییری نداشته، یعنی تاکنون فرمول ها تغییری نکرده و فقط قیمت مبنای دلاری تغییر کرده است.

*نرخ خوراک مایع ۹۵ درصد فوب با دلار ۷۷۰۰ تومانی (نیمایی) است. منبای ارزی تغییر کرده، ولی فرمول الان مطابق سال گذشته است.

*آریا ساسول یک سرمایه گذاری مهم شرکت است که ۵۰ درصد بین هلدینگ خلیج فارس و مجموعه ساتا است و مکانیزم تصمیم گیری کاملا مساوی است. با ساتا در حال تعامل هستیم که عرضه انجام شود.

تکمیلی:  
جعفر ربیعی مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس در نشست خبری روز جاری با اشاره به  وضعیت  صنعت پتروشیمی در جمع خبرنگاران  به تشریح  برنامه های هلدینگ خلیج فارس پرداخت. 

وی گفت:  صنعت پتروشیمی به یکی از منابع اصلی اشتغال و تامین ارز کشور تبدیل شده است.در سال جاری سهام پتروشیمی پارس در بورس عرضه شد و سه طرح پتروشیمی نوری، بوعلی و بندر امام نیز در صف ورود به آن قرار دارند.که تا ماه آینده نوری عرضه می شود. 

وی افزود: نوری به واسطه ارزشی که دارد و مثبت بودن سهم ، هر زمان عرضه شود حرکت و جهش خوبی در بورس به وجود می آورد و حتما اتفاقی که در پارس افتاد در نوری هم می افتد.گزارشات ۶ ماهه پارس  و برخی شرکت ها در کدال اعلام می شود و در این گزارشات مشخص خواهد شد.

ربیعی گفت: هلدینگ در کدال هم اعلام شده سود افزایش داشته اما اینکه در مجمع چقدر تقسیم شود ، به تصمیمات مجمع بستگی دارد.

وی ادامه داد: در سال مالی آینده نیز جهش خوبی خواهیم داشت چرا که پروژه های خوبی سال آینده خواهیم داشت. رشد قیمت ارز در سود سال آینده دیده می شود.

مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس درباره عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا نیز گفت: امسال به دلیل نوسانات نرخ ارز، حجم تقاضای محصولات در بورس کالا 300 درصد افزایش یافت.

به گفته او این در حالی بود که هیچ اتفاق خاصی در اقتصاد رخ نداده است که باعث رشد تقاضای واقعی برای مواد اولیه شده باشد.اصرار وزارت صنعت، معدن و تجارت بر عرضه محصولات با نرخ ارز 4200 تومانی و محدود کردن سقف رقابت به پنج تا 10 درصد عامل اصلی ایجاد رانت و حضور دلالان در بورس کالا شده بود.البته در یک ماه اخیر با آزاد شدن سقف معاملات، سوداگران در حال خارج شدن از بازارند و مواد اولیه به میزان کافی و حتی با قیمت پایین تر به دست تولیدکننده واقعی می رسد. 

مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس اگفت: پتروشیمی ها از منابع اصلی تامین ارز کشورند و در این زمینه هلدینگ خلیج فارس از 22 فروردین تا 25 مهرماه امسال 2.4 میلیارد دلار ارز در بازار عرضه کرده است. البته بخشی از ارز صادراتی با مجوز وزارت نفت صرف تامین کاتالیست، تجهیزات، بدهی ارزی و هزینه های جاری می شود. در فروش ارز پتروشیمی به صورت انحصاری عمل نکرده و به 111 صرافی فروخته شده است. 

به گفته وی، هفته گذشته با هماهنگی انجام شده میانگین نرخ ارز ارائه شده توسط پتروشیمی ها در سامانه نیما به 7700 تومان رسید.تا پایان امسال هلدینگ خلیج فارس پس از کسر هزینه ها باید حدود چهار میلیارد و 200 میلیون دلار ارز به بازار تزریق کند که تا 25 مهر امسال، مبلغ 2 میلیارد و 450 میلیون دلار عرضه کرده است.

وی افزود: صادرات غیرنفتی کشور سالانه 47 میلیارد دلار است که 12 میلیارد دلار از آن (معادل 25 درصد) به صادرات پتروشیمی ها اختصاص دارد. با وجود آن که 25 درصد از صادرات غیر نفتی کشور به پتروشیمی ها اختصاص دارد اما 70 درصد مجموع عرضه ارز در سامانه نیما توسط پتروشیمی ها انجام شده است که نشان می‌دهد بسیاری از صادرکنندگان غیر پتروشیمی، ارز خود را در سامانه نیما عرضه نکرده اند. 

مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس درباره اجرای طرح های جدید صنعت پتروشیمی نیز گفت: سه پروژه پتروشیمی با سرمایه چهار میلیارد دلار تا یک سال آینده راه اندازی خواهد شد.همچنین با اجرای طرح جمع‌ آوری گازهای همراه مشعل های نفتی (فلر) در استان خوزستان و مناطق نفت خیز جنوب این گازها به خوراک مجتمع های پتروشیمی تبدیل می شود. با اجرای این طرح 1.2 میلیارد دلاری، روزانه 20 میلیون مترمکعب خوراک گاز غنی برای پتروشیمی ها جمع آوری می شود.  

مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس درباره طرح تجمیع هلدینگ های پتروشیمی نیز گفت: همه فعالان بازار پتروشیمی از فراوانی و پراکندگی هلدینگ های پتروشیمی به عنوان نقطه منفی یاد می‌ کنند.

او ادامه داد: این هلدینگ ها دارای ساختار صادراتی و بازرگانی جداگانه بوده و با یکدیگر رقابت دارند. ربیعی با تأکید بر اینکه بحث تجمیع آنها مطرح است، نه ادغام؛ گفت: با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی و هلدینگ ها در بورس هستند یک شبه نمی شود آنها را تجمیع کرد و فرایندی زمانبر است. 

مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس افزود: از حدود هشت ماه گذشته موضوع تجمیع هلدینگ خلیج فارس با تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین) مطرح شده که برای تدوین نقشه راه تجمیع هلدینگ های پتروشیمی تلاش شده که حدود 90 درصد به نتیجه رسیده است. علت تاخیر در اجرای کامل آن را نبود وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل استیضاح مجلس اعلام کرد. زیرا تاپیکو زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی است.با پیشرفت کارها، تجمیع هلدینگ‌ها تا یک سال آینده به سرانجام خواهد رسید.

وی گفت: قیمت سوخت پتروشیمی ها ۱۳۰تومن به اضافه مقدار مشخصی است که تغییری نداشته یعنی تاکنون فرمول ها تغییری نکرده و فقط قیمت مبنای دلاری تغییر کرده است. 

ربیعی افزود: نرخ خوراک مایع ۹۵ درصد فوب با دلار ۷۷۰۰ شده (نیمایی) است . منبای ارزی تغییر کرده، ولی فرمول الان مطابق سال گذشته است. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24