Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

وام یکی از منابعی است که می تواند نقدینگی لازم برای خرید کالاها و نیازهای مختلف از جمله ملک برای خریدار مهیا کند. یکی از تسهیلاتی که می تواند در خانه دار شدن افراد جنبه کمکی داشته باشد ، وام خرید مسکن است. اما میزان وام دریافتی و نحوه دریافت آن به چه شکل است؟ بانک مسکن از روش های مختلفی تسهیلات خرید مسکن را به متقاضیان اعطا می کند

دریافت وام مسکن را جستجو می کنید؟ خواندن این گزارش به شما کمک می کند...

بورس24 : وام یکی از منابعی است که می تواند نقدینگی لازم برای خرید کالاها و نیازهای مختلف از جمله ملک برای خریدار مهیا کند.

یکی از تسهیلاتی که می تواند در خانه دار شدن افراد جنبه کمکی داشته باشد ، وام خرید مسکن است. اما میزان وام دریافتی و نحوه دریافت آن به چه شکل است؟

بانک مسکن از روش های مختلفی تسهیلات خرید مسکن را به متقاضیان اعطا می کند ؛ شامل :

* اوراق ممتاز

*صندوق پس انداز یکم

*حساب پس انداز مسکن جوانان

حساب صندوق پس انداز مسکن یکم در شهر تهران 80 میلیون تومان و در شهرهای بزرگ بالای 200هزار نفر جمعیت 60میلیون و در سایر مناطق شهری 40 میلیون تومان به متقاضیان انفرادی تسهیلات می دهد.

نرخ سود این تسهیلات 8 درصد در مناطق شهری و 6 درصد در بافت های فرسوده است و روش باز پرداخت آن پلکانی و حداکثر 12 ساله است.

دارندگان حساب‌های صندوق پس‎‎انداز مسکن یکم قادر خواهند بود ، پس از گذشت حداقل 12 ماه (2 دوره) از تاریخ افتتاح حساب خود با رعایت متوسط موجودی‌های لازم (کف سپرده گذاری تعیین شده)، از سقف تسهیلات با سپرده طرح برخوردار گردند.بنابراین چنانچه سپرده گذاران شهر تهران قصد دریافت تسهیلات 800 میلیون ریالی را داشته باشند باید مبلغ 400 میلیون ریال ، سپرده گذاران شهر های بالای 200 هزار نفر جمعیت جهت دریافت تسهیلات 600 میلیون ریالی باید مبلغ 300 میلیون ریال و سپرده گذاران شهر های کمتر از 200 هزار نفر جمعیت جهت اخذ تسهیلات 400 میلیون ریالی باید مبلغ 200 میلیون ریال را به مدت یک سال در حساب صندوق پس انداز مسکن یکم سپرده کذاری نمایند.

شرایط ملک برای اخذ وام

سپری نشدن بیش از 15 سال از تاریخ صدور جواز ساخت و دارا بودن شرایط و مشخصات لازم (از جمله رعایت آیین‌نامه 2800 و تأیید استحکام بنا مطابق سایر تسهیلات مشابه)
ارزیابی ملک: باید 80 درصد قیمت تعیین شده توسط کارشناس بانک ، تکافوی مبلغ تسهیلات را بنماید. به بیان دیگر، سقف ریالی تسهیلات در شرایطی به یک آپارتمان تعلق می گیرد که قیمت خرید آن آپارتمان 20 درصد بیشتر از آن سقف باشد در غیر این صورت، میزان کمتری از تسهیلات به آن ملک تعلق می گیرد.

پرداخت تسهیلات زوجین توام با اوراق ممتاز

در صورتی که یکی از زوجین دارای امتیاز صندوق پس انداز مسکن یکم باشد  و دیگری نباشد می تواند به اتفاق همسر خود به صورت مشترک از امتیاز اوارق ممتاز جهت تهیه یک واحد مسکونی استفاده نماید .
بدین صورت که زوجی که استفاده کننده از تسهیلات صندوق یکم می باشد از سقف های 800 ، 600، 400 میلیون ریال ( بر اساس نوع شهر) استفاده نموده و زوج دیگر که از اوراق ممتاز استفاده می نماید از سقف تسهیلات 500، 400 و 300 میلیون ریال و در مجموع به ترتیب 1 میلیارد و 300 میلیون ریال در شهر تهران ، 1 میلیارد ریال در مراکز استان ها و شهر های بالای 200 هزار نفر و 700 میلیون ریال در سایر مناطق شهری بر روی یک پلاک وام امکان پذیر می باشد.
یک نکته : تجمیع امتیاز تسهیلاتی صندوق پس‌انداز مسکن یکم هر یک از زوجین، با امتیاز سایر حساب‌های تعهدی مسکن ایشان (از جمله حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم، صندوق پس‌انداز مسکن، صندوق پس‌انداز ساخت مسکن(صرفاً جهت ساخت) و حساب پس‌انداز مسکن جوانان)، به صورت مجزا و طبق مقررات عمومی حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم بلامانع می‌باشد.

سقف تسهیلات :

در شهر تهران معادل 1 میلیارد ریال( هریک از زوجین 500 میلیون ریال )

در شهرهای بزرگ بالای 200 هزار نفر جمعیت معادل 800 میلیون ریال ( هریک از زوجین 400 میلیون ریال)

سایر مناطق شهری معادل 600 میلیون ریال ( هر یک از زوجین 300 میلیون ریال)

نرخ سود تسهیلات17.5درصد

حداقل مدت انتظار اولیه :ندارد

مدت بازپرداخت: حداکثر 12 سال

روش بازپرداخت : روش ساده و پلکانی سالانه و دوره ای

خانه اولی بودن تسهیلات گیرندگان الزامی نمی باشد .

اعطای تسهیلات فوق به زوجین صرفا یک بار امکان پذیر می باشد.

نکته : تجمیع امتیاز تسهیلاتی اوراق ممتاز هر یک از زوجین، با امتیاز سایر حساب‌های تعهدی مسکن ایشان (از جمله حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم، صندوق پس‌انداز مسکن، صندوق پس‌انداز ساخت مسکن(صرفاً جهت ساخت) و حساب پس‌انداز مسکن جوانان)، به صورت مجزا و طبق مقررات عمومی هر حساب بلامانع می‌باشد.

ویژگی های ملک :

ملک مورد معرفی متقاضی باید شرایط و مشخصات لازم ( از جمله رعایت آیین نامه 2800 و تایید استحکام بنا را مطابق سایر تسهیلات داشته باشد)

از تاریخ صدور پروانه ساختمانی ( جواز ساخت ) بیش از 20 سال سپری نشده باشد .

در این طرح پرداخت تسهیلات در خارج از محدوده خدمات شهری امکان پذیر نمی باشد.

عنوان فرآیند: انجام عملیات مربوط به خرید اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن

مراحل

کنترل مدارک و احراز هویت

کنترل کد بورسی دارد(1) ندارد(2)

ثبت درخواست کدبورسی(2)

اخذ فرم خرید و تعهد زمان خرید اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن(1)(2)

بررسی و اخذ دستور(1)(2)

ثبت در دفتر نامه های وارده(1)(2)

انتقال وجه از حساب متقاضی به حساب فرابورس در سیستم متمرکز(1)(2)

بررسی و تأیید سند واریز وجه مشتری در سامانه فرابورس(1)(2)

ثبت اوراق جهت خرید در سامانه فرابورس با توجه به تسه مربوطه و چاپ گواهینامه اوراق حق تقدم تسهیلات(1)(2)

بررسی و امضاء و مهر شعبه و مهر برجسته شعبه(1)(2)

بایگانی(1)(2)

توضیحات: مشتری باید در بانک مسکن حساب داشته باشد

تعداد اوراق مورد نیاز  ومبلغ وام دریافتی از طریق اوراق «تسه»

اگر قیمت اوراق ۶۵ هزار تومانی را مبنا قرار دهیم ، با توجه به این که زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، باید ۱۳ میلیون تومان صرف خرید این ۲۰۰ برگ کنند. این مبلغ با احتساب ۲۰ میلیون تومان وام جعاله که بابت آن باید ۴۰ برگ بهادار ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی خریداری کرد، در مجموع برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن به علاوه جعاله حدود ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان‌ می‌شود.

همچنین زوج‌های غیر تهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف ۸۰ میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید ۱۶۰ ورق بهادار خریداری کنند که با این حساب باید ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای خرید اوراق وام جعاله، در مجموع برای دریافت وام ۹۰ میلیون تومانی باید ۱۳ میلیون تومان پرداخت کنند.

علاوه بر این زوج‌های ساکن در سایر شهرهای با جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر می‌توانند برای گرفتن ۶۰ میلیون تومان وام مسکن ۱۲۰ برگ بهادار خریداری کنند که باید ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بابت خرید اوراق بپردازند که برای دریافت ۲۰ میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله باید ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بپردازند. این زوج‌ها در مجموع برای دریافت وام ۷۰ میلیون تومانی باید ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

مجردهای تهرانی  (متقاضیان انفرادی دریافت تسهیلات) نیز می‌توانند تا سقف ۶۰ میلیون تومان و غیر زوج‌هایی که در مراکز استان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند تا سقف ۵۰ میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف ۴۰ میلیون تومان وام دریافت کنند که به این ترتیب هر کدام باید ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرابورس ایران خریداری کنند. با این حساب مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مبلغ ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و افراد گروه سوم نیز مبلغ ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کنند. البته در صورت تمایل برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله باید مبلغ دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دیگر هم بپردازند.

«تملی» به یاری متقاضیان وام مسکن آمد...

بانک مرکزی در سال ۹۵ مجوز ورود بانک‌های تجاری به انتشار اوراق تسهیلات مسکن و ورود به فضای پرداخت وام مسکن را صادر کرد اما تا زمستان سال گذشته هیچ بانکی برای استفاده از این مجوز اقدام نکرد. دردی ماه سال گذشته بانک ملی پس از طی مراحل قانونی رسما از برنامه‌ریزی برای انتشار اوراق مسکن خبر داد.

در طرح مسکن یک، حداقل سپرده برای افتتاح حساب ۱۶ میلیون تومان اعلام شده و به ازای هر ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان سپرده‌گذاری در این حساب به ازای هر ماه، یک فقره اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات ۵۰۰ هزار تومانی مسکن بانک ملی به دارنده آن تعلق می‌گیرد که اگر نیازی به آن نداشته باشد، می‌تواند آن را از کانال فرابورس به متقاضیان دریافت وام مسکن بدون سپرده بفروشد.

سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق و بدون نیاز به سپرده‌گذاری در بانک مسکن در شکل فردی در تهران، شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها و نیز سایر نقاط شهری به ترتیب ۹۰، ۸۰ و ۷۰ میلیون تومان است که در قالب یک فقره وام ۶۰، ۵۰ و ۴۰ میلیون تومانی در هر یک از سه دسته نقاط شهری و نیز ۲۰ میلیون تومان وام جعاله و ۱۰ میلیون تومان تسهیلات بدون نیاز به سپرده‌گذاری و بدون نیاز به خرید اوراق قابل پرداخت است. سقف تسهیلات زوجین نیز در بانک مسکن به ترتیب ۱۴۰، ۱۲۰ و ۱۰۰میلیون تومان است که در قالب دو فقره وام ۵۰ میلیونی در تهران، دو فقره وام ۴۰ میلیونی در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها و نیز دو فقره وام ۳۰ میلیونی در سایر نقاط شهری پرداخت می‌شود و به این ارقام ۲۰ میلیون تومان جعاله و دو فقره وام ۱۰ میلیونی بدون سپرده‌گذاری و بدون نیاز به خرید اوراق نیز اضافه خواهد شد. این در حالی است که سقف تسهیلات مسکن بانک ملی در حالت زوجین و انفرادی بدون احتساب جعاله و بدون سپرده با بانک مسکن یکسان است؛ اما تسهیلات جعاله پرداختی به متقاضیان در بانک ملی در حال حاضر ۱۰ میلیون تومان است و در این بانک تسهیلات بدون نیاز به خرید اوراق و بدون سپرده‌گذاری که بانک مسکن به متقاضیان وام اوراق می‌پردازد، قابل پرداخت نیست. بنابراین سقف تسهیلات از محل اوراق در بانک ملی در حالت انفرادی ۷۰، ۶۰ و ۵۰ میلیون تومان و در حالت زوجین ۱۱۰، ۹۰ و ۷۰ میلیون است که بر اساس نوع منطقه شهری به متقاضیان پرداخت می‌شود.

اوراق« تملی » در راستای تسهیل دریافت وام مسکن از سوی بانک ملی منتشر شد و اکنون با قیمتی پایین تر از اوراق «تسه» در حال معامله است.

متقاضی هر یک از این تسهیلات هم از طریق شعب بانک مسکن و هم از طریق کارگزاری های رسمی عضو فرابورس می تواند اقدام کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24