Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

آقای قالیباف، باعث آرامش بازار سرمایه بودند قالیباف: بنده هم خاطرات خوشی دارم، از این سال ها باگ های هسته معاملات رفع شد، اما همچنان کند است، می دانم صحرائی: برنامه های گسترده‌ ای ترسیم شده؛ کارهایی برای تامین مالی از بازار سرمایه در روز جاری جلسه معارفه علی صحرایی، به عنوان رئیس جدید شرکت بورس برگزار شد. شاپور محمدی هم در مراسم معارفه علی صحرایی سخرانی کرد و گفت...

نظر رئیس سازمان بورس درباره مدیر سابق شرکت بورس

بورس24 : در روز جاری جلسه معارفه علی صحرایی، به عنوان رئیس جدید شرکت بورس برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار بورس24 ، این جلسه در سالن اجتماعات شرکت سپرده گذاری مرکزی با حضور شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و هیات مدیره بورس های تهران، بورس کالا، فرابورس، بورس انرژی، دبیر کل کانون کارگزاران، مدیران شرکت های کارگزاری و تامین سرمایه ها و محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد.

صحرایی با سابقه دو دهه حضور در بازار سرمایه، سومین مدیر عامل بورس تهران بوده که از سال 84، به عنوان مدیر عملیات و سپس معاون عملیات شرکت بورس تهران فعالیت کرده است. 

در جلسه امروز ابتدا حسن امیری (معاونت نظارت بر بورس ها و ناشران) گفت: ضمن تبریک به آقای صحرایی از آقای حسن قالیباف اصل تشکر کرده و می گویم که بنده یک بار در سمت ناشر با ایشان در تعامل بوده و بار دیگر در سازمان به عنوان ناظر با ایشان فعالیت داشتم، که می توانم بگویم یکی از بهترین مدیران بورس بودند.

وی گفت: بازار سرمایه در برهه کنونی نیازمند افزایش تلاش تمامی ارکان در راستای هدایت صحیح به سمت توسعه است. 

در ادامه حسن قالیباف، مدیر عامل سابق شرکت بورس گفت: بنده طی این سال ها خاطرات خوشی از یک دهه فعالیت در بازار سرمایه دارم. طی این سال ها بازار سرمایه پیشرفت قابل توجهی هم از لحاظ کیفی و هم کمی تجربه کرده است؛ این توسعه نتیجه تلاش تمامی ارکان بازار سرمایه است. بنده فکر می کنم این جایگاه ها مدیران را می سازد و به آن ها شکل می دهد.

وی ادامه داد: طی این ده سال سرمایه شرکت بورس ۱۶برابر شده است. همچنین در سال ۸۸ حجم معاملات روزانه به ۳ میلیارد تومان گزارش می شد. این در حالی است که در شرایط کنونی این رقم به ۲۲۰۰ میلیارد تومان بالغ گردیده است. 

مدیر عامل سابق شرکت بورس تهران گفت: افزایش ارزش بازار، رشد نقدینگی، افزایش نقد شوندگی، ورود ابزارهای جدید مالی و نهادهای نوین، دسترسی آنلاین و استقرار سامانه معاملاتی جدید از جمله اقدامات صورت گرفته طی سال های اخیر است. واقعیت این است، که حوزه IT به بازار سرمایه خیلی کمک کرد. چرا که سیستم قدیمی معاملات امروزه نمی توانست پاسخگوی این حجم از معاملات باشد.

قالیباف اصل گفت: دو سال پیش روی سیستم هسته معاملات آپدیتی انجام شد و باگ های آن رفع شد. اما همچنان بعضا با کندی سیستم مواجه هستیم، که شرکت مدیریت فناوری برای برطرف کردن آنها در حال انجام اقدامات جدی است.

سپس علی صحرائی، مدیر عامل جدید شرکت بورس اوراق بهادار تهران ضمن تقدیر و تشکر از زحمات مدیر عامل سابق این مجموعه، برنامه های آتی این شرکت را اعلام کرد و گفت: برنامه های گسترده‌ ای ترسیم شده که تحقق آنها بی‌ شک با همکاری تمامی ارکان میسر خواهد شد. این برنامه ها تا دو سال آینده پیش بینی شده است.

وی گفت: پذیرش صنایع جدید، ارتقای پذیرش، سرعت بخشی بالا و ورود شرکت‌ های جدید به بورس از جمله موارد مهمی است که تامین مالی از بازار سرمایه را سرعت خواهد بخشید.

وی ادامه داد: نقش اصلی بورس تامین مالی است. طبق آمارهای اعلام شده تامین مالی در کشور ما، بانک محور است. ما می توانیم افزایش کیفت پذیرش ها و افرایش عرضه‌ ها تامین مالی از طریق بازار سرمایه را تقویت کنیم. 

مدیر عامل جدید شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به حجم بالای نقدینگی کشور، افزود: با توجه به نقدینگی کنونی کل کشور که ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان است، این برنامه ها ترسیم شده که بخشی از این رقم به سمت بازار سرمایه هدایت خواهد شد و دولت برای هدایت بخش قابل توجهی از آن به سمت بورس برنامه دارد.

وی افزود: می‌ خواهیم ضریب نفوذ بورس در اقتصاد کشور را افزایش دهیم. ما می‌ دانیم که بیش از ۴۹ میلیون نفر سهام عدالت دارند که تحت تاثیر برنامه‌ های بازار سرمایه قرار می‌ گیرد. نظارت بر کارگزاران به عنوان پیشانی بازار هم حتما پیگیری خواهد شد. 

صحرایی گفت: در دوره آقای قالیباف ۱۶ قرارداد با بورس‌ های دنیا ایجاد شده که ما هم در راستای آن، بورس تهران را به بازارهای جهانی خواهیم شناساند. ۴۰ صنعت در بورس تهران هستند که کمتر بورسی این تنوع را دارد. 

در ادامه جلسه معارفه پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان میهمان جلسه گفت: ۱۳ آبان تاثیری بر حرکت رو به رشد بازار سرمایه نخواهد داشت و تحریم‌ ها اثر خود را از مدت‌ ها قبل گذاشته‌ اند. بازار سرمایه به عنوان بازاری موثر، محقق و حرفه ای در عملکرد اقتصاد کشور است که جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: به طور سنتی ساختار تامین مالی از بانک‌ ها بوده که در حال حاضر با توجه به مشکلات رخ داده، نقش بازار سرمایه از اهمیت بالاتری برخوردار است. در حال حاضر تنها محل به کارگیری نقدینگی کنونی در اقتصاد و رسیدن به تولید واقعی، استفاده از ظرفیت‌ های بازار سرمایه‌ است.

این مقام مسئول افزود: در شرایط فعلی، معافیت‌ های مربوط به افزایش سرمایه از محل سود انباشته و معافیت‌ های مالیاتی می‌ تواند اقدامی موثر در جهت توسعه و ارتقای بازار سرمایه در سطح کلان اقتصاد باشد. 

شاپور محمدی در پایان جلسه معارفه علی صحرایی سخرانی کرد و گفت: با کمک آقای پورابراهیمی به بودجه سازمان بورس کمک خوبی شد که اگر نمی‌ شد ما با مشکلات بر می خوردیم. هیچ سالی بازار سرمایه بدون نوآوری نبوده است، آقای صالح آبادی و آقای فطانت در زمان مدیرتشان در سازمان بورس اقدامات زیادی انجام دادند.

وی افزود: آقای قالیباف آرامش بازار سرمایه بودند. ایشان همیشه با حوصله و بزرگواری تلاش می کرد مشکلات را حل کند. البته ما همچنان به عنوان مشاور سازمان بورس در خدمتشان خواهیم بود.

رییس سازمان بورس ادامه داد: سازمان بورس تلاش کرد از نیروهای بدنه بازار سرمایه عهده دار مدیریت بازار سرمایه شوند. من مدیر آوردن از بیرون را نفی نمی کنم ولی اولویت باید با کسانی باشد که در بدنه بازار سرمایه بودند. به تازگی وارانت در کمیته فقهی بورس تایید شده است. همه دوستان باید برای جا انداختن ابزارهای جدید مالی تلاش کنند.

محمدی افزود: امیدواریم در ادامه هم اصلاحات بیشتری در بازار سرمایه انجام شود. الان در همین ۷ ماه ۲۰۷ میلیارد تومان در بورس ها معامله شد. علاوه بر این در راستای از جلوگیری از سیگنال دهی سازمان بورس ۲۰ کانال تلگرامی را با کمک قوه قضاییه بست. 

وی گفت: حفظ کلیت بازار سرمایه خیلی مهم است. همه باید کمک کنند که انسجام بازار سرمایه حفظ شود. اگر جایی کسی تخلفی کرده تعمیم اش به بازار سرمایه درست نیست. آن چیزی که اقتصاد های یک کشور را بزرگ می کند، شرکت‌ های آن کشور خواهد بود. آن چیزی که در بهره وری و نوآوری بنگاه ها رشد را رقم می زند چیزی متفاوت از سیاست های پولی و مالی است.

او گفت: بهره‌ وری و نوآوری تنها کلید رشد بازار سرمایه است. تک تک فعالان بازار سرمایه باید بر اساس سودآوری شرکت ها سرمایه گذاری کنند. مدیران ما باید مدیران بهره ور و نو آوری باشند. سازمان بورس تصمیم گرفته شرکت هایی که بهره وری و نوآوری دارند را در اولویت قرار دهد. 

در حاشیه مراسم، شاپور محمدی در پاسخ به این سوال خبرنگار بورس24 در خصوص گزینه وزارت اقتصاد پاسخی ارائه ندادند و حاضر به پاسخ گویی نشدند.

همچنین محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد منفی شدن بازار طی 10 روز گذشته و شایعه خروج برخی حقوقی ها از بازار گفت: همه موارد بررسی خواهد شد و اگر تخلفی از سوی سهامداران صورت بگیرد پیگیری می شود. هر گونه موردی چه توسط حقیقی و چه حقوقی های بازار از سوی سازمان بورس رصد خواهد شد. 

وی در خصوص بازنگری در دستور العمل توقف نمادها به دلیل نوسان 20 درصدی نیز گفت: میزان 20 درصد متقارن است. یعنی در صورت نوسان بیشتر و کمتر از 20 درصد عمل می کند، از نظر اصول علمی و منطقی بازار سرمایه تغییر در این عدد قابل دست بردن نیست. 

به گفته او گر جایی نوسان 20 درصد را برداریم، مفهوم این است که با نوسان 20 درصدی مدیر نباید توضیح دهد. به عبارتی خلاف شفافیت بازار سرمایه است.

وی تاکید کرد: در واقع در زمان نوسان 20 درصدی باید توقف نماد باشد تا مدیر توضیح دهد چرا که در آینده ممکن است شرکت هایی داشته باشیم که خارج از روند بازار رشد کنند در آن زمان آیا سهامدار از مدیر توضیح نمی خواهد؟ پس این توقف نماد برای این است که سهامداران و سرمایه گذاران توضیحات لازم را در چارچوب موجود دنبال کنند. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24