Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو در گفت و گو با بورس ٢۴ : به اعتقاد ما بهترین روش این است که قیمت فروش کارخانه ها را ۵ درصد کمتر از بازار آزاد در نظر گیرند. در این شرایط قطعا برای دلالان جذابیتی وجود نخواهد داشت و همین امر باعث کاهش تقاضا خواهد شد. کاهش تقاضا نیز به مرور بر روی کاهش قیمت ها اثرگذار خواهد بود. به همین ترتیب قیمت کارخانه ها آرام آرام کم شود تا زمانی که قیمت تولیدکننده و بازار آزاد به نقطه تعادل برسد.

پیشنهاد خودرویی ها برای قیمتگذاری جدید خودرو چیست؟ فقط ۵ درصد پائین تر از بازار آزاد!!

بورس24 : منصور معظمی رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اخیرا اعلام کرد که بحث اصلاح قیمت ها در صنعت خودرو در صورت رخ ندادن اتفاقی، هفته آینده اعلام خواهد شد تا از ضرر بیشتر خودروسازان جلوگیری به عمل آید.

به نظر می رسد کناره گیری شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو نیز راهکار چندان کارآمدی نبوده است. متاسفانه دومینوی رشد قیمت تمام شده و به دنبال آن افزایش بهای محصول همواره ادامه دارد و مشخص نیست که چه زمانی و به چه نحوی باید شکاف ایجاد شده بین صنایع و مصرف کنندگان حل شود.

تحمیل زیان 20 هزار میلیارد تومانی به خودروسازان

محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو در گفت و گو با خبرنگار بورس24 ابراز داشت: با توجه به این که از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت کلیه مواد اولیه خودروسازان در چند مرحله افزایش یافته ، بنابراین تغییراتی که از آن صحبت شده قطعا در جهت افزایش نرخ خودرو خواهد بود.

او تاکید کرد: از زمانی که شورای رقابت وارد عرصه قیمت گذاری خودرو شده تاکنون خودروسازان دست کم 20 هزار میلیارد تومان زیان دیده اند. البته اخیرا شورای رقابت از حوزه تعیین قیمت خودرو خارج شده و مسئولیت آن بر عهده سازمان حمایت است اما هنوز قیمت گذاری جدید به مرحله اجرا در نیامده و عملیاتی نشده است.

از او پرسیدیم که خواسته خودروسازان افزایش قیمت چند درصدی است؟ او پاسخ داد: خودروسازان بر روی درصد مشخصی متمرکز نیستند. بلکه می خواهند بهای تمام شده آن ها مورد بررسی قرار گیرد و بر همان اساس به محصولاتشان افزایش نرخ داده شود.

قیمت ها بر اساس حاشیه بازار باشد

نجفی منش در ادامه تاکید کرد: بهترین راهکار این است که به منظور کاهش فشار خرید ، قیمت کارخانه را نیز بر اساس حاشیه بازار تعیین کنند. یعنی همان روشی که از سال 76 تا 86 در کشور اجرایی می شد و نتایج مثبتی داشت. اما از سال 91 که شورای رقابت سکان قیمت گذاری خودرو را به دست گرفت اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار آزاد فضای نامناسبی را به وجود آورد.

او تصریح کرد: به اعتقاد ما بهترین روش این است که قیمت فروش کارخانه ها را 5 درصد کمتر از بازار آزاد در نظر گیرند. در این شرایط قطعا برای دلالان جذابیتی وجود نخواهد داشت و همین امر باعث کاهش تقاضا خواهد شد. کاهش تقاضا نیز به مرور بر روی کاهش قیمت ها اثرگذار خواهد بود. به همین ترتیب قیمت کارخانه ها آرام آرام کم شود تا زمانی که قیمت تولیدکننده و بازار آزاد به نقطه تعادل برسد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • حمیدرضا نوربخش
    حمیدرضا نوربخش

    سلام
    این نظر را هم مدیر عامل ایران خودرو در برنامه ویژه خبری شبکه دو سیما اعلام کرده بود که اکثر کارشناسان و حتی مردم این نظر را رد کرده بودند

    5 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24