Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

پالایشگاه ها در مقابل خبر افزایش نرخ بنزین که به عنوان اصلی ترین فرآورده این شرکت ها محسوب می شود واکنش مثبتی نشان داده اند، زمزمه افزایش نرخ بنزین پالایشگاه ها به گوش می رسد و ظاهرادولت قصد دارد نرخ جدید بنزین را اعلام کند. آیا این موضوع می تواند تاثیر مثبتی روی سهام شرکت های پالایشگاهی داشته و موجب رشد قیمتشان گردد؟ در این خصوص با مشاور معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت گفت و گویی داشتیم که در خصوص احتمال افزایش نرخ بنزین، نحوه محاسبه آن برای شرکت های پالایشگاهی و امکان تاثیر آن بر درآمد پالایشگاه‌ها توضیحاتی ارائه کرده‌اند.

سرانجام مهمترین فرآورده پالایشگاهی چه می شود؟؟

بورس24 : پالایشگاه ها در مقابل خبر افزایش نرخ بنزین که به عنوان اصلی ترین فرآورده این شرکت ها محسوب می شود واکنش مثبتی نشان داده اند، زمزمه افزایش نرخ بنزین پالایشگاه ها به گوش می رسد و ظاهرادولت قصد دارد نرخ جدید بنزین را اعلام کند. آیا این موضوع می تواند تاثیر مثبتی روی سهام شرکت های پالایشگاهی داشته و موجب رشد قیمتشان گردد؟

در این خصوص با مشاور معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت گفت و گویی داشتیم که در خصوص احتمال افزایش نرخ بنزین، نحوه محاسبه آن برای شرکت های پالایشگاهی و امکان تاثیر آن بر درآمد پالایشگاه‌ها توضیحاتی ارائه کرده‌اند.

رد و بدل مالی بین دولت و پالایشگاه‌ها پیچیده است

یاسر میرزایی، مشاور معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت در خصوص نحوه تعیین قیمت بنزین در پالایشگاه ها و احتمال افزایش قیمت آن به خبرنگار بورس24 گفت:  اساسا مطابق قانون معاملات بین دولت و پالایشگاه‌ها بر اساس قیمت‌های واقعی خوراک و فرآورده صورت می‌گیرد. در واقع دولت نفت خام را به قیمت ۹۵ درصد فوب خلیج فارس به پالایشگاه‌ها می‌فروشد و ۵ فرآورده‌ اصلی را به قیمت فوب خلیج فارس از پالایشگاه‌ها می‌خرد یا به بیان دیگر به نیابت از آن‌ها به مردم می‌فروشد.در خصوص بنزین و گازوییل، به دلیل آن که قیمت فروش آن در جایگاه‌ها به صورت تکلیفی و همراه با یارانه است، درآمد حاصل از آن برای پالایشگاه‌ها به دو بخش قیمت فروش در جایگاه‌ها و مابه‌التفاوت با قیمت واقعی یا همان یارانه سوخت تقسیم می‌شود که می‌توان این موضوع را در صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها مشاهده کرد. بنابراین مثلا یک پالایشگاه برای فروش هر لیتر بنزین، حدود هزار تومان بنزین به عنوان قیمت تکلیفی درآمد دارد و یک رقمی مثلا حدود ۱۵۰۰ تومان به عنوان یارانه یا مابه‌التفاوت با قیمت واقعی درآمد ثبت می‌کند. بنابراین با افزایش قیمت بنزین یا هر فرآورده اصلی، اگرچه درآمد ناشی از قیمت تکلیفی بزرگ‌تر می‌شود اما کل درآمد بدون تغییر می‌ماند چون مابه‌التفاوت یا یارانه سوخت از سوی مقابل کوچک می‌شود.

قیمت واقعی بنزین چند است؟

وی افزود : در حال حاضر قیمت واقعی بنزین در فوب خلیج فارس در حدود ۸۵ دلار برای هر بشکه است که معادل حدود ۵۵ سنت دلار برای هر لیتر می‌شود. اگر با نرخ ارز فعلی یعنی ۴۲۰۰ تومان محاسبه کنیم، معادل ریالی هر لیتر بنزین حدود ۲۳۰۰ تومان می‌شود و اگر نرخ ارز نیمایی یا نرخ ارز بازار آزاد را در نظر بگیریم این رقم به دو تا سه برابر افزایش می‌یابد. بنابراین وقتی خبرهای جسته و گریخته در خصوص پیشنهاد طرح‌های افزایش قیمت بنزین و یا سهمیه‌بندی آن از سوی دولت شنیده می‌شود باید این مقدمات را در نظر داشت که دولت یارانه‌ عظیمی را در صورت حفظ قیمت ۱۰۰۰ تومانی بنزین متحمل می‌شود. سوال این جاست که چنین هزینه مالی بزرگی تا چه زمانی قابل ادامه دادن است.

چه چیزی اثر واقعی بر سهام بورس پالایشی‌ها دارد؟

گفتنی است که، در حال حاضر سهم 6 شرکت پالایشی در بازار سرمایه معامله می شوند ، 4 نماد در بورس و 2 نماد در فرابورس. این نماد ها به ترتیب ظرفیت این طور اولویت بندی می شوند: "شپنا" ، "شبندر"،" شتران" ، "شبریز" ، "شراز" و "شاوان". (در مجموع 9 پالایشگاه در کشور داریم.)

فعالیت اصلی پالایشگاه ها تبدیل نفت خام به محصولاتی مثل بنزین ، نفت کوره ، نفت گاز (گازوئیل) ، نفتا ، نفت سفید و ... است. میانگین سن کلیه پالایشگاه های کشور بالای 35 سال است و طرح های نوسازی هنوز اجرایی نشده اند.

نفت خام تحویلی به پالایشگاه ها برای یک بشکه نفت خام معادل ۹۵درصد متوسط بهای محوله های صادراتی نفت مشابه در هر ماه شمسی محاسبه می گردد و مبنای تعیین قیمت فرآورده ها بر اساس قیمت های وارداتی و یا صادارتی حسب مورد در آن ماه می باشد .هم در خرید نفت و هم در فروش محصول قیمت بر مبنای دلار 4200 محاسبه می شود. انحصار تامین نفت به عنوان ماده خوراک و همچنین  خرید محصولات اصلی پالایشگاهی، با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران است. تعدادی از محصولات (محصولات ویژه) نیز که درصد کمی از سبد محصولات را تشکیل می دهند (به طور متوسط 10درصد ) در بورس کالا عرضه می شود.

آنچه در خصوص درآمد پالایشگاه‌ها در سال جاری اهمیت دارد، تغییر نرخ بنزین و یا هر فرآورده اصلی نیست بلکه تغییر در نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشگاهی است. این موضوع مثلا در مورد پتروشیمی‌ها رخ داده است و اثرش را بر بورس می‌توان مشاهده کرد. در واقع بنا بر تصمیم هیات دولت نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک و فرآورده های شرکت های پتروشیمی بر أساس نرخ نیمایی تعیین گردیده است. اگر چنین تصمیمی در خصوص خوراک و محصولات پالایشگاه‌ها نیز اتخاذ شود، اثر بی‌درنگ آن بر درآمد‌های این شرکت‌ها نیز قطعی است.

حاشیه سود پایین ، سودی که کاغذی است...

 حاشیه سود خالص پالایشی ها بسیار پایین است (بین 8 تا 4 درصد) و به طور کلی،  عمده درآمد از محل 3 محصول اصلی  بنزین ، نفت گاز(گازوئیل)  و نفت کوره است.

نکته مهم در پالایشی ها این است که افزایش قیمت نفت الزاما به معنی افزایش سودآوری آن ها نیست. ( به دلیل حاشیه سود ناخالص و اختلاف درصد تغییر در ماده اولیه و محصول نهایی و همینطور تاثیر افزایش قیمت بر حجم فروش محصول). به عقیده تحلیل گران قیمت نفت در محدوده 80 دلار مطلوبیت بالایی برای پالایشگاه های ایران دارد.

تحلیل گران سود هر سهم  سال 97 برای پالایشگاه های اصفهان ، بندر عباس، تبریز ، لاوان و شیراز به ترتیب 166 تومان ، 211 ، 155، 264 ، 433 و 461 تومان پیش بینی می کنند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24