Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازار سرمایه را می توان دماسنج اقتصاد کشور دانست. حال با بحران های جدی در کشور و تغییرات شگرف در پایه پولی و قدرت خرید عامه مردم، چگونه می توان افزایش تمامی قیمت ها در محصولات و بالتبع افزایش در درآمد و سود شرکت ها را هموارسازی نمود و به آینده ای که دیگر شرکت های بورسی و فرابورسی توان و تمایل پیش بینی ندارند، موکول کرد؟

مهمترین تهدید بورس به روایت یک کارشناس بازار سرمایه

بورس24 : آنچه از قدیم مطرح می شد این بود که برای رسیدن به اهداف خود همیشه آنها را بر روی کاغذ بنویسید تا با نگاه کردن به آنها به یاد بیاورید که قرار است در آینده چه کارهایی انجام دهید. این موضوع موجب می‌شد که هر زمان مسیر خود را گم کرده و یا از مسیر اصلی منحرف شدیم با نگاه کردن به پلن خود مسیر را درست انتخاب نماییم.

در گذشته بازار سرمایه با پیش بینی بودجه شرکت ها مسیر مشخصی را در پیش گرفته بود و سهامداران بدون سردرگمی با داشتن آینده نگری و پیش بینی از بودجه شرکت ها می‌توانستند تصمیمات منطقی تری در خصوص تولید فروش و برنامه های این شرکت ها در میان مدت و بلندمدت داشته باشند. اما علیرغم همه خوبی هایی که در حال حاضر دستورالعمل سازمان بورس به کار گرفته، حذف پیش بینی شرکت ها و ایجاد سردرگمی در بازار سرمایه بوده و این همهمه و برخوردهای «مولکول وار» سهامداران به همدیگر در اثر نداشتن پیش بینی از آینده و مسیر راه مشخص است.

سید محسن موسوی، مشاور مدیر عامل در امور سرمایه گذاری های پتروشیمی خارک و کارشناس بازار سرمایه در خصوص افت و خیز های اخیر بازار سهام به خبرنگار بورس24 گفت: در سال های اخیر و با حضور و استقرار مدیریت جدید در سازمان بورس و اوراق بهادار شاهد اتفاقات پی در پی خوب و عالی و گاها مبهم بوده ایم.

وی گفت: از منظر افزایش نرخ ارز و نرخ جهانی محصولات بازار بسیار کارآمد و جالبی داشته ایم و بازار توانسته است روند مناسبی را طی نماید. نکته بارز بورس و فرابورس را می توان در اصلاح به موقع و به اندازه دانست که نشانه کارایی بازار و کارآمدی تصمیمات گرفته شده است.

وی ادامه داد: افزایش دامنه نوسانات سهام، شروط توقف و بازگشایی نمادها، اصلاح و تسهیل در قوانین در عین سختگیری در اجرا، فقر ابزارهای آینده نگر و حذف موجودی فعلی، مواردی اند که بدون غرض و در یک کلمه به کارایی بازار منجر می شوند.

زمان حذف پیش‌بینی نبود...

موسوی افزود: بازار سرمایه را می توان دماسنج اقتصاد کشور دانست. حال با بحران های جدی در کشور و تغییرات شگرف در پایه پولی و قدرت خرید عامه مردم، چگونه می توان افزایش تمامی قیمت ها در محصولات و بالتبع افزایش در درآمد و سود شرکت ها را هموارسازی نمود و به آینده ای که دیگر شرکت های بورسی و فرابورسی توان و تمایل پیش بینی ندارند، موکول کرد؟

وی با اشاره به داشتن پیش بینی توسط شرکت ها گفت: آینده نگری یعنی داشتن برنامه و ساز وکاری برای برنامه ریزی در آینده. آینده نگری یعنی قدرت پیش بینی و پیدا کردن موقعیت مناسب در آینده و تلاش برای دستیابی به وضعیت مناسب و بهبود عملکرد و بیان تمایلات و توجه و هدف گذاری و دستیابی به هدف برای هیات مدیره و تمامی پرسنل شرکت ها که باید در تمام شرکت ها وجود داشته باشد.

بازار بی هدف شده، شرکت ها چه می خواهند؟

وی گفت: موقعیت یابی در بازار پر از ابهام و چالش آتی و برنامه ریزی برای عبور از بحران ها و کاستی ها و دستیابی به ابزارهای مناسب برای رویارویی با هدف آتی به بودجه بندی و پیش بینی بستگی دارد.

او ادامه داد: در حال حاضر می توان مهمترین تهدید بورس را حذف خود خواسته آینده نگری دانست، که باعث رخوت در کل شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس شده است. به نظر می رسد شرکت ها به دلیل برداشته شدن اجبار و ضرورت اعلام بودجه، ناخودآگاه پیش بینی و آینده نگری خود را کنار گذاشته و تنها به بیان اتفاقات معمول در شرکت های خود پس از جاری شدن تمامی قراردادها و بوجود آمدن اتفاقات، بسنده کرده اند و نقطه مبهمی در مدیریت شرکت ها بوجود آمده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24