Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

از محصولات ایرانی استقبال شد، به خاطر اختلاف قیمت دلار! خارجی ها خرید کاغذ از ایران برایشان به صرفه، بود؛ هست تأمین خمیر کاغذ دردسر بزرگ ماست! مدیر عامل شرکت کارتن ‌سازی ایران در مورد عدم تخصیص ارز دولتی، برای واردات گفت: در حال حاضر تولید یخچال یا گاز و هر کالای دیگری اگر به درستی بسته ‌بندی نشود، مشکلاتی را برای تولید کننده و مصرف ‌کننده در بر خواهد داشت و این موضوع باعث شده، تا امروز کارخانجات تولید لوازم خانگی با مشکلات دو چندان مواجه باشند...

 مدیر عامل چکارن: صادرات زیادی داشتیم؛ معادل ۱۶۰ هزار تن

بورس24 : نشست خبری کاغذ سازی ایران با حضور خبرنگاران و مدیران این شرکت برگزار شد، تا در خصوص استراتژی ها و برنامه های آن صحبت گردد.

امیر حسین اسماعیل پور مدیر عامل «چکارن» امروز در یک نشست خبری با اشاره به آخرین وضعیت صنعت بسته‌ بندی در ایران در جمع خبرنگاران گفت: در سال ۹۶ برای کاغذهای بسته ‌بندی معادل به ۸۵۰ هزار تن تولید رقم خورد. 

به گفته او این در حالی است، که در سال جاری این میزان با افزایش ۱۵۰ هزار تنی رو به‌ رو خواهد شد و در حال حاضر ۷۴ کارخانه بسته ‌بندی در صنعت کاغذ وجود دارد که با ظرفیتی معادل با ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار تن تولید فعالیت می ‌کند.

وی گفت: با وجود فعال بودن این کارخانجات با ظرفیت ۵۰ درصدی و مشکلاتی در زمینه تأمین خمیر کاغذ و آخال، اما تولید ورق کارتن در سال گذشته ۶۸۰ هزار تن و در سال جاری بالغ بر ۳۴۰ هزار تن تا بدین لحظه بوده است.

مدیر عامل کارتن‌ سازی ایران گفت: کل ظرفیت ۵۰۰ هزار تنی تولید معادل با ۳۴۰ هزار تن به عنوان تولید واقعی از سوی شرکت ‌های کارتن‌ سازی و بسته ‌بندی محقق شده است.

وی ادامه داد: همچنین در ۵ ماه نخست امسال معادل به ۱۶۰ هزار تن از تولیدات کارخانجات به کشورهای مختلفی همچون گرجستان،‌ افغانستان، ترکمنستان، امارات، قطر، عراق، بحرین، روسیه، انگلیس و فرانسه صادر شده است، که ناشی از استقبال از محصولات ایرانی ناشی از اختلاف قیمت دلاری بوده، که برای متقاضیان خارجی خرید کاغذ از ایران به صرفه بوده است.

مدیر عامل شرکت کارتن ‌سازی ایران در مورد عدم تخصیص ارز دولتی برای واردات گفت: در حال حاضر تولید یخچال یا گاز و هر کالای دیگری اگر به درستی بسته ‌بندی نشود، مشکلاتی را برای تولید کننده و مصرف ‌کننده در بر خواهد داشت و این موضوع باعث شده، تا امروز کارخانجات تولید لوازم خانگی با مشکلات دو چندان مواجه باشند.

وی تصریح کرد: جالب اینکه در بازار مصرف همچنان خریدار وجود دارد، اما تأمین مواد اولیه از جمله خمیر کاغذ به دردسر بزرگی تبدیل شده است.

وی گفت: کل حجم جمع‌ آوری آخال (ضایعات کارتن) در سال معادل یک میلیون تن خواهد بود، که در صورت فرض آزاد شدن صادرات باید واردات آخال نیز آزاد شود.

وی افزود: واردات آخال کثیف حداقل سه ماه زمان می‌ برد که به عنوان ارزان‌ ترین ماده اولیه می ‌بایست، به ازای هر کیلوگرم مبلغ ۳۲۰۰ تومان پرداخت کرد.

او گفت: نرخ کاغذ بازیافتی در آغاز سال 1100 تومان بوده و در زمان اکنون نرخ آن به مبلغ 5000 تومان در هر کیلو رسیده است، اما در حال حاضر به ازای هر کیلوگرم مبلغ ۳۲۰۰ تومان پرداخت می‌ شود.  

اسماعیل ‌پور با بیان اینکه این شرکت هم ‌اکنون بر اساس دریافت سفارش از مشتریان و به‌ طور نقدی تولید و فروش خود را تنظیم می‌ کند، گفت:‌ در سال ‌های گذشته استراتژی تناژ محور در شرکت کارتن سازی ایران در حالی حاکم بود، که با استقرار استراتژی سود محور ضمن کاهش آسیب ‌های احتمالی و بهینه سازی انرژی نسبت به کاهش نرخ استهلاک و همچنین وصول مطالبات شرکت اقدام شده است. 

مدیر عامل شرکت کارتن‌ سازی ایران از انعقاد قرارداد بلند مدت با صنایع بالادستی کاغذسازی به منظور خرید کاغذ با نرخی کمتر از قیمت بازار آزاد خبر داد و گفت: با وجود پذیرش ورق کاغذ در بورس کالا اما به دلیل کمبود تولیدات و مواد اولیه امکان عرضه این کالا در بورس فراهم نشد.

مدیر عامل شرکت کارتن ‌سازی ایران گفت: فرض کنید برای تولید هزار تن کارتن باید ۱۱۰۰ تن کاغذ خریداری شود. به ‌طور متوسط اگر قیمت کاغذ کیلویی ۵۵۰۰ تومان در نظر گرفته شود، می ‌بایست مبلغ ۶ میلیارد تومان برای خرید کاغذ صرف کرد، اما با توجه به افزایش نرخ فروش در بازار، درآمدی معادل با  7.2 میلیارد تومان حاصل می‌ شود، که متناسب با سرمایه ۱۸ میلیارد تومانی شرکت می ‌توان منافع آن را برای شرکت اندازه‌ گیری کرد. 

از واگذاری تا صادرات...

وی در ادامه در خصوص وضعیت صادرات گفت: افزایش صادرات در حالی به سود کشور تمام می ‌شود، که بتوان پیش از آن نیاز داخلی را تأمین کرد. تولید کننده ایرانی همواره مجبور بوده به خاطر کاغذ کمتری که به دستش می ‌رسد، در قبال سفارشات مشتریان داخلی تنها بتواند به یک ‌سوم این تقاضا پاسخ دهد. 

به گفته وی، از حدود دو ماه قبل صادرات کاغذ منع شد، اما دوباره این تصمیم به اجرا گذاشته شده است، هر چند صادرات می ‌تواند برای کشور از ارزآوری خوبی برخوردار شود، اما برای صنایع داخلی در شرایط کنونی مشکلاتی را ایجاد کرده است؛ به‌ طور مثال وقتی مواد پلی ‌اتیلن گران می ‌شود و در عین ‌حال کارتن و بسته ‌بندی کالا نیز با افزایش قیمت مواجه می‌ شود، فشار گرانی بر روی مصرف ‌کننده نهایی در بازار با افزایش قیمت کالاهایی همچون آب معدنی یا تخم‌ مرغ و...؛ اجتناب‌ ناپذیر است.

وی در پاسخ به این پرسش که واگذاری سهام شرکت حریر خوزستان از سوی تأمین اجتماعی چه تأثیری بر درآمد شرکت خواهد داشت، گفت: با توجه به سهم ۲۰ درصدی شرکت کارتن‌ سازی ایران در شرکت حریر خوزستان و پافشاری برای تعیین تکلیف درآمد حاصل از فروش حق تقدم فروخته‌ شده برای افزایش سرمایه در سال‌ های گذشته به نظر می ‌رسد، در صورتی که سرمایه ‌گذاری تأمین اجتماعی این دارایی را برای واگذاری آگهی کند، با توجه به اعلام قیمت پایه این سهم، حدود ۱۵ میلیارد تومان برای شرکت کارتن ‌سازی ایران با سرمایه ۱۸ میلیارد تومانی منفعت داشته باشد.

مدیر عامل شرکت کارتن‌ سازی ایران با تأکید بر اینکه برای حمایت از کارخانجات ایرانی گفت: در مجموع پارسال معادل با ۹۵ هزار تن صادرات کاغذ بسته‌ بندی از ایران محقق شد، در حالی ‌که در ۵ ماهه نخست امسال این رقم معادل ۲۱۶ هزار تن بود.  

او گفت: باید وزارت صنعت همچون صنایع فولاد و پتروشیمی که مواد اولیه، برخوردار از ارزش افزوده خود را در بورس کالا عرضه می ‌کنند، برای شرکت‌ های فعال در صنعت کاغذ نیز به منظور دریافت کاغذ از طریق این بستر و بر اساس تسهیم به نسبت بتوانند مواد اولیه خود را دریافت کنند.

او گفت: هم اکنون خمیر ویرجین سفید فقط مشمول دریافت ارز دولتی است، که مشمول شرکت‌ های کارتن ‌سازی نمی ‌شود، بله.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24