Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بهزاد گلکار یکی از کارشناسان خبره بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ درباره علت این موضوع که چرا بازار سرمایه در سال جاری نسبت به رشد بازار ارز جامانده و نتوانسته مانند دوره قبلی افزایش قیمت ارز، همراستا و همسو با این بازار رشد کند، ابراز داشت: مهمترین علت این موضوع این است که در دوره قبلی جهش قیمت دلار که مربوط به سال ٩٢ بود به شرکت ها این اجازه را می دادند که فروش محصولات خود را بر اساس هر مبنایی که بخواهند و بتوانند انجام دهند. در آن زمان شرکت های صادرات محور قدری محتاطانه عمل می کردند و ارزهای حاصل از صادرات خود را کمی پایین تر از نرخ بازار آزاد می فروختند.

بورس رشد می کند ولی نه به تندی قبل!!

بورس24 : از ابتدای سال 97 تا پایان شهریور ماه قیمت سکه تقریبا 2.7 برابر شد. نرخ دلار با رشد 2.9 برابری همراه شد اما شاخص بورس 1.6 برابر رشد کرد. این در حالی است که در دوره های قبلی زمانی که نرخ دلار با رشد قابل توجهی همراه می شد بازار سرمایه نیز تقریبا همسو با بازار ارز و سکه رشد می کرد. حال چه شده که این بار بازار سرمایه کمتر از بازار ارز و سکه رشد کرده و نتوانسته از لحاظ بازدهی خود را در راستای آن ها قرار دهد؟ تفاوت بازار 97 با 92 در چیست؟

تفاوت شرکت ها در سال 97 با 92

بهزاد گلکار یکی از کارشناسان خبره بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره علت این موضوع که چرا بازار سرمایه در سال جاری نسبت به رشد بازار ارز جامانده و نتوانسته مانند دوره قبلی افزایش قیمت ارز، همراستا و همسو با این بازار رشد کند، ابراز داشت: مهمترین علت این موضوع این است که در دوره قبلی جهش قیمت دلار که مربوط به سال 92 بود به شرکت ها این اجازه را می دادند که فروش محصولات خود را بر اساس هر مبنایی که بخواهند و بتوانند انجام دهند. در آن زمان شرکت های صادرات محور قدری محتاطانه عمل می کردند و ارزهای حاصل از صادرات خود را کمی پایین تر از نرخ بازار آزاد می فروختند.

او تاکید کرد: اما در سال جاری و در این دوره رشد نرخ دلار برای شرکت ها سقف در نظر گرفته شد تا دلارهای حاصل از فروش صادراتی خود را بر اساس مبنایی مشخص که به آن مبنای نیمایی می گویند، بفروشند. حال این که تا چه حد شرکت ها به این چهارچوب عمل می کنند یا نمی کنند بحث دیگری است اما آنچه که مبنای تحلیل قرار می گیرد این است که نرخ تسعیر دلار شرکت ها حدود 8000 تومان و برای یورو حدود 9200 تومان است. این محدوده های قیمتی به نرمی برای عرف بازار بدل شده اند که حتی اگر شرکت ها بیش از آن ها نیز بتوانند تسعیر کنند نخواهند توانست در صورت های مالی خود نسبت به افشای آن اقدام نمایند.

وی در ادامه تصریح کرد: به همین علت بازار تا دو هفته قبل رشد کرد و شرکت های صادرات محور بر اساس نرخ تورمی که تا پایان سال پیش بینی کرده افزایش یافتند اما بیش از آن نمی توان از آن ها انتظار رشد داشت. زیرا بازار قبلا پیش بینی می کرد که شرکت ها بتوانند مثلا با نرخ های 10 تا 11 هزار تومان دلارهای خود را تسعیر کنند اما حالا بازار می داند که شرکت ها بالاتر از دلار نیمایی نمی توانند ارز خود را تسعیر کنند یا اگر تسعیر کنند قادر به نمایش اثرات آن در صورت های مالی خود نیستند.

از بهای تمام شده نباید غافل شد

گلکار در ادامه به نکته دیگری درباره بازار فعلی و سال 92 اشاره کرد و اظهار داشت: بازار در دی ماه سال 92 پس از آن که رشد قابل توجهی یافته بود متوجه شد که درست است که درآمد و نرخ سود شرکت ها متناسب با رشد قیمت دلار از 1000 به 3000 تومان افزایش می یابد اما قیمت تمام شده نیز به همان نسبت رشد می کند. این واقعیتی است که در روزهای اخیر نیز بازار به آن توجه کرده است.

او تاکید کرد: اهالی بازار سرمایه به تازگی به این موضوع رسیده اند که با وجود این که شرکت های صادراتی از محل افزایش نرخ تسعیر ارز و شرکت های داخلی از محل افزایش نرخ قیمت ها با رشد درآمدها همراه خواهند بود اما باید توجه داشت که این افزایش در قیمت تمام شده آن ها نیز خود را تعدیل خواهد کرد.

این کارشناس سرشناس گفت: به طور کلی می توان گفت بازار در حال حاضر به دو موضوع به درستی پی برده است. یکی این که شرکت ها بالاتر از نرخ نیمایی قدرت تسعیر ارز رسمی و قانونی را ندارند و دوم این که قیمت تمام شده شرکت ها نیز بر اساس ارز نیمایی رشد خواهد کرد.

فاز اصلاح تا کی ادامه خواهد داشت؟

در ادامه از گلکار پرسیدیم که نیمه دوم سال جاری را چگونه پیش بینی می کنید؟ وی ابراز داشت: پیش بینی می شود که بازار فعلا به اصلاح خود  ادامه دهد تا زمانی که شاخص کل به محدوده 160 و حتی 155 هزار واحد برسد. بعد از آن اگر قرار باشد بازار رشد کند قطعا رشد آن تدریجی خواهد بود و  دیگر مانند هفته های پایانی تابستان با رشد شتابزده همراه نخواهد بود.

وی گفت: ضمن این که روند آتی بازار به سیاست های داخلی و خارجی کشورمان بستگی خواهد داشت. در بخش داخلی این که نرخ ارز واقعی چه خواهد شد و نرخ ارز در سیستم نیمایی دچار چه تحولاتی می شود و در بخش سیاست های خارجی این که بعد از تحریم های 14 آبان چه خواهد شد؟ فارغ از این مسائل تجربه تاریخی نشان داده که بازار سرمایه در آبان ماه عمدتا در فاز استراحت بوده و امسال نیز به نظر می رسد همین انتظار را باید از بازار داشته باشیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24