Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

محسن خدابخش رئیس اداره نظارت بر بازارها و بورس های سازمان بورس اوراق بهادار در گفت و گو با بورس ٢۴ در خصوص اتفاقات روزهای اخیر در بازار سرمایه ابراز داشت: در همین روزهایی که ادعا می شود حقوقی ها سهم زیادی در فشار فروش و خروج نقدینگی از بازار داشتند آمارها نشان می دهد که خرید حقوقی ها در روزهای گذشته بیشتر از فروش آن ها بوده است.

رصد تحرکات حقوقی ها در روزهای منفی بازار

بورس24 : در روزهای گذشته بازار سرمایه روند اصلاحی پرقدرتی را تجربه کرده است. پس از آن که شاخص کل در هفته های اخیر رشد قابل ملاحظه ای را پشت سر گذاشت و به ارتفاع 195 هزار واحدی رسید از روز دهم مهر ماه وارد فاز اصلاحی شد و در مدت 5 روز بیش از 9.7 درصد افت کرد و تا ارتفاع 176 هزار واحد عقب نشینی داشت.

پس از این اصلاح پرشتاب روند کلی بازار بهبود یافت و از شدت فشارهای فروش کاسته شد. این امر موجب شد تا هفدهم مهر ماه شاخص کل با 2.2 درصد رشد به ارتفاع 180 هزار واحدی برسد و یکبار دیگر اهالی بازار را نسبت به تداوم روند افزایشی بازار سرمایه دلگرم کند. در چنین شرایطی در حالی که عمده کارشناسان و تحلیلگران بازار بر روی موضوع توانایی و پتانسیل بازار برای ادامه روند صعودی اتفاق نظر داشتند و معتقد بودند که بازار سرمایه هنوز جای رشد زیادی دارد ، بازار معاملات عجیبی را از خود به نمایش گذاشت. در روزهای پایانی هفته گذشته در حالی که در ابتدای بازار شاهد بهبود وضعیت معاملات و افزایش تقاضاهای خرید و در نتیجه بالا رفتن قیمت ها بودیم که این تحرکات در بسیاری از نمادهای ارزنده نیز به تشکیل صف های خرید انجامید اما نیمه دوم بازار ورق برگشت و عرضه های پرحجم موجب نوسان منفی قیمت در بسیاری از سهم ها شد.

این رفتار عجیب معامله گران موجب شد تا این بحث در بازار مطرح شود که احتمالا پدیده جدیدی در بازار در حال به وقوع پیوستن است که موجب خروج نقدینگی از بازار سرمایه شده است. در همین خصوص با یک مقام نظارتی در بازار سرمایه به گفت و گو نشستیم تا ببینیم که آیا جریان ورود و خروج نقدینگی بازار سرمایه در حال رصد شدن است؟ و آیا در حالی که حقیقی ها در بازار خریدار بودند حقوقی ها نسبت به فروش سهام خود اقدام کرده اند؟

ادعای خروج حقوقی ها درست نیست

محسن خدابخش رئیس اداره نظارت بر بازارها و بورس های سازمان بورس اوراق بهادار در گفت و گو با بورس24 در خصوص اتفاقات روزهای اخیر در بازار سرمایه ابراز داشت: در همین روزهایی که ادعا می شود حقوقی ها سهم زیادی در فشار فروش و خروج نقدینگی از بازار داشتند آمارها نشان می دهد که خرید حقوقی ها در روزهای گذشته بیشتر از فروش آن ها بوده است.

وی افزود: همانطور که در اطلاعات کلیه نمادها و آخرین تغییرات ترکیب سهامداران شرکت ها قابل مشاهده است ، در روزهای گذشته حقیقی ها سهم بیشتری در فروش سهام داشتند و سهم حقوقی ها از فروش کمتر از حقیقی ها بوده است. بنابراین این شائبه که اخیرا حقوقی ها نسبت به فروش و خروج از سهام خود اقدام کرده اند و در حال خروج نقدینگی از بازار سرمایه هستند کاملا اشتباه است.

او تاکید کرد: قطعا حقوقی ها برای سبد سهام خود برنامه هایی دارند و همواره از فرصت های بازار جهت اصلاح پورتفوی خود استفاده می کنند. اما بر مبنای آماری که وجود دارد در روزهای اخیر که بازار منفی بوده سهامداران حقوقی شرکت ها بیشتر از آن چه که فروش داشتند سهام خریداری کرده اند.

خدابخش اضافه کرد: سهامداران باید بدانند که فعالیت های حقوقی ها توسط نهاد نظارتی بازار همواره در حال بررسی و رصد شدن است. حقوقی ها نیز باید نسبت به خرید و فروش هایی که در بازار انجام می دهند همواره محتاط باشند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24