Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قرار موقت آن هم لازم الاجراست دولت آمریکا به رای دادگاه لاهه توجه نکند، ما چه می کنیم؟ تمام کار‌هایی که می‌ توانیم انجام بدهیم، در حال بررسی است آنها را مقابل جامعه بین المللی قرار خواهیم داد، بله غلام حسین دهقانی درباره دیدگاه برخی کارشناسان مبنی بر ضمانت اجرا نداشتن رای اخیر دادگاه لاهه علیه آمریکا گفت...

معاون حقوقی وزیر خارجه: رای لاهه علیه آمریکا قطعی است

بورس24 : معاون حقوقی وزیر خارجه: رای لاهه علیه آمریکا قطعی است و قرار موقتی که صادر می‌ کند، لازم الاجراست. 

غلام حسین دهقانی، درباره دیدگاه برخی کارشناسان مبنی بر ضمانت اجرا نداشتن رای اخیر دادگاه لاهه علیه آمریکا گفت: اگر کشوری که دیوان بین المللی لاهه از او خواسته است، برخی اقدامات را انجام دهد، خواست این دادگاه را انجام ندهد تخلف از تعهداتی است که دارد و گرنه احکام دیوان به عنوان رکن پنجم ملل متحد لازم الاجراست و باید کشور‌ها اجرا کنند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی بر اعلام ترامپ به تمکین نکردن از رای دیوان بین المللی لاهه و تهدید به خروج از آن تصریح کرد: البته این رویه است که ترامپ از ابتدا در پیش گرفته و از بسیاری از معاهدات بین المللی مانند برجام و معاهده آب و هوایی پاریس و نیز از بسیاری معاهدات منطقه دیگر خارج شد و در این موضوع نیز همین برخورد را داشت.

دهقانی افزود: با این رویه، آمریکا تا یکی دو سال آینده شاید از همه معاهدات بین المللی و منطقه‌ ای خارج شود که این مشکل آنان است.

معاون حقوقی وزیر امور خارجه تاکید کرد:، اما آنچه مسلم است از نظر حقوق بین الملل، دولت امریکا موظف به اجرای قرار دیوان بین المللی لاهه است قراری که به نفع ایران صادر کرد، و امریکایی‌ها موظف هستند اقدامات غیرقانونی خود را علیه کشورمان متوقف کنند.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر دولت امریکا به رای دادگاه لاهه توجه نکند، چه تدابیری اندیشه اید؟ گفت: تمام کار‌هایی که می‌ توانیم انجام بدهیم در حال بررسی است.
دهقانی افزود: هر اقدامی که بشود در مجامع بین المللی مانند مجمع عمومی ملل متحد بشود انجام داد، بررسی می‌کنیم و مطرح خواهیم کرد که امریکا تعهداتش را انجام نمی‌دهد.

معاون حقوقی وزیر امور خارجه اضافه کرد: شورای حقوق بشر سازمان ملل از دیگر مراجعی است که امکان طرح این دعوا را دارد به نحوی که اعلام کنیم امریکا به تعهداتش عمل نمی‌ کند و از جوانب مختلف می‌توانیم بر این کشور فشار وارد کنیم.

وی تاکید کرد: در هر حوزه‌ای که این امکان باشد که امریکا را در مقابل جامعه بین المللی قرار دهیم که به تعهداتش عمل نمی‌کند، موضوع را در دستور کار و بررسی داریم.

دهقانی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره روند رسیدگی به دعوای حقوقی ما در این مرجع بین المللی در موضوع دستبرد امریکا به دارایی‌های کشورمان اظهار امیدواری کرد که رای صادره در این دعوا نیز به نفع ایران باشد.

وی گفت: این دعوا نیز از جانب مرکز حقوقی ریاست جمهوری مطرح و پیگیری شده است و اکنون همکارانم از ریاست جمهوری در حال پیگیری آن هستند. دهقانی افزود: وقتی ما طرح دعوا کردیم طبعا امیدواریم به نتیجه برسد و پیرو دستبردی که امریکا به اموال ملت ایران زد، بتوانیم اموال ملت را بازگردانیم.

معاون حقوقی وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا امکان طرح این دعوا در شورای امنیت سازمان ملل متحد هست؟ اظهار داشت: البته از نظر مقررات بین المللی این احتمال وجود دارد که بتوانیم آنجا نیز مطرح کنیم، اما این مسئله‌ای است که باید بررسی شود.

دهقانی گفت: با توجه به حضور امریکا و متحدانش در شورای امنیت سازمان ملل باید بررسی کنیم که آیا این دعوا را در آنجا مطرح کنیم یا نه؛ اما آنچه مسلم است طبق مقررات بین المللی اگر امریکا به تعهداتش در چارچوب رای دادگاه لاهه عمل نکند طرح این موضوع در شورای امنیت ممکن است.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره هدایت اخلالگران اقتصادی از برخی کشور‌های اطراف و نقش وزارت امور خارجه در شناسایی و مقابله با اخلالگران اظهار داشت: این در چارچوب مسئولیت پلیس بین الملل است و پلیس بین الملل ناجا نیز در این باره به طور جدی فعالیت دارد.

معاون حقوقی وزیر امور خارجه افزود: البته این موضوع به دستگاه دیپلماسی هم مرتبط است به همین علت وزارت خارجه با نهاد‌های ذیربط در این باره همکاری دارد و خوشبختانه تاکنون موفقیت‌های خوبی کسب کرده ایم. 

منبع: واحد مرکزی خبر 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24