Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ برای بررسی این موضوع مهم که بخشی از ریزش بازار مربوط به هیجان عرضه از سوی حقیقی های جدید الورود است ، از یک جامعه آماری ٣٨٠٠ نفری نظرسنجی کرد و پرسید در چه دوران هایی از رونق همراه بازار سرمایه بوده اند؟؟ ٣٨ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که در دوران رونق فعلی به بازار آمده اند ، یعنی این افراد آشنایی کمی با بازار سرمایه داشتند و بر اساس شایعات و دنباله روی از موج ایجاد شده با هر قیمتی سهم خریدند و با هر قیمتی فروختند ، بدون منطق علمی و مخاسباتی.

رمزگشایی از مهمترین دلیل منفی های یک هفته اخیر بورس / ۴٠ درصد بازیگران روزهای مثبت بورس حقیقی های تازه وارد و هیجانی بودند!!

بورس24 : شاخص بورس از خرداد ماه سال جاری تا همین چند روز پیش روند صعودی داشت و از 96هزار واحد خود را به 195 هزار واحد رساند و شاهد صف های خرید پرحجمی در بیشتر نمادهای معاملاتی بودیم اما به ناگهان از فردای 195هزار واحدی شدن شاخص ، بازار نفس برید و تا 175 هزار واحد فرونشست.بازاری که رکوردهای مثبت و جذابی داشت به ناگاه شروع به ثبت رکورد های منفی کرد و گمانه زنی های مختلفی در همین شرایط شروع شد....

*افت قیمت دلار باعث ریزش شاخص شده است

*حقوقی های بازار با رنج های منفی اقدام به فروش سهام کردند

*تغییر نرخ ارز در فرمول خوراک گاز ، شرکت های پتروشیمی را زیان ده می کند

*سازمان بورس دستور محدودیت اعتبار دهی به کارگزاران داده است

*الحاق ایران به CFT در مجلس رای نمی آورد

*نقدینگی در حال خروج از بازار است و دیگر نقدینگی های هوشمند و اثر گذار در بازار نیست

این ها گزینه هایی بودند که یکی پس از دیگری درباره دلایل منفی شدن بازار زمزمه می شد.

اما در این بین کسی نگفت بازاری که در مدت چند ماه از 96 هزار واحد به 195هزار واحد به تاخت رفته است ، چه دلیلی داشت که اکنون نفس بریده است، اصلا چرا با آن هیجان بالا رفت و چرا با ثبت رکوردهای جدید قدری از رشد خود را تعدیل کرد.

دلیل آن را در بازارهای آزادی مانند بورس باید در عرضه و تقاضا جستجو کرد ، حقیقی ها یکی پس از دیگری به قصد بورس خریدن ورود کردند، در بین عامه هم پیروی از یک نفر عادتی مسبوق به سابقه است و نهایتا شاخص با سرعتی بیش از تصور بالا رفته و پله های صعود را دو تا یکی بالا رفت.اما یک تلنگر کوچک بیشتر آن ها که در بازار به شکل گروهی و توده ای ورود کردند را به همان شکل که آمدند از بازار خارج کرد ، گزینه ای مغفول از نظرها که کمتر مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

بازار بر اساس دلار 7-8 هزار تومانی پیش بینی شده بود.

نرخ خوراک پتروشیمی ها هم بر اساس نرخ های جدید ارز پیش بینی شده بود.

همچنین P/E بازار هم در محدوده کم ریسک قرار داشت و منجر به افزایش ریسک سرمایه گذاری نمی شد.

از طرفی قیمت ها آزاد شده و اثر آن در صورت های مالی شرکت ها کمتر از یک ماه بود که اعمال شده بود.

و اما گزارش های جذاب شش ماهه هنوز روانه کدال نشده بود.

بنابراین چرایی این موضوع که چرا شاخص در یک نگاه ، 21هزار واحد ریخت ، چیست؟ اصلا چه کسی بازار را ترساند؟ حقوقی ها ، عملکرد ضعیف شرکت ها،خروج نقدینگی از بازار و....؟ باید در جواب گفت خیر!!

با کنار هم قرار دادن تمام موارد مطرح شده و بررسی شرایط می توان گفت مقصر اصلی هیجان شکل گرفته در بازار به جز حقیقی هایی که در نقش پیرو و دنباله رو رفتار می کنند ، کس دیگری نیست.افرادی که با هیجان تمام سهام ها را چه بنیادی ، چه زیان ده و چه سود ده می خریدند و روزهای متوالی در صف خرید بودند و با کوچکترین تکانه ای از بازار فراری می شوند و صف های طویل برای عرضه تشکیل می دهند. قطعا بازار سهام بی دلیل رشد نکرده است ، اما سرعت رشد آن می بایست کنترل شده تر می بود.

قطعا ترس از افت ارزش شاخص در این شرایط با گزارش های بسیار خوب شرکت ها بی دلیل است و هر صعودی افولی دارد تا انتشار اخبار جدید ؛ برای صعود و به ثبت رساندن رکوردهای جدید بازار باید عرضه های مسموم را پشت سر می گذاشت که گذاشت و به زعم بسیاری از کارشناسان دوباره مسیر صعود را در پیش می گیرد.

بورس24 برای بررسی این موضوع مهم که بخشی از ریزش بازار مربوط به هیجان عرضه از سوی حقیقی های جدید الورود است ، از یک جامعه آماری 3800 نفری نظرسنجی کرد و پرسید در چه دوران هایی از رونق همراه بازار سرمایه بوده اند؟؟

38 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که در دوران رونق فعلی به بازار آمده اند ، یعنی این افراد آشنایی کمی با بازار سرمایه داشتند و بر اساس شایعات و دنباله روی از موج ایجاد شده با هر قیمتی سهم خریدند و با هر قیمتی فروختند ، بدون منطق علمی و محاسباتی.

برخی که بدبینانه بازار را تحلیل می کنند از بعد دیگری به بازار نگاه می کنند و شرایط چند روز اخیر را به شرایط سال 92 نسبت می دهند ، غافل از این که بسیاری از متغیر های آن سال ها با سال جاری تفاوت فاحش دارد.

تفاوت های بازار سال 92 با سال 97

سال 92 بازارهای موازی در رکود بودند و بازار سهام بیش از سایر بازارها رشد کرد

سال جاری بازار سرمایه رشد کمتری را در بین بازار های موازی دارد

سال 92شاخص بورس در مدت 1 سال 107درصد بازدهی داشت

سال جاری بازار دربازه 7ماهه بیش از 100درصد بازدهی داشته است

سال 92مجموع ارزش سهام داد و ستد شده در حدود 96 هزار میلیارد تومان بوده است

سال جاری به طور متوسط در بازه 6 ماهه فقط در بورس تهران در حدود 55هزار میلیارد تومان سهام داد و ستد شده است

بازارهای جهانی در آن سال روند نزولی را در پیش گرفتند

بازارهای جهانی در سال جاری روند صعودی دارند هنوز

بسیاری از کارشناسان حوزه بازار سرمایه در شرایط فعلی بازار، هیجانات را مربوط به حقیقی های بازار می دانند، هیجاناتی که منجر می شود یک روز بازار صف خرید باشد و یک روز صف فروش.

در این خصوص سعید درخشانی تحلیل گر و فعال بازار سرمایه به بورس24 گفت: برای کسانی که به بازار سرمایه ورود می کنند یکی از مناسب ترین گزینه ها این است که دارایی خود را به صندوق ها و سبدگردان ها بسپارند که قطعا بازدهی بازار سرمایه از همه بازارها موازی بیشتر است.

بازار سرمایه بیشترین بازدهی را دارد ، اما....

وی گفت: در تاریخ سی ساله بازارهای مالی بازار سرمایه بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران کرده است. در 10 سال اخیر خیلی از سهام بزرگ با رشدارزش های چشمگیری روبرو بوده است و با احتساب سود سالانه شرکت ها بازدهی های بسیار خوبی نصیب سهامداران شده است و عملا هیچ یک از بازارهای موازی تاکنون نتوانسته است بازدهی بازار سرمایه را داشته باشد.اما موضوعی که وجود دارد این است که در بازار سرمایه کسی سود خوب می برد که حرفه ای باشد چرا که این بازار مانند بازارهای دیگر مثل بازار ملک نیست .

خرید ها و فروش های هیجانی ممنوع ...

درخشانی گفت: به عبارتی در بازار سرمایه خرید ها باید پس از کارشناسی و تحلیل سهام باشد ، به موقع خرید شود و به موقع فروش ها انجام شود . در بازار فعلی روند روبه رشد است و سهامداران نباید شتاب زده اقدام به فروش سهم بکنند ، مخصوصا در این روزهای بازار که بسیاری از سهم ها افت های بین 20 تا 25 درصد داشته اند و قیمت ها اصلاح داشته اند ،دیگر وقت فروش نیست، طبیعتا سهم های که بنیادی هستند و شرایط مطلوبی دارند در روزهای منفی بازار با کاهش ارزش کمتری مواجه خواهند شد و ریسک کمتری دارند.

بازار سال 97 کجا و بازار سال 92 کجا...

این فعال بازار ادامه داد: بسیاری این روزهای بازار را با سال 92 مقایسه می کنند در حالی که متغیر های فعلی بازار اکنون با دوران 92 بسیار متفاوت است، در آن دوران دلار برای چند ماه ثابت بود و در این مدت بازار با رشد بسیار زیادی روبرو بود از طرفی به منظور کنترل قیمت ارز سود سپرده ها افزایشی بود و شاخص از حدود 38هزار واحد تا محدوده 87هزار واحد رشد کرده بود و رشد بازار از رشد دلار بسیار جلو تر بود و طبیعی بود که سهامداران با توجه به بررسی بازار به سمت سپرده بانکی بروند. از طرفی در این بازه زمانی قیمت های جهانی افت داشت و روند ریزشی قیمت نفت نیز قابل تحلیل بود.در آن دوران اقتصادهای جهانی هم با مشکل روبرو بودند و کالاهای اساسی هم روندی منفی داشتند، اما در این بازه زمانی قیمت های جهانی روندی مثبت و روبه رشد دارد، قیمت نفت افزایشی است و نرخی که بازار با آن در حال قیمت خوردن است در حدود 7 هزار تومان است و P/E بازار با توجه به محاسبات ، پایین است و شرکت های بزرگ پی بر ای 2 تا 3 مرتبه دارند و بازار خطری برای سرمایه گذاری ندارد و جذاب است .

درخشانی گفت: در این شرایط قطعا حقیقی های تازه وارد بازار باید با مشاوره با متخصصین اقدام به خرید و فروش کنند و از رفتار هیجانی بپرهیزند.

ارزش دلار بیش از 3برابر شد ، بازار سرمایه چه؟

درخشانی در پایان گفت: بازار پس از اصلاح های اخیر انتظار می رود که در مدار صعودی حرکت کند و سقف قبلی را در نوردد، در این مرحله تا یکی دو ماه آتی انتظار رشد ارزش سهام را داریم چرا که گزارش های شش ماهه بسیار خوبی در راه است.نرخ ارز از 3800تومان در شش ماه اخیر تا محدوده 12هزار تومان رشد داشته ، بنابراین بازار هنوز جای رشد دارد و بسیاری از حقیقی ها تابع جو هستند و با کوچکترین اقدام شاهد افزایش فزاینده عرضه ها برای فروش هستیم و افراد حاضرند با هر قیمتی سهام خود را به پول نقد تبدیل کنند.شرایط حال حاضر اصلا مانند دی ماه سال 92 نیست و مقایسه این دو برهه با هم نیز کار صحیحی نیست.متاسفانه در بورس هم ساز و کار صحیحی برای ورود سرمایه گذاران جدید وجود ندارد و این امر باید کنترل شود تا شاهد هیجانات کاذب نباشیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24