Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : پس از آن که دبیرکانون کارگزاران بورس در نامه ای خطاب به شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خواستار تجمیع نماد بورس ها شده بود ، دبیر یک تشکل خود انتظام دیگر نیز گفت : چند وجهی بودن نماد بورس ها در بازار سهام مفهومی ندارد. سعید اسلامی بیدگلی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری در گفت و گو با بورس ٢۴ توضیح داد: وجود چند نماد در بورس ها قبلا با مطالعه انجام شد و در زمان خود به دلیل وجود حاکمیت شرکتی این موضوع مطرح شد. به دلیل این که حاکمیت شرکتی در بورس ها با مشکلی مواجه نشود تصمیم بر این شد تا نمادهای مختلف برای معامله گران مختلف در نظر گرفته شود. وی ادامه داد: اگر بپذیریم که قیمت های بازار نمود ارزش ذاتی یک سهم باشد، تفاوت قیمت در نماد یک شرکت، منطقی به نظر نمی رسد. سال های گذشته وقتی چنین تصمیمی اتخاذ شد حتما قوانین و مقررات رعایت شده و بخش بزرگی از این موضوع همچنان که گفته شد به دلیل مسائل حاکمیتی بود.

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری : چند نمادی بورس ها در مقطع کنونی مفهومی ندارد

بورس24 : پس از آن که دبیرکانون کارگزاران بورس در نامه ای خطاب به شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خواستار تجمیع نماد بورس ها شده بود ، دبیر یک تشکل خود انتظام دیگر نیز گفت : چند وجهی بودن نماد بورس ها در بازار سهام مفهومی ندارد.

سعید اسلامی بیدگلی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری در گفت و گو با بورس24 توضیح داد: وجود چند نماد در بورس ها قبلا با مطالعه انجام شد و در زمان خود به دلیل وجود حاکمیت شرکتی این موضوع مطرح شد. به دلیل این که حاکمیت شرکتی در بورس ها با مشکلی مواجه نشود تصمیم بر این شد تا نمادهای مختلف برای معامله گران مختلف در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: اگر بپذیریم که قیمت های بازار نمود ارزش ذاتی یک سهم باشد، تفاوت قیمت در نماد یک شرکت، منطقی به نظر نمی رسد. سال های گذشته وقتی چنین تصمیمی اتخاذ شد حتما قوانین و مقررات رعایت شده و بخش بزرگی از این موضوع همچنان که گفته شد به دلیل مسائل حاکمیتی بود.

اسلامی بیدگلی افزود: در گذشته هدف مقام ناظر این بود که یک مقام ذی نفع حکمرانی بورس ها را انجام ندهد و به همین واسطه تقسیم بندی های مزبور صورت گرفت. اما در حال حاضر و به دلیل اتفاقاتی که در سهم ها افتاده به نظر می رسد باید به لحاظ کمی دستور العمل ها را تنظیم کنیم و کنترل بر سهام، مدیریت شود یعنی نظارت را بیشتر نمائیم.

وی تصریح کرد: با ادغام نماد بورس ها ممکن است در ابتدا بحث حاکمیت شرکتی که موضوع مدنظر بوده کمی با اخلال رو به رو شود اما کم کم این موضوع متعادل خواهد شد، در واقع باید این مسئله را در اساسنامه بورس ها مدنظر قرار داد و اصلاحاتی در آن ها صورت گیرد. در این خصوص به لحاظ عملیاتی ممکن است مشکلاتی باشد اما قطعا رفع می شود.

این مقام مسئول در خصوص این که آیا اختلاف قیمت ها در نماد بورس ها و به عنوان مثال بورس انرژی می تواند موجب سفته بازی در سهم شود، گفت: اختلاف قیمت در نماد بورس ها می تواند این انگیزه را در معامله گران به وجود آورد که به شیوه های مختلف به این مسئله اقدام نمایند.

وی تاکید کرد: وقتی نماد یک شرکت چند قیمت داشته باشد ممکن است منجر به اختلافات حقوقی بین نهادها شود و مسلما وجود چند قیمت و آن هم با فاصله های زیاد برای یک شرکت و با یک سهم درست نیست. قیمت سهم شرکت ها باید مطابق با ارزش فعلی درآمدها باشد و باید بپذیریم که چند نمادی به لحاظ اقتصادی نمی تواند مورد تائید باشد.

وی در پایان گفت: تلاش ما این است که هر چه سریع تر نسبت به موضوع چند نمادی در نماد بورس انرژی و بورس کالا پایان دهیم. این اقدام می تواند فرصتی باشد تا در اساسنامه این شرکت ها نیز بازنگری هایی صورت گیرد تا اصلاحاتی در خصوص این اساسنامه ها صورت گیرد. اساسنامه هایی که حدود 10 سال است هیچ تغییری نکرده اند.

گفتنی است ، در حال حاضر سهام بورس انرژی در سه نماد و سهام بورس کالا در چهار نماد معاملاتی با تفاوت قیمت های بسیار چشمگیری در حال معامله هستند و این تفاوت قیمت آن هم مربوط به یک شرکت ، انتقاد نهادهای مالی و کارگزاران را در پی داشته است.سال ها پیش نهاد ناظر بورس برای کنترل ترکیب سهامداری بورس ها و ممانعت از حاکم شدن شخصیت حقوقی یا حقیقی خاص در این شرکت ها اقدام به ایجاد چند نماد در بورس ها کرد ، اقدامی که سبب شد زمین معامله حقیقی ها و نهادهای مالی و کارگزاران عوض شود و تفاوت قیمت بسیار زیادی در نرخ سهام این شرکت ها به عنوان شرکتی که تنها یک شخصیت حقوقی محسوب می شوند ، به وجود بیاید!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24