Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد: اتفاقاتی که در ماه های گذشته در بازار معاملات مسکن رخ داد، قابل پیش بینی بود اما امکان اعلام رسانه ای آن به دلیل اثرگذاری در جهت بدترشدن روند بازار، وجود نداشت. محمود اولاد معتقد است عرضه مسکن در سال های اخیر به شدت کاهش پیدا کرد و حجم ساخت و سازهای مسکونی سالانه تا کمتر از ٣٠٠ هزار واحد افت کرد در حالیکه حداقل سالانه ۶٠٠-٨٠٠ هزار واحد نیاز داریم. در این میان چون که کشش عرضه در بازار مسکن پایین است در نتیجه امکان افزایش ساخت و ساز در کوتاه مدت آن هم هنگام افزایش قیمت وجود نداشت و نتیجه آن شد که در ماه های اخیر کمبود آپارتمان فروشی نوساز در بازار به تشدید رشد قیمت انجامید.

رکود مسکن قابل پیش بینی بود؟

بورس24 : یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد: اتفاقاتی که در ماه های گذشته در بازار معاملات مسکن رخ داد، قابل پیش بینی بود اما امکان اعلام رسانه ای آن به دلیل اثرگذاری در جهت بدترشدن روند بازار، وجود نداشت.

محمود اولاد معتقد است عرضه مسکن در سال های اخیر به شدت کاهش پیدا کرد و حجم ساخت و سازهای مسکونی سالانه تا کمتر از 300 هزار واحد افت کرد در حالیکه حداقل سالانه 600-800 هزار واحد نیاز داریم. در این میان چون که کشش عرضه در بازار مسکن پایین است در نتیجه امکان افزایش ساخت و ساز در کوتاه مدت آن هم هنگام افزایش قیمت وجود نداشت و نتیجه آن شد که در ماه های اخیر کمبود آپارتمان فروشی نوساز در بازار به تشدید رشد قیمت انجامید.

این کارشناس اقتصادی درباره خانه های خالی که انتظار می رفت جبران کمبود عرضه را کند نیز افزود: این خانه ها یا لوکس هستند در مناطق شمالی تهران که خریدار در آنها وجود ندارد یا در مناطق دوردست اطراف تهران هستند. که 40 درصد پروانه های صادره شهرداری تهران در این چند سال فقط در 4 منطقه 1 و 2و 3 و 22 بوده در حالیکه نیاز واحد مسکونی در مناطق جنوبی است.

اولاد افزایش تقاضای خرید با شروع پرداخت وام صندوق مسکن یکم را نیز در بیشتر شدن شکاف عرضه و تقاضا در بازار مسکن موثر دانست و گفت: طی ماه های اخیر تلاطمات قیمتی در بازارهای ارز و سکه از یک طرف تقاضای سرمایه ای خرید مسکن را افزایش داد و از طرف دیگر باعث سخت شدن شرایط ساخت و ساز بخاطر گران شدن مصالح ساختمانی شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24