Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

فراموش نکنیم زمانی که همه تحلیل گران و معامله گرانی که بر پایه تحلیل فعالیت می کردند، تصمیم گرفتند که سهم هایی که بر پایه نرخ دلار رشد می کنند را در سبدهای خود جای دهند دلار در محدوده های ١۵ و ١۶ هزار تومان قرار نداشت. در ماه های گذشته که فعالان این حوزه به سمت سهام دلاری روی آوردند و سهم آن ها را در پورتفوهای خود افزایش دادند بهای دلار در بازار آزاد نهایتا در محدوده ١٠ هزار تومان بود. شرکت ها نیز دلار های خود را در همین محدوده ها در سامانه نیما وارد کرده و به فروش می رساندند.

سقوط دلار در بازار سوم ارز به نفع بورس است یا به ضرر آن...!؟

بورس24 : یک روز پس از آغاز کاهش نرخ دلار در بازار آزاد بازار سرمایه نیز با فشار فروش زیادی همراه شد ، فشاری که موجب شد تا شاخص کل بیش از 7 هزار واحد پایین بیاید. در بازار دیروز بخش عمده سهم ها قرمز پوش شدند و تعداد زیادی نیز با صف فروش به معاملات خود پایان دادند.

خبرهای تبلیغاتی بازار ارز موجب ریزش بورس شد

محرم رزمجویی مدیر برنامه ریزی و مطالعات اقتصادی شرکت مدیریت سرمایه گذاری امید  و کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت روزهای اخیر بازار سرمایه و فشار فروش تحمیل شده بر سهام «وامید» به خبرنگار بورس24 ابراز داشت: در ابتدا باید گفت که روز سه شنبه 10 مهر ماه روز خاصی برای بازار سرمایه محسوب می شد. اتفاقات بازار ارز که از روز دوشنبه نهم مهر ماه آغاز شد ، موجب هیجانی شدن بازار بورس اوراق بهادار نیز شد.

او اضافه کرد: با یقین می توان گفت که روند کاهشی کنونی بازار سرمایه موقتی خواهد بود و این اصلاح به زودی پایان خواهد یافت. زیرا به طور کلی در مجموعه اقتصاد کشور رویداد یا خبر منفی که موجب تضعیف و ریزش بازارها شود، رخ نداده و منتشر نشده است. صرفا اخباری که از ریزش قیمت ها در بازار دلار منتشر شد زمینه فشار فروش بر بازار سرمایه را نیز فراهم آورد. خبرهایی که بخشی از آن بدون هیچ سند و مدرکی و بدون پشتوانه منبع موثقی در فضاهای مجازی دست به دست می شد.

وی در ادامه تاکید کرد: قطعا رفتارهای اخیری که در بازار سرمایه مشاهده شد ناشی از هیجانات شدید فعالان این حوزه بود زیرا با توجه به اینکه هیچگونه اتفاق منفی در سیستم اقتصادی کشور رخ نداده می توان نام این واکنش ها را رفتارهای به شدت هیجانی نامید.

افت قیمت دلار به نفع بازار سرمایه است

رزمجویی در خصوص اثرات کاهش نرخ دلار بر بازار سرمایه اذعان داشت: فراموش نکنیم زمانی که همه تحلیل گران و معامله گرانی که بر پایه تحلیل فعالیت می کردند، تصمیم گرفتند که سهم هایی که بر پایه نرخ دلار رشد می کنند را در سبدهای خود جای دهند دلار در محدوده های 15 و 16 هزار تومان قرار نداشت. در ماه های گذشته که فعالان این حوزه به سمت سهام دلاری روی آوردند و سهم آن ها را در پورتفوهای خود افزایش دادند بهای دلار در بازار آزاد نهایتا در محدوده 10 هزار تومان بود. شرکت ها نیز دلار های خود را در همین محدوده ها در سامانه نیما وارد کرده و به فروش می رساندند.

او اضافه کرد: در بورس کالا نیز به خصوص پس از آزادسازی قیمت ها میانگین قیمتی که شمش فولاد خوزستان یا ورق فولاد مبارکه معامله می شد با در نظر قرار دادن نرخ های جهانی، بر مبنای دلار حدود 7 هزار تومانی محاسبه می شد. بنابراین مبنای محاسباتی تحلیل گران برای خرید سهام بنیادی و ارزشمند دلار 7 و نهایتا 8 هزار تومانی بود. در نتیجه کاهش قیمت دلار جای هیچگونه نگرانی برای بازار سرمایه ندارد.

مدیر برنامه ریزی و مطالعات اقتصادی شرکت سرمایه گذاری امید گفت: اتفاقا کاهش قیمت دلار یک نکته مثبت برای بازار سرمایه محسوب می شود. زیرا این روند کاهشی در صورتی که تداوم داشته باشد شاید بتواند انتظارات نوسان و رشد قیمت ها را در بازار ارز از بین ببرد و با توجه به این موضوع که انتظار می رود با آزادسازی منابع در بازار آزاد ارز بخشی از آن به بازار سرمایه ورود کند، کاهش قیمت ها در صورت تداوم امتیازی برای بازار بورس اوراق بهادار به شمار می رود.

بازار هنوز هم جای رشد دارد

او گفت: درست است که از ابتدای سال جاری تا ابتدای هفته جاری و قبل از ریزش بازار، شاخص کل بورس تقریبا دو برابر شده اما باید در نظر داشت که در همین مدت بهای دلار 300 درصد افزایش یافته و سکه نیز تقریبا همین مقدار رشد کرده است. بنابراین بازار سرمایه در مقایسه با بازار ارز و سکه هنوز جای رشد دارد.

رزمجویی در پایان در خصوص پیش بینی روند بازار سرمایه در روزهای آتی ابراز داشت: اگر بازار ، در دقایق پایانی روز سه شنبه 10 مهر ماه با جمع آوری بخش عمده ای از صف های فروش همراه بود جای امیدواری بیشتری برای از سرگیری روند مثبت بازار از روز چهارشنبه 11 مهر ماه بود. اما با توجه به این که بسیاری از نمادهای بازار در روز سه شنبه با صف فروش به معاملات خود پایان دادند می توان برآورد کرد که احتمالا وضعیت اصلاحی بازار دو تا  سه روز دیگر نیز ادامه داشته باشد. اما پس از اتمام این روند اصلاحی ، بازار به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24