Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

ولید هلالات کارشناس بازارهای مالی در گفت و گو با بورس ٢۴ اصلاح بازار را موقتی دانست و تاکید کرد : مجموع متغیرهای اقتصادی نشان می دهد که بورس در مسیر رشد است و اصلاح یکی دوروزه آن به معنای پایان دوران رشد نیست...

اصلاح بازار چند روز طول می کشد ، بورس در مسیر رشد است...

بورس24 : روز گذشته فشار عرضه ها را در بسیاری از نماد ها شاهد بودیم که حجم بالای سرمایه ، پس از یک اصلاح کوچک بازار را به سمت کاهش عرضه برد.

تا پایان بازار شاهد کاهش صف ها و مثبت شدن شاخص بودیم البته شاخص روز گذشته به شدت هر روز خود سبز نبود و سرخی ها بیشتر مشهود بودند. امروز هم البته بازار سهام سراسر منفی است.

از عمده دلایل افزایش فشار فروش را می توان مصوبه اخیر هیئت وزیران دانست.هیئت وزیران اخیرا تغییر قیمت ارز در محاسبه خوراک پتروشیمی ها را تصویب کرده است و طبیعتا دیر یا زود این مصوبه برای اجرا ابلاغ خواهد شد. از ابتدای مهر ماه سال جاری در محاسبه قیمت میعانات گازی ، گاز طبیعی خوارک و دیگر خوراک های تحویلی به واحد های پتروشیمی داخلی ، نرخ تسعیر ارز در هر ماه برابر با متوسط نرخ معاملاتی ارز در سامانه نیما خواهد بود.

البته در منفی امروز بازار باید نباید نقش سقوط قیمت دلار در شب گذشته را هم نادیده گرفت.

بازار خود را اصلاح می کند...

ولید هلالات تحلیلگر بازار سرمایه درباره اثرات تغییر نرخ ارز بر فرمول خوراک پتروشیمی ها به بورس24 گفت: اثر این تغییر روی برخی شرکت ها بیشتر و برخی کمتر است ، برای مثال میزان تاثیر در پتروشیمی های اوره ساز کمتر و متانولی ها و نهایتا پتروشیمی های خوراک مایع اثر بیشتری از این تغییرات می پذیرند.

وی ادامه داد: این امر روی باقی بازار هم اثری ندارد، بازاری که هیجانی رشد می کند با یک تلنگر هم هیجان فروش را شاهد است، اما در بازارهای این چنینی می توان انتظار داشت که اصلاح در زمان کوتاهی عملیاتی شود و ممکن است این شرایط اصلاح بیش از یک روز پایدار نباشد ، از دیروز هم به نظر می رسد این اصلاح با منفی شدن پتروشیمی ها آغاز شد و نهایتا بهانه ای بود که کلیت بازار شاهد یک اصلاح باشد. طبیعتا نباید منتظر ریزش بازار باشیم و این انتظار وجود دارد که در روزها آتی بازار با روند متعادل تری به مسیر خود ادامه دهد که موقعیت مناسبی است برای اصلاح پرتفوی.

هلالات گفت:همچنین در بازار روز گذشته شاهد بودیم سهامی که قوی تر بود با فشار فروش کمتری روبرو بودند و سهامی که صرفا با جو بازار رشد داشتند با فشار فروش و صف های فروشی روبرو بودند که این حجم عرضه ها تا پایان بازار هم جمع نشد. روز گذشته و امروز فرصت مناسبی است برای محک سهم ها ؛ قاعدتا این اصلاح طولانی نیست و نباید منتظر بازگشت شارپ بازار بر مدار مثبت باشیم ، این انتظار که بازار متعادل تر رشد داشته باشد وجود دارد از طرفی در صورتی که بازار ارز در ثبات و نزولی باشد بازار سهام می تواند همبستگی مثبتی با این موضوع داشته باشد.

تغییر نرخ ارز اثر منفی جدی ندارد...

این تحلیل گر بازار سرمایه درباره تاثیر تغییر نرخ ارز در محاسبات نرخ خوراک پتروشیمی ها گفت: حاشیه سود شرکت های پتروشیمی عموما با دلار 8 هزار تومان و فراتر است و بالای 50 درصد است و نسبت خوراک مصرفی به فروش چیزی کمتر و در حدود 20 درصد است ، بنابراین در این شرایط موضوع زیان دهی این مجموعه ها اصلا وجود ندارد. تقریبا تمام تحلیل هایی که هست زیان های احتمالی ناشی از این تغییرات را محاسبه کرده است و اصلا هم این انتظار که ممکن است دولت تغییرات در قیمت ارز خوراک پتروشیمی را ندهد وجود نداشته است طبیعتا اگر نرخ فروش 10 تا 15 درصد افزایش یابد اثر افزایش نرخ خوراک تا حد زیادی پوشش داده می شود و به صفر می رسد. اتفاقی که الان در بورس کالا شاهد هستیم همانطور که مس و روی در بورس با دلار حدود 10 هزار تومانی قیمت می خورند. در خصوص پروشیمی های خوراک مایع هم به دلیل حاشیه سود پایین تر ، این شرکت ها همواره 5 درصد تخفیف در خوراک را داشتند و طبیعتا انتظار زیان دهی در این شرکت ها هم نیست و عامل عمده فشار فروش هم عدم شفافیت در نوع اطلاع رسانی این مصوبه است که واکنش بازار را در پی داشته است.

این کارشناس بورس اصلاح بازار را موقتی دانست و تاکید کرد : مجموع متغیرهای اقتصادی نشان می دهد که بورس در مسیر رشد است و اصلاح یکی دوروزه آن به معنای پایان دوران رشد نیست.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24