Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اجرای ساز و کار ویژه که راهکار جدید اروپایی ها برای تعامل با جمهوری اسلامی ایران است، علاوه بر آن که حفظ برجام و تداوم تجارت و تبادلات بانکی و مالی تهران با جهان را امکان پذیر می کند، به انزوای واشنگتن در قبال تصمیمات اتحادیه اروپا و طرف های برجام می انجامد...

ساز و کاری ویژه برای حفظ برجام

بورس24 : اجرای سازوکار ویژه که راهکار جدید اروپایی ها برای تعامل با جمهوری اسلامی ایران است علاوه بر آن که حفظ برجام و تداوم تجارت و تبادلات بانکی و مالی تهران با جهان را امکان پذیر می کند به انزوای واشنگتن در قبال تصمیمات اتحادیه اروپا و طرف های برجام می انجامد. 

خبرها حاکی از آن است، که گروه ۱+۴ در پی ایجاد «سازوکار ویژه» برای حفظ برجام است؛ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نیویورک درباره سازوکار ویژه گفت: اروپایی ها در چند ماه گذشته تلاش وسیعی را انجام دادند و دست کم تاکنون هفت بانک مرکزی توافق کرده اند که راهکار ویژه مالی برای ارتباط با ایران ایجاد کنند و در آینده نیز این راهکار را به موسسه ای تبدیل کنند. 

با توجه به این انتظار می رود عملیاتی شدن سازوکار ویژه علاوه بر بی تاثیر کردن نسبی تحریم های آمریکا علیه ایران، شرایط اقتصادی کنونی در کشور را تا اندازه ای بهبود بخشد، اما سازوکار ویژه چیست، چرا اتحادیه اروپا به همراه چین و روسیه در پی ایجاد سازوکار ویژه برآمده اند.

چرا ساز و کار ویژه

دم پایبندی آمریکا به تعهدات خود و سنگ اندازی های پی در پی و تهدید های مکرر واشنگتن در مسیر اجرای برجام این گمانه را تقویت کرده بود که با خروج طرف آمریکایی، توافق هسته ای نابود شود، اما تلاش طرف های دیگر برجام و جدیت آنها برای حفظ این توافق بین المللی، همه معادلات و پیش بینی های مخالفان برجام را بر هم زد.

ترامپ از هنگامه تبلیغات انتخاباتی و با آغاز دوره ریاست جمهوری، برجام را بدترین توافق تاریخ این کشور معرفی و تلاش می کرد با تهدید، ارعاب و کارشکنی ایران را به خروج از این توافق وادار کند، اما موفق نشد و سرانجام با خروج از توافق هسته ای به عنوان یک توافق بین المللی در هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ (هشتم مه ۲۰۱۸) تهدید کرد که تحریم های سنگینی را علیه ایران اعمال کند؛ اقدامی که به رغم مخالفت های جهانی به ویژه از سوی اتحادیه اروپا، آثار آن بر اقتصاد و مروادات تجاری ایران با جهان انکار ناپذیر است.

با توجه به این موضوع و همچنین حمایت های جهانی از توافق هسته ای و اصرار و تاکید طرف های برجامی بر حفظ و پایبندی طرفین به تداوم، اتحادیه اروپایی به همراه چین و روسیه از ایجاد سازوکار ویژه ای برای بی تاثیر ساختن آثار تحریم های آمریکا درباره برجام خبر داده اند.

ساز و کاری که به گفته فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای تسهیل تجارت با ایران ایجاد شده و احتمالا قبل از نوامبر اجرایی می‌ شود.

ساز و کار ویژه برای بی اثر کردن تحریم های آمریکا

این که ساز و کار ویژه چیست و عملکرد آن به چه صورتی خواهد بود و چگونه تحریم های یک جانبه کاخ سفید را بی تاثیر می کند؛ بنابر اظهارات وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره ساز و کار ویژه «این راهکار ویژه فقط برای اروپا نیست بلکه سایر کشورها و شرکت هایی است که با ایران تعامل مالی دارند تا بتوانند پول را به این حساب واریز کنند و هزینه های صادرات را نیز ازاین حساب برداشت کنند.

این راهکار مفیدی است برای اینکه موسسات مالی که بیشتر با دلار کار می کنند و به خاطر کار کردنشان با دلار حتی در معاملات یورویی با ایران هم می توانند مورد تحریم آمریکا قرار گیرند، از فشار و تحریم آمریکا مصون بمانند.

ظریف همچنین با بیان این که «به نظرم راه کار خوبی برای از بین بردن یکی از ساز و کارهای تحمیلی آمریکا در حوزه بانکی است.» افزود: یعنی کار فقط با یورو انجام می شود و هیچ حضوری در بازارهای دلاری و آمریکا ندارد.

در این میان مقامات آمریکایی همچون مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ادعا می کنند که این اقدام کشورهای اروپایی از غیر سازنده‌ترین اقدامات قابل تصور برای صلح امنیت جهانی است؛ از سویی رییس جمهوری آمریکا هفته گذشته هشدار داده بود که «هر شخص یا موسسه‌ای که با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراهی نکند با پیامدهای وخیمی روبرو خواهد شد»؛ آمریکا ادعا کرده است که تصمیم دارد با تحریم‌ های اقتصادی خود علیه ایران مانع تجارت کشرومان با کشورهای جهان شود.

با این حال گفته می شود که این سیستم بر خلاف سوئیفت که درسطح بین‌المللی قابل پیگیری است تنها در اختیار اروپاست و مقامات آمریکایی نمی‌توانند معاملات آن را پیگیری کنند.

با توجه به اخبار و گزارش های منتشره از سوی رسانه ها؛ قرار است ساز و کار ویژه در جریان اجرای تحریم‌ های آمریکا علیه ایران، تجارت و تبادلات مالی و بانکی با تهران را امکان پذیر کند.

دور زدن تحریم های ضد ایرانی آمریکا

ساز و کار ویژه چنان که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان می کند به نوعی تامین کننده استقلال مالی اتحادیه اروپا است؛ موگرینی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و در پاسخ به این پرسش که آیا این سازوکار چالشی جدی برای دلار آمریکا به شمار می‌ رود، گفت: «هنوز در مرحله آغازین کار (ابتکار عمل) هستیم، اما این [فرض] می‌ تواند نتیجه چنین طرحی باشد. آنچه درباره آن مطمئن هستیم، این است که این سازوکار ایالات متحده و سایر جهانیان را از میزان استقلال مالی ما شگفت زده خواهد کرد.»

او ضمن این که آمریکا را بزرگ ترین متحد اروپا دانست، افزود: «هیچ کشور دارای حاکمیت یا سازمانی نمی‌تواند بپذیرد که فرد دیگری به او بگوید مجاز است با چه کسی تجارت کند.»

ین دیدگاه نیز مطرح شده که ممکن است، این ساز و کار ویژه عملی نشود، اما هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگاران گفت که «اتحادی قوی» با ایران برای به حداقل رساندن تاثیر تحریم‌های آمریکا وجود دارد.

وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان با همراهی چین و روسیه بر سر ایجاد سازوکار ویژه به منظور تسهیل روابط تجاری مجاز شرکت‌های اروپایی با ایران و دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران توافق کرده اند.

کشورهای اروپایی طرف برجام، اتحادیه اروپا به همراه چین و روسیه به دنبال ایجاد یک نهاد حقوقی-مالی جدید هستند تا به این وسیله امکان انجام معاملات مالی بین ایران و شرکت‌های نفتی و سایر فعالیت‌های تجاری را فراهم کند.

استفاده از «قانون مسدود کننده»، ابزار دیگری است که بنا به اعلام کمیسیون اتحادیه اروپا به منظور نجات برجام و محافظت از شرکت های اروپایی طرف تجارت با ایران در برابر تحریم های آمریکا؛ احتمال احیای دوباره آن وجود دارد.

این قانون شرکت‌ های اروپایی را از پیروی از تحریم‌های یک جانبه آمریکا منع و این امکان را ایجاد می کند که با شکایت از ایالات متحده یا افرادی که به واسطه تحریم آنها را متضرر کرده اند، غرامت دریافت کنند.

همچنین این قانون رعایت تحریم‌ های آمریکا علیه ایران را برای شرکت‌ های اروپایی ممنوع می کند و شرکت‌ هایی که این قانون را رعایت نکنند می‌ توانند مجازات شوند.

تاکید و با فشار گروه ۱+۴ برای حفظ برجام و تلاش ها و برنامه ریزی های آنان برای ایجاد سازوکار ویژه در راستای دور زدن تحریم های آمریکایی افزون بر ایجاد و تقویت و تداوم تعاملات تجاری ایران با جهان و حفظ نگرش مبت بین المللی به صلح آمیز بودن پرونده هسته ای کشور، به انزوای آمریکا در جامعه بین المللی می انجامد؛ انزوایی که با مخالفت اتحادیه اروپا با تصمیمات کاخ سفید از پیش از خروج آمریکا از برجام آغاز شده و با ایجاد ساز و کار و ویژه برای حفظ برجام و منافع تجاری ایران و همچنین تامین استقلال مالی اتحادیه اروپایی از تصمیمات آمریکا ادامه خواهد داشت.

منبع: ایرنا 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24