Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : صحبت از نورد و لوله اهواز است.سهمی که از ابتدای سال ٩٧ تاکنون بیش از ٢٠٠ درصد رشد قیمتی را به خود دیده ، اما با زیان انباشته ۵۵٠٠ میلیارد ریالی مواجه است! حال ماجرا چیست و سهامدران جدیدی که در این روزها در بازار پایه «ج» هر روز نظاره گر رشد قیمتی این سهم هستند ، چقدر از سرگذشت آن خبر دارند ، شرکتی که شاید الان می توانست یکی از قطب های بزرگ تولید ورق و لوله فولادی در کشور باشد.

قصه نورد و لوله اهواز / سهمی که میان حقیقی ها و حقوقی ها دست به دست شد و همچنان بلاتکلیف است!!

بورس24 : صحبت از نورد و لوله اهواز است.سهمی که از ابتدای سال 97 تاکنون بیش از 200 درصد رشد قیمتی را به خود دیده ، اما با زیان انباشته 5500 میلیارد ریالی مواجه است!

حال ماجرا چیست و سهامدران جدیدی که در این روزها در بازار پایه «ج» هر روز نظاره گر رشد قیمتی این سهم هستند ، چقدر از سرگذشت آن خبر دارند ، شرکتی که شاید الان می توانست یکی از قطب های بزرگ تولید ورق و لوله فولادی در کشور باشد.

سرگذشت «فاهواز»

شرکت نورد و لوله اهواز در سال 1346 یعنی قریب به نیم قرن پیش توسط مرحوم مهندس سعید هدایت تاسیس شد و طی نیم قرن اخیر فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر گذاشته است . از ملی شدن سهام پس از انقلاب اسلامی گرفته، تا چندین مرحله بمباران، واگذاری سهام به شرکت های مادر تخصصی، بازسازی کامل خط در سال 1375، واگذاری سهام از ایدرو به ایمیدرو، واگذاری 45درصد سهام دولتی سازمان ایمیدور در سال 1393 به بخش خصوصی، عدم توان بخش خصوصی در تامین نقدینگی و مواد اولیه، عدم پرداخت اقساط سازمان خصوصی سازی و ده ها رخداد دیگر که این ها تنها مشتی از خروار است.

اما در میان همه این رخدادها ، نهم تیر 93 نقطه عطفی در تاریخ حیات نورد و لوله اهواز است.

بررسی بورس24 نشان می دهد : در این تاریخ سازمان خصوصی سازی اقدام به برگزاری مزایده ای برای 45درصد از سهام این شرکت کرد و این میزان سهم که ارزش مدیریتی داشت را به قیمت نقدی حدود 1050 میلیارد ریال به فروش رساند و با اقساط 5 ساله مبلغ فروش آن را به حدود 1250 میلیارد ریال افزایش داد و به بخش خصوصی واگذار کرد.

بخش خصوصی خریدار نیز با پرداخت حدود 220 میلیارد ریال وجه نقد نسبت به حضور در کارخانه و قبضه مدیریتی آن در آذر ماه سال 1393 اقدام کرد و با توجه به ترکیب سهامداران شرکت با داشتن 45 درصد ، کلیه اعضای هیئت مدیره آن را در اختیار گرفت.

بخش خصوصی خریدار پس از گذشت قریب به سه سال و نیم به دلیل اعتبار شرکت ، اقدام به تولید و فروش کرد ، در حالی که گفته می شد برای پرداخت اقساط تعهد شده با مشکلاتی جدی مواجه شده است. اما تحولات «فاهواز» این سهم خوش رقص روزهای کنونی بازار سهام در حالی پیش می رفت که سهامداران خرد آن که تعداد آن ها بالغ بر 25 هزار نفر گفته می شود و 55 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارند ، به دلیل برگزاری مجامع شرکت در اهواز ، طی سالیان گذشته ارتباط مستقیمی با مدیران و مالکان شرکت نداشتند و تقریبا بی خبر از جزئیات اداره شرکت هستند.

سرانجام سازمان خصوصی سازی که نتوانست اقساط 45 درصد سهم فروخته شده به بخش خصوصی خریدار را به موقع ، منظم و به طور کامل دریافت کند و از طرفی زیان و بدهی های شرکت روز به روز در حال افزایش بود ، از سال 95 در چندین مرحله سهام نورد و لوله اهواز متعلق به بخش خصوصی خریدار را در معرض حراج گذاشت که البته این عرضه ها با قول خریدار برای عمل به تعهدات منتفی شد.

...وحالا سهامدار جدید آمد

اما پس از منتفی شدن متعدد عرضه های خصوصی سازی در «فاهواز» که موعد آخرین آن ششم اسفند 96 بود ، نهایتاً در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری سهام تحت مالکیت بخش خصوصی به عنوان خریدار نخست با نظارت سازمان خصوصی سازی به یک شرکت حقوقی واگذار و مقرر شد مالک جدید نسبت به پرداخت معوقات و جرائم به صورت اقساطی اقدام نماید. ولی این واگذاری هم به سرانجام خوش یمنی نمی رسد و به دلیل مشکلاتی که برای مالک این شرکت حقوقی در خصوص پرونده بدهکاری به یک بانک خصوصی ایجاد می شود ، خریدار دوم هم در پرداخت تعهدات خود از همان ابتدا عاجر می ماند.

برزخی به نام واگذاری نورد و لوله

در نهایت سازمان خصوصی سازی می ماند و شرکتی که تاکنون دوبار فروخته شده و هر دو خریدار آن نتوانسته اند از پس تعهدات خود بر بیایند.

از طرفی دیگر سازمان خصوصی سازی نیز که می خواهد از هزارتوی این واگذاری خلاص شود ، در تلاش است تا با انجام مقدمات واگذاری همه تلاش خود را مبذول دارد تا فرصت کافی به خریدار قبلی بدهد تا شاید بتواند مبلغی پرداخت و قرارداد ادامه پیدا کند.

در همین حال شنیده شده حدود یک ماه پیش سازمان خصوصی سازی به صورت غیر رسمی با چندین شخص حقیقی و حقوقی در خصوص واگذاری 45 درصد نورد و لوله اهواز نشست داشته و در این جلسات اعلام شده که آمادگی واگذاری سریع شرکت وجود دارد ، لکن تنها این پیشنهاد خرید ها را از طرف های متقاضی دریافت کرده و شرکت نورد و لوله اهواز همچنان بلاتکلیف مانده است.

هر چند گفته می شود در میان خریداران بازهم افراد مسئله داری وجود دارند که خطر تکرار دوباره رخدادهای گذشته در نورد و لوله اهواز را افزایش می دهند ؛ از این رو حتما رعایت شرط اهلیت فنی و اقتصادی خریدار احتمالی سوم ، باید مدنظر سازمان خصوصی سازی باشد تا مبادا اشتباه سوم تکرار شود.

خرید سهم زیان ده!

اما در حال حاضر سهامداران خردی باقی مانده اند که سهام را تحت جو روانی بازار با قیمت حدود 1300 ریال خریداری نموده و ریسک بزرگی را به دلیل تحرکات برخی سفته بازان به جان خریده اند و سهام شرکتی که مدت ها در ترکیب سهامدران عمده با مشکل مواجه است را در سبد سهام خود جای داده اند.

بررسی ها نشان می دهد : آخرین روزنامه رسمی این شرکت متعلق به تاریخ چهارم آبان 96 است که طی آن اعضای حقوقی هیئت مدیره معرفی شده است.آخرین گزارش نورد و لوله اهواز در سامانه رسمی بورس موسوم به کدال نیز مربوط به پایان شهریور 96 است و پس از آن شرکت هیچ گونه گزارشی به بورس ارائه نداده است.

شرکت نورد و لوله اهواز که با ظرفیت تولید 600 هزار تن از انواع ورق های فولادی و لوله فولادی جزو 10 شرکت بزرگ فولادی کشور به شمار می رود ،اکنون با زیان انباشته حدود 5500 میلیاردی و بدهی بانکی 3000 میلیارد ریالی دست و پنجه نرم می کند. این شرکت تنها ظرف سال های 1387 تا 1392 توانست رکوردهایی را ثبت کند ، تا جایی که در سال 1390 تولید 450 هزارتنی را ثبت کرد و سهامداران این تک سهم در سال 1392 با رشد 30 برابری دارایی های خود مواجه شدند.غیر از این پروسه زمانی ، نورد و لوله اهواز همواره روزهای تلخی را سپری کرده است.

یک درخواست منطقی از سازمان خصوصی سازی

ای کاش سازمان خصوصی سازی به عنوان نماینده دولت در این شرکت که فقط 45 درصد سهم دارد ، این بار نه تنها به خاطر 45 درصد متعلق به خودش بلکه به خاطر 55 درصد سهامدار حقیقی که تعداد آن ها بیش از 25000 نفر است ، درباره «فاهواز» تصمیم درستی بگیرد.

حال خبرنگار بورس24 از سازمان خصوصی سازی آخرین وضعیت واگذاری این شرکت را جویا شده است.

سید جعفر سبحانی مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی در خصوص عرضه مجدد بلوک 45 درصدی نورد و لوله اهواز توضیح داد: شرکت نود و لوله اهواز در فرآیند چگونگی واگذاری و یا نحوه عدم واگذاری است.باید ببینیم که آیا مالک نورد و لوله اهواز به تعهدات خود به درستی عمل می‌کند یا خیر؟ در غیر این صورت حتماً روند واگذاری در پیش گرفته خواهد شد.

وی گفت: قطعاً فرآیند واگذاری به صورت مزایده در سازمان خصوصی سازی خواهد بود و مراحل نقل و انتقال آن توسط بورس انجام می‌شود و به دلیل شرایط موجود احتمال حراج دوباره شرکت بیشتر از حل و فصل ماجراست.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا سازمان خصوصی سازی به صورت رسمی برنامه واگذاری این شرکت را دنبال می‌کند؟ گفت: چون همچنان منتظر تحقق قول سهامدار عمده این شرکت مبنی بر عمل به تعهدات هستیم ، فعلا نمی توان در این خصوص اظهار نظر دقیقی کرد.

وی در برابر این سوال که گفته می شود بلوک نورد و لوله اهواز چندین خریدار حقیقی و حقوقی دارد ، تصریح کرد: در خصوص مساله وجود خریدار در مرحله بعد باید صحبت شود چرا که هنوز واگذاری و مذاکره ای صورت نگرفته است! به هر حال همیشه واگذاری های ما با مذاکره بوده و خریدار داشته است و امیدواریم در مورد نورد و لوله اهواز هم به همین صورت شود و اگر بخواهیم عرضه کنیم طبیعی است که با توجه به وضعیت بازار سرمایه ، خریدارانی هم وجود داشته باشند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24