Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

علی بیگ زاده مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ ابراز داشت: تجدید ارزیابی دارایی هایی که بر اساس قانون بودجه سال ٩٧ اعلام شده مربوط به شرکت هایی است که اولا مشمول ماده ١۴١ قانون تجارت باشند...

چه شرکت هایی می توانند امسال از محل تجدید ارزیابی دارایی ها افزایش سرمایه داشته باشند؟؟

بورس24 : تجدید ارزیابی دارایی ها همواره برای سهامداران مهم تلقی شده و از جذابیت بالایی برخوردار بوده است. این در حالی است که رشد قیمت تعیین شده برای ارزش ثبت شده شرکت ها در فرآیند تجدید ارزیابی نه بر درآمد و عایدی شرکت ها می افزاید و نه تاثیر مثبت قابل توجه و تاثیرگذار دیگری بر شرکت ها دارد. بلکه تجدید ارزیابی صرفا اضافه کردن ارزش های جدید است به دارایی های موجود شرکت ها.

بنابراین تجدید ارزیابی دارایی ها ارزش ذاتی سهام شرکت ها را با تغییر همراه نمی سازد. با این وجود زمانی که صحبت از تجدید ارزیابی دارایی ها و افزایش سرمایه از این محل به میان می آید ، بخش عمده ای از اهالی بازار سرمایه از سهام شرکت هایی که چنین برنامه ای را در دستور کار خود دارند استقبال زیادی می کنند.

حال ببینیم که چه شرکت هایی توانایی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های خود را دارند و این اقدام برای کدام گروه از شرکت ها عقلایی و منطقی نیست؟

قانون بودجه سال 97 چه می گوید؟

علی بیگ زاده مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با خبرنگار بورس24 ابراز داشت: تجدید ارزیابی دارایی هایی که بر اساس قانون بودجه سال 97 اعلام شده مربوط به شرکت هایی است که اولا مشمول ماده 141 قانون تجارت باشند یعنی زیان آن ها بیش از نیمی از سرمایه آنهاست و دوما این که شرکت های دارای این ویژگی با تجدید ارزیابی که انجام می دهند بتوانند از شمولیت ماده 141 خارج شوند. به این معنا که پس از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها زیانشان کمتر از سرمایه آن ها باشد.

او افزود: بر مبنای این قانون اگر شرکت هایی که دارای این ویژگی باشند و از این محل تجدید ارزیابی بدهند از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند بود. پس از آن که ویژگی های لازم جهت انجام تجدید ارزیابی دارایی های شرکت ها بررسی شد و به تائید رسید گام بعدی بررسی این موضوع است که آیا دارایی های این شرکت ها با افزایش ارزش همراه بوده و آیا کفایت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را دارند یا خیر؟

تجدید ارزیابی برای چه شرکت هایی عقلایی نیست؟

وی در  ادامه اضافه کرد: به طور کلی هر شرکتی فارغ از این که در کدام صنعت و گروه فعالیت دارد می تواند از قانون تجدید ارزیابی دارایی ها که در بودجه سال 97 به تصویب رسیده، استفاده کند. اگر شرکتی مشمول ماده 141 نباشد یعنی زیانش بیش تر از نیمی از سرمایه آن نباشد و قصد افزایش سرمایه داشته باشد باید مالیات این تجدید ارزیابی را بپردازد.

بیگ زاده تاکید کرد: صرفا شرکت هایی که مشمول ماده 141 قانون تجارت هستند و با تجدید ارزیابی دارایی های خود از شمولیت این ماده خارج شوند از مالیات معاف هستند و سایر شرکت هایی که قصد تجدید ارزیابی دارایی ها را داشته باشند ملزم به پرداخت مالیات خواهند بود. با توجه به این که مالیات مربوط به تجدید ارزیابی دارایی ها بالاست اصولا برای شرکت ها توجیه اقتصادی ندارد و عقلایی نیست.

او به گذشته نقبی زد و اظهار داشت: در گذشته قانون به این صورت بود که کلیه شرکت هایی که از محل تجدید ارزیابی دارایی ها سرمایه خود را افزایش می دادند از پرداخت مالیات معاف بودند اما اخیرا قوانین تغییر یافته و تنها شرکت هایی که دارای ویژگی های قانون تجدید ارزیابی باشند از پرداخت مالیات معاف هستند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24