Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

یک مقام نظارتی هرگونه تغییر آنی در بازار پایه را رد کرد و به خبرنگار بورس ٢۴ گفت : تا اطلاع ثانوی معاملات در بازار پایه کماکان با کیفیت قبلی به کار خود ادامه می دهد و هرگونه تغییرات احتمالی در گرو تصمیم گیری در سطوح عالی سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود. سعید درخشانی تحلیل گر بورس : به جای تغییرات از شرکت های بازار پایه اطلاعات بیشتری طلب کنید

شائبه هرگونه تغییرات آنی در ساز و کار معاملاتی بازار پایه رد شد

بورس24 : بر مبنای قانون برنامه پنجم توسعه، باید کلیه امور مربوط به شرکت های سهامی عام از قبیل ثبت، نقل و انتقال، مبادله سهام و ... از راه بازار سرمایه انجام شود. در همین راستا بازار پایه فرابورس با هدف کمک به مبادلات سهام شرکت هایی که در هیچ یک از بازارهای بورس و فرابورس پذیرفته نشده اند، در سال 1390 راه اندازی شده است.

در ابتدا یک بازار کلی پایه وجود داشت اما طی سال های گذشته شرکت های موجود در این بازار بر اساس ویژگی های خود به سه بازار الف، ب و ج دسته بندی شدند. با وجود این که سال گذشته قوانین و دستورالعمل های بازار پایه فرابورس تعریف و تدوین شد و به مرحله اجرایی درآمد ، اخیرا بازهم شایعاتی در خصوص تغییرات احتمالی مجدد در چگونگی دستورالعمل بازار پایه فرابورس شنیده شده که موجب نگرانی سرمایه گذاران این بازارها شده است.

برخی می گویند : ممکن است فعالیت سهامداران حقیقی در این بازارها محدود شود و برخی نیز از احتمال کاهش ساعات و روزهای معاملاتی در بازار پایه گفته اند و اعتقاد دارند که افزایش ریسک نقدشوندگی موجب فرار سرمایه از این بازار خواهد شد.

فعلا از تغییرات خبری نیست

صابر جعفروند  رئیس  اداره نظارت بر ناشران فرابورسی در گفت و گو با خبرنگار بورس24 در خصوص تغییرات احتمالی در بازار پایه ابراز داشت: با توجه به این که هنوز تغییرات دستورالعمل مربوط به بازار پایه فرابورس نهایی نشده و به تصویب نرسیده نمی توان درباره جزئیات آن صحبت کرد.

او با اشاره به زمان اعمال این تغییرات گفت: به رغم این که پیش بینی شده بود که تغییرات دستورالعمل های بازار پایه فرابورس از ابتدای مهر ماه اجرایی شود اما با توجه به این که هنوز نهایی نشده احتمالا قدری با تاخیر انجام و اعمال خواهد شد.اما به طور کلی فعلا نمی توان درباره این تغییرات و زمان قطعی اجرایی شدن آن اظهار نظر کرد.

تغییرات برای بهتر شدن خواهد بود

از وی پرسیدیم که آیا شنیده هایی که درباره چگونگی این تغییرات و پیامدهای احتمالی آن از جمله افزایش ریسک نقدشوندگی شنیده می شود، صحت دارد؟ وی تصریح کرد: خیر، قطعا تغییراتی که احتمالا در آینده درخصوص این بازار اعمال خواهد شد با هدف بهبود شرایط بازار پایه خواهد بود و این تغییرات مربوط به گروه خاصی نمی شود و به خود بازار مرتبط خواهد بود.

جعفروند در پاسخ به این پرسش که چرا اصولا لزوم تغییر در دستورالعمل بازار پایه احساس شده، اظهار داشت: باید توجه داشت که تا کنون شرکت های حاضر در بازار پایه از لحاظ وضعیت افشای اطلاعاتی و به طور کلی از نظر ماهیتی با شرکت های فعال در سایر بازارها متفاوت بودند و با توجه به دستورالعمل هایی که برای آن ها تعریف شده بود نمی توانستیم انتظار چندانی در خصوص انتشار اطلاعات بیشتر از آن ها داشته باشیم. با توجه به این شرایط و با در نظر گرفتن این موضوع که اصولا نباید شرکت های بازار پایه که الزامات کمتری دارند امکانات بیشتری نسبت به سایر بازارها داشته باشند، قرار است در آینده تغییراتی در دستورالعمل آن ها ایجاد شود.

این مقام نظارتی در عین حال هرگونه تغییر آنی در بازار پایه را رد کرد و افزود : تا اطلاع ثانوی معاملات در بازار پایه کماکان با کیفیت قبلی به کار خود ادامه می دهد و هرگونه تغییرات احتمالی در گرو تصمیم گیری در سطوح عالی سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود.

انتظار اتفاقات شدید را نداریم

اما مهدی ساسانی تحلیل گر و فعال بازار سرمایه در خصوص شائبه های موجود در زمینه تغییر در دستورالعمل های بازار پایه فرابورس به خبرنگار بورس24 گفت:به طور کلی با توجه به این که هنوز مصوبه ای در این زمینه اعلام و ابلاغ نشده نمی توان درباره آن اظهار نظر کرد اما این که بخواهند در مقطع فعلی اتفاقات و تغییرات شدیدی در بازار پایه فرابورس به وجود بیاورند بعید و دور از ذهن به نظر می رسد.

از شرکت های بازار پایه اطلاعات بیشتری خواسته شود

سعید درخشانی یکی دیگر از فعالان و کارشناسان بازار سرمایه است. او در گفت و گو با بورس24 درباره تغییرات احتمالی بازار پایه فرابورس می گوید: شنیده هایی که درباره تغییرات دستورالعمل بازار پایه فرابورس مبنی بر کاهش تعداد روزهای معاملاتی از گوشه و کنار شنیده می شود به نظر نمی رسد که به واقعیت بپیوندد و صحت داشته باشد زیرا این امر موجب خواهد شد که ریسک سرمایه گذاری در این بازار و به طور کلی بازار سرمایه افزایش یابد که بعید است در چنین مقطعی این تصمیمات اتخاذ شود.

او افزود: البته با توجه به نوسانات شدید قیمت در بازار پایه و این که شرکت های بازار پایه ای الزامی برای انتشار اطلاعات خود ندارند ، منطقی به نظر می رسد که اگر قرار باشد تغییراتی در دستورالعمل این شرکت ها پدید آید در زمینه افزایش الزامات آن ها به منظور انتشار اطلاعات مالی صورت گیرد و بهترین حالتی که برای ایجاد تغییر در قوانین بازار پایه به نظر می رسد درخواست اطلاعات بیشتر از این شرکت هاست.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24