Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس از سال ٩٢ تا کنون تنها ٧۵ درصد رشد داشته است، در حالی که از ابتدای سال تاکنون بازار سکه بیش از ٣ برابر و دلار هم بیش از سه برابر رشد داشته است. اما بازار سرمایه هنوز رشد دوبرابری را نیز تجربه نکرده است.

تحلیل دلایل ورود فزاینده نقدینگی به بورس/ کاظم نادرعلی، کارشناس بازارهای مالی: رشد بورس ادامه دارد/ بورس از طلا و دلار خیلی عقب مانده، این عقب ماندگی جبران می شود

بورس24 : بورس حدودا 7 سالی را در رکود به سر برد و در سال 97با توجه به در رفتن فنر تورم از دست دولت که چند سالی عجیب فشرده شده بود، به رونق رسیده است.

بازار سرمایه همواره در تمام دوران مورد آماج افراد مختلف بوده است و آنطور که باید حمایت نشد، چه از خودی چه از غیر. اگر همین امروز شما به بنگاه املاک مراجعه کنید برای خرید ملک محال است که بنگاه دار به شما بگوید خانه ارزان خواهد شد یا در این منطقه جای رشد ندارد و موضوعی که از سال های دور در ایران جا افتاد که ملک رشد خواهد کرد اما زمانی که سرمایه گذاری به بورس ورود کند و بازار یک هفته مثبت باشد هفته دوم خواهید شنید در این قیمت این سهم خرید ندارد یا این صنعت در بورس جای رشد ندارد و ...

این روزها درهای رونق به سمت این بازار باز شده است. آخرین روز هفته گذشته شاخص در حدود 6500 واحد رشد کرد. اگر مجموع رشدهای اخیر را در نظر بگیریم شاید رشد شاخص به 30 درصد هم نرسد. شاخصی که در سال 92با رشدهای ماندگار خود به محدوده 90هزار رسیده بود از آن سال تا کنون تنها 75درصد رشد داشته است، در حالی که از ابتدای سال تاکنون بازار سکه بیش از 3 برابر و دلار هم بیش از سه برابر رشد داشته است. اما بازار سرمایه هنوز رشد دوبرابری را نیز تجربه نکرده است، در صورتی که سرمایه گذاری در بازار سرمایه یعنی انتقال پول به بازاری مولد.

کاظم نادرعلی تحلیل گر بازار سرمایه در خصوص رشد بازار و ادامه این روند، به بورس24 گفت: در مدت اخیر شاهد تغییرات زیادی در انواع دستورالعمل ها بودیم که هر یک تاثیری بر عملکرد شرکت های بورسی داشته است.

وی ادامه داد: انواع صنایع در بازار فعلی پتانسیل رشد را دارند چرا که دورنما و وضعیت اقتصاد نشان می دهد که اگر تولید نفت ایران روند کاهشی داشته باشد قیمت نفت تا محدوده 100 دلاری حرکت می کند، از طرفی قیمت دلار با نوسانات زیادی روبرو است؛ دوموردی که در بازار سرمایه اثر گذار است.

او گفت: پتروشیمی، پالایشی فولاد و سنگ آهن وزن زیادی از بازار سرمایه را در اختیار دارند؛ صنایعی که با شرایط فعلی آمارهای خوبی را روانه بازار خواهند کرد.

فولادی ها سودهای پایان دوره خوبی خواهند داشت...

این کارشناس بازار سرمایه گفت: برای مثال دو شرکت پر متقاضی روزهای اخیر فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان توان ایجاد سودهای خوبی را دارند. در گروه فولادی ذوب آهن با آماری که داده فروش بسیار خوبی داشته است و این امکان را دارد تا بر اساس تحلیل تا حدود 60 تومان سود سازی کند، یا فولاد مبارکه که این توان را دارد تا در شش ماهه 60 تومان سود داشته باشد. اکثر سهم ها در بازار با روند رو به بالا روبرو خواهند بود.

سنگ آهنی ها هم از شرایط جدید منتفع می شوند....

نادرعلی گفت: یا برای مثال با تغییری که در قیمت گذاری شمش فولاد خوزستان رخ داده است قیمت این کالا در محدوده 3200 اگر معامله شود قیمت گندله نیز با تغییر روبرو خواهد شد و افزایشی می شود و این تغییرات می تواند سود چادر ملو و گل گهر را تا 110و160 تومان افزایش دهد. با این تفاسیر شرکت هایی که سهامدار عمده این شرکت ها هستند مانند، «ومعادن»، «وامید» و ... تعدیلاتی در سود های خود خواهند داشت.

اگر شرکت های سنگ آهنی با این شرایط جدید وارد سال جدید شوند قطعا سود های بیشتری خواهند داشت.

پتروشیمی ها حتی اگر نرخ خوراکشان به روز شود باز هم سودهای خوبی خواهند داشت.

وی ادامه داد: همچنین در گروه پتروشیمی ها شاهد افزایش تقاضا در شرکت های تولید کننده اوره هستیم. اوره در بازارهای جهانی از 240 دلار به 290 تا 300 دلار در دو سه ماه اخیر رسیده است. این شرکت ها صادراتی هستند و دلار خود را در در بازار توافقی می فروشند و حتی اگر این شرکت ها خوراک با ارز 8 تومانی دریافت کنند و قیمت یوتیلیتی هم در محدوده 50 درصد رشد کند می تواند سودهای به مراتب بیشتری از امسال را محقق کنند. بنابراین سهامداران عمده شرکت های پتروشیمی هم می توانند سود های خوبی را برای امسال و سال آتی شناسایی کنند. درنتیجه با توجه به تحلیل های موجود این دومینو فعلا ادامه دارد.

بازار متعادل می شود، اصلاح دارد، اما روند بازار مثبت است...

نادرعلی گفت: با توجه به رشد های اخیر می توان این انتظار را داشت که بازار قدری متعادل تر عمل کند اما با انتشار گزارش های جدید با شرایط جدید قیمتی، این رشد قیمت های فعلی هضم خواهد شد و رشدهای بازار ادامه دار خواهد شد. در گزارش مرداد ماه بسیاری از شرکت ها نرخ تسعیر را با ارز مصوب اعلام کردند و نرخ های فروش تغییر محسوسی نداشته است. اما در شهریور ماه با نرخ های جدید گزارش های جذاب تری را شاهد خواهیم بود.

ادامه رشد شاخص اجتناب ناپذیر است...

وی گفت: شاخص می تواند در کوتاه مدت 170 هزار واحد و رشد 200 هزار واحدی را در میان مدت به خود ببیند.

از دید کلی تمام سهم ها پتانسیل رشد را دارند...

این کارشناس ادامه داد: قطعا با بررسی کلیت بازار تمام سهم ها روند رشد را تجربه خواهند کرد. برخی سهم ها با شیب تند تر و برخی با شیب ملایم تر.

غیر دلاری ها هم رشد می کنند...

نادرعلی گفت: برای نمونه شاهد رشد صنعت سیمان و ساختمان هستیم. این سهم ها اصولا دلاری نیستند اما رشد دارند آن هم متاثر از تغییرات نرخ ایجاد شده افزایش ارزش دارایی ها و ارزش جایگزینی .

سرمایه گذاری ها پس از رشد ارزش پرتفوی رشد می کنند...

وی در پایان گفت: شرکت های سرمایه گذاری با توجه به این مساله که سهم های مختلفی دارند، پس از رشد سهام پرتفوی و تاثیر پذیری شرکت های سرمایه گذاری از تغییرات ارزش دارایی، در مرحله بعدی رشد قرار دارند و این گروه هم با رشد های خوبی روبرو می شوند.

با توجه به شرایط موجود در اقتصاد پالایشی ها، پتروشیمی ها، سنگ آهنی ها و فولادی ها که سهم زیادی از بازار را در اختیار دارند با رشد های خوبی روبرو هستند که این روند ادامه دارد و سایر سهم ها نیز چه دلاری چه غیر دلاری پتانسیل رشد را دارند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24