Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

علیرضا مستقل مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری پویا درباره اثرات کاهش مالیات تولیدکنندگان از ٢۵ درصد به ٢٠ درصد بر روی سودآوری آن ها ابراز داشت:کاهش مالیات بخش تولید یک راهکار تشویقی برای تولیدکنندگان است و با هدف کاهش فشار از روی این شرکت ها تصمیم گیری شده است. این امر به نوعی مشوقی برای افزایش سرمایه گذاری در بخش تولید به شمار می رود و اثرات مثبتی را به همراه دارد. او اضافه کرد: در خصوص شرکت هایی که در بازار سرمایه فعال هستند، آخرین وضعیت مالیات به این صورت بود که شرکت های با شناوری بالا مالیات ٢٠ درصد و شرکت های با شناوری کمتر مالیات ٢٢.۵ درصد پرداخت می کردند. حال با دستورالعمل جدید مبنی بر کاهش ۵ درصدی مالیات بخش تولید، مالیات شرکت های بورسی با شناوری بالا به حدود ١۶ درصد و شرکت هایی با شناوری کمتر حدود ١٨.۵ درصد مالیات پرداخت خواهند کرد. بدین ترتیب سود قابل تقسیم شرکت ها افزایش خواهد یافت. مستقل در ادامه تاکید کرد: البته بررسی دقیق تاثیر کاهش مالیات شرکت ها بر سودآوری آن ها به شرایط تورمی اقتصاد نیز مربوط می شود. زیرا با فرض بر این که ۵ درصد از مالیات پرداختی شرکت های تولیدی کاسته شده و به سود آن ها افزوده شود، این افزایش سودآوری با در نظر گرفتن تورم موجود در کشور جذابیت چندانی ندارد و تاثیر قابل توجهی بر مبلغ سود شرکت ها نخواهد داشت.

تاثیر سیاست های مالیاتی جدید بر شرکت های بورسی بررسی شد

بورس24 : در روزهای گذشته یک خبر مثبت برای بخش تولید کشور منتشر شد.سید کامل تقوی نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که مالیات بخش تولید از 25 درصد به 20 درصد کاهش یافته است. در این مطلب سعی شده تا تاثیر افت 5 درصدی مالیات بر شرکت های بورسی بررسی شود. به همین منظور با مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری پویا که زیرمجموعه سرمایه گذاری تدبیر است، صحبت کرده ایم.

علیرضا مستقل مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری پویا درباره اثرات کاهش مالیات تولیدکنندگان از 25 درصد به 20 درصد بر روی سودآوری آن ها ابراز داشت:کاهش مالیات بخش تولید یک راهکار تشویقی برای تولیدکنندگان است و با هدف کاهش فشار از روی این شرکت ها تصمیم گیری شده است. این امر به نوعی مشوقی برای افزایش سرمایه گذاری در بخش تولید به شمار می رود و اثرات مثبتی را به همراه دارد.

او اضافه کرد: در خصوص شرکت هایی که در بازار سرمایه فعال هستند، آخرین وضعیت مالیات به این صورت بود که شرکت های با شناوری بالا مالیات 20 درصد و شرکت های با شناوری کمتر مالیات 22.5 درصد پرداخت می کردند. حال با دستورالعمل جدید مبنی بر کاهش 5 درصدی مالیات بخش تولید، مالیات شرکت های بورسی با شناوری بالا به حدود 16 درصد و شرکت هایی با شناوری کمتر حدود 18.5 درصد مالیات پرداخت خواهند کرد. بدین ترتیب سود قابل تقسیم شرکت ها افزایش خواهد یافت.

مستقل در ادامه تاکید کرد: البته بررسی دقیق تاثیر کاهش مالیات شرکت ها بر سودآوری آن ها به شرایط تورمی اقتصاد نیز مربوط می شود. زیرا با فرض بر این که 5 درصد از مالیات پرداختی شرکت های تولیدی کاسته شده و به سود آن ها افزوده شود، این افزایش سودآوری با در نظر گرفتن تورم موجود در کشور جذابیت چندانی ندارد و تاثیر قابل توجهی بر مبلغ سود شرکت ها نخواهد داشت.

حرکت مثبتی که باید تداوم یابد

او با مقایسه وضعیت تورم در ایران و کشورهای اروپایی و امریکا و تاثیر کاهش مالیات بر سودآوری تولیدکنندگان اظهار داشت: با وجود اینکه اصولا کاهش مالیات بخش تولید به رشد سود شرکت های تولیدکننده منتهی خواهد شد و از جمله راهکارهای مناسب جهت تشویق سرمایه گذاری در حوزه تولید محسوب می شود اما کاهش 5 درصدی مالیات نسبت به تورمی که در حال حاضر در اقتصاد ایران وجود دارد تاثیر و جذابیت چندانی ندارد. به عنوان مثال اگر در یکی از کشورهای اروپایی یا امریکا تورم 2 درصد باشد، در چنین شرایطی کاهش 5 درصدی مالیات تاثیر زیادی بر سودآوری شرکت های تولیدی خواهد داشت. اما زمانی که تورم در جامعه ای بالا باشد افت 5 درصدی مالیات نمی تواند اثر مثبت قابل توجهی بر سود شرکت ها بر جای گذارد.

مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری پویا اضافه کرد: البته باید در نظر داشت که اقداماتی از این قبیل جهت ارتقا و پیشرفت بخش تولیدی کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است و بهتر است که اینگونه تصمیمات و تحرکات مثبت تداوم یابد. به طور کلی دولت ها باید مشوق های بلند مدت در بخش زیرساخت های کشور به وجود آورند و نسبت به اتخاذ تصمیمات مخرب خودداری کنند.

او در ادامه به مشکلاتی که در ماه های اخیر در بازار کالا به وجود آمد اشاره کرد و افزود: در ماه های گذشته شاهد بودیم که تصمیمات نادرست اقتصادی موجب شد تا وضعیت فروش محصولات در بازار کالا با مشکلات زیادی همراه شود که همه این مشکلات ناشی از تصمیمات نادرست مدیران دولتی بود. اتفاقاتی که موجبات نارضایتی همه بخش های تولیدی، واردکننده و صادر کننده را فراهم ساخت. با وجود اینکه پس از گذشت ماه ها نسبت به بهبود شرایط تلاش شد اما اصولا نباید چنین رویدادهایی در حوزه اقتصادی کشور به وجود آید. به طور کلی باید از تصمیمات درست و سازنده مدیران حمایت کرد تا تصمیماتی را اتخاذ کنند که با در کنار هم قرار دادن منافع همه بخش ها با رشد تولید و ایجاد ارزش افزوده همراه باشد. کاهش مالیات بخش تولید نیز یکی از این تصمیمات درست است که اگر چه با در نظر گرفتن تورم کشور افت 5 درصدی آن اثرات چشمگیری به همراه نخواهد داشت اما حرکت مثبتی است که باید ادامه یابد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24