Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

حمید اعرابی فعال و تحلیل گر بورس : در ماه های گذشته دلالان سودهای زیادی کردند که همه از جیب سهامدار و تولید کننده بود و مردم هم نفعی نبردند ؛ این سودها باید برگردد! بازار سهام کاملا از رکود خارج شده است و با توجه به تنوع مختلف صنایع ، بازار حداقل تا ١سال و نیم آینده این پتانسیل را دارد که فعالان خود را منتفع کند و خرید و فروش در بازار رونق داشته باشد.

پیش بینی ادامه رشد بورس تا یک سال و نیم آینده / تحلیل حمید اعرابی از پایان قیمت گذاری دستوری در بازارهای مختلف

بورس24 : شاخص بورس این روزها با شیب تند و مثبت در مسیر رشد قرار دارد، شاید فعالان این بازار پس از حدود 5 سال رکود ، حال در انتظار روزهای پر رونق تری هستند، بازاری که سال ها در رکود فرسایشی قرار داشت این روزها به لطف تغییرات قیمت دلار به یک باره رشد کرده و باز هم کانون توجه قرار گرفته است.

برخی از فعالان بازار با توجه به رشد های اخیر نگرانی از افت بازار و ورود بازار به فاز منفی را دارند.

حمید اعرابی فعال و تحلیل گر بازار سرمایه در خصوص شرایط فعلی بازار و ادامه روند به بورس24 گفت: جو حاکم بر بازار طبیعتا متاثر از دلار 9 هزار تومانی است ، با این نرخ دلار شرکت ها از دو جهت اثر می پذیرند اولا تاثیر این تغییر بر سود شرکت هاست که صرفا به خاطر تورم ایجاد شده در ارز شکل می گیرد و دیگر ارزش جایگزینی شرکت ها که تغییر اساسی کرده است.

وی ادامه داد: این روند تا زمانی ادامه دار خواهد بود که سودهای تحلیلی به پی بر ای 3 تا 5 مرتبه برسد و قیمت سهم تا حداقل 60 درصد ارزش جایگزینی شرکت با قیمت های فعلی نزدیک شود.

اعرابی گفت:بازار سهام کاملااز رکود خارج شده است و با توجه به تنوع مختلف صنایع ، بازار حداقل تا 1سال و نیم آینده این پتانسیل را دارد که فعالان خود را منتفع کند و خرید و فروش در بازار رونق داشته باشد.

تحلیل پایان قیمت گذاری دستوری در فولاد

وی درباره دستور العمل جدید فولادی ها هم گفت:قطعا تصمیم درستی بود چرا که ارقام بالایی رانت به دلیل نوع قیمت گذاری این کالا تقسیم می شد که این میزان رانت از جیب مردم می رفت ، سهامداران این شرکت ها به قول برخی افراد خصولتی ها بودند اما تامین اجتماعی و سهام عدالت در ارتباط مستقیم با مردمند و درآمد های آن ها در شرایط زندگی مردم عادی اثر گذار است ، در صورتی که قیمت گذاری قبلی رانت سرشاری را برای 400-500 نفر ایجاد می کرد.

این فعال بازار سرمایه در خصوص رانت های ایجاد شده در بازار فولاد توضیح داد :تا پیش از اصلاح مکانیزم قیمت گذاری ، در بازار فرعی قراضه معامله می شد و قیمت قراضه در بازار فرعی بورس کالا به ازای هر تن 2میلیون و 800 هزار تومان بود ، اما قیمت شمش در بورس کالا در تابلوی اصلی 2میلیون و 200 هزار تومان قیمت گذاری می شد،این نشان می داد که قیمت گذاری کالا ها دستوری و به صورت صوری است.سود این موضوع هم در جیب یک عده دلال می رفت که صرفا تابلوی تولیدکننده را دارند و اصلا در واقع تولید کننده واقعی نیستند. این افراد اقدام به خرید از بورس کالا می کنند و با قیمت های بالا می فروشند و زمانی هم که صحبت می شود در خصوص صنعت فولاد اعلام می کنند که این شرکت ها خصولتی هستند.

وی با طرح این پرسش که خصولتی یعنی چه ؟ ادامه داد : تامین اجتماعی مگر خصولتی است پول این نهاد متعلق به مردم است، تامین اجتماعی پول می گیرد برای آینده مردم و بازنشسته ها و به جای این که سود ناشی از سرمایه گذاری های این بخش صرف مردم شود در جیب یک عده دلال می رفت.

اعرابی ادامه داد: اکنون تامین اجتماعی با معضلات بزرگی روبرو است و عملا می توان این مجموعه را ورشکسته دانست. در این مجموع در حال حاضر هر ورودی و خروجی نقدینگی تقریبا برابر شده و اگر همین روند ادامه دار شود خروجی بیشتر می شود و نتیجه ای جز تحمیل فشار به دولت و متورم کردن بودجه دولت ندارد.

این فعال بازار گفت: تامین اجتماعی درآمد ناشی از ورود پول به مجموعه را در برخی صنایع مانند فولاد و پتروشیمی سرمایه گذاری کرده است و الان به جای این که از این سرمایه گذاری بهرمنده شوند تا بتوانند باز پرداخت های خود را انجام دهند تا دیروز تماشاچی ورود رانت در جیب عده ای دلال بودند!

وی ادامه داد: صحبت هایی می شود در این راستا که این اقدامات در راستای حمایت از صنایع کوچک و تولید کنندگان است، اگر قرار است از صنایع کوچک حمایت شود طبیعتا باید راندمان افزایش یابد نه توزیع رانت ؛ آن هم از جیب کارگران به جیب دلال ها ، اگر واقعا تولید داریم سال گذشته که فروش واقعی بود چرا درخواست برای خرید ورق نبود و الان که رانت 150 درصدی در صنعت ایجاد شده یک دفعه برخی تولید کننده شده اند؟

اعرابی در پایان گفت: در کل نمی توان گفت که الان بحث تولید مطرح است چرا که بسیاری از متقاضیان اقدام به خرید و سپس صادرات به عراق و افغانستان می کنند آن هم با 100 درصد سود، همه صنایع از جمله فولاد مس آلومینیوم ،پتروشیمی و .... همگی درگیر این رانت بودند و مصرف کنندگان عموما با قیمت دلار آزاد نیازهای خود را تامین می کنند که البته خوشبختانه با تصمیمات اخیر این موضوعات تا حدی برطرف شد که البته رانت های توزیع شده حتما باید مورد پیگرد قرار گیرد.

این بازار حالا حالاها جای رشد دارد

وی گفت: بازار هنوز جای رشد دارد و تغییرات فعلی پس از گذشت 6 ماه از سال مالی اعمال شد و سال آینده قطعا این تغییرات می تواند از منظر ریالی سود شرکت ها را 50 تا 150 درصد دستخوش تغییر کند البته متغیر افزایش هزینه ها هم وجود دارد که قطعا با رشد روبرو خواهد شد و تورم نقطه به نقطه به 50 تا 60 درصد خواهد رسید اما با لحاظ کردن این مفروضات هم شرکت ها پتانسیل رشد را دارند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 2 نظر دارد.

  • یوسف فضلی نوشهر
    یوسف فضلی نوشهر

    باتشکر ازنظرات اقای اعرابی .....مطمئنا رشد بورس تازه اغاز شده و این رشد ادامه دار خواهد بود......دولت وبازارهیچ راهی جز هدایت سرمایه ها به بورس ندارد.....مراقب سهام ارزنده خود باشید...روزهای بهتری برای بازارسرمایه در راه هست.موفق باشید./.

    5 سال پیش
  • پیمان سبحانی پور
    پیمان سبحانی پور

    عالی

    5 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24