Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : حدود ۵ ماه از ظهور دلار جهانگیری می گذرد.فروردین به روزهای پایانی خود نزدیک می شد که معاون اول رئیس جمهور به طور کاملا ناگهانی در صفحه تلویزیون ظاهر شد و گفت : دلار از فردا شده ۴٢٠٠ تومان و تمام!هر کسی هم این اسکناس سبز آمریکایی را در دست داشته باشد ، قاچاق محسوب می شود.او البته این را هم گفت که قیمت دلار روی همین نرخ ۴٢٠٠ تومان تک نرخی می شود! چند روزی همه بازارها در حال تجزیه و تحلیل این تصمیم بودند که تورم و دلار راه خود را جدا کردند و این بار این اسکناس سبز آمریکایی به جای تابلوی صرافی ها در کوچه پس کوچه های تهران به سرکشی و جولان ادامه داد و خود را تا بالای ١٠ هزار تومان هم رساند. حالا ۵ ماه از آن روزها گذشته ، دلار جهانگیری خاطره شده و تورم اقتصاد کشور را در نوردیده است ، اما در این کارزار هنوز دلالان بازارهایی هستند که با دلار ۴٢٠٠ تومانی زندگی می گذرانند!! طبق مصوبه مردادماه دولت ، فقط ٢۵ قلم کالای اساسی مشمول قیمت گذاری دولتی و دریافت ارز ۴٢٠٠ تومانی است ، اما وزارت صنعت ، معدن و تجارت با رو کردن دستورالعملی عجیب در همان ماه مرداد مبنای قیمت گذاری انواع محصولات فولادی را نرخ ۴٢٠٠ تومانی تعیین کرده ، آن هم حالا که دیگر بسته جدید ارزی دولت هم جایگاه بسیار محدودی ( تامین فقط ٢۵ قلم کالا) برای ارز دولتی در نظر گرفته است. این اقدام وزارت صمت سبب شده تا به دلیل تفاوت قیمت محصولات عرضه شده در بورس با نرخ های بازار آزاد ، رانت زیادی ایجاد شده و دلالان در این پروسه حدودا ۵ ماهه بیش از ۴٨٠٠ میلیارد تومان فقط از طریق خرید محصولات ارزان قیمت و فروش گران به مصرف کننده نهایی به جیب بزنند. جدول زیر به طور دقیق رانت ناشی از قیمتگذاری دستوری فولاد در بازار رسمی کالا را نشان می دهد ، سیاستی که نه چیزی را عاید مصرف کننده کرده و نه عاید تولید کننده و سهامداران آن ؛ به همین دلیل فقط از سوی واسطه ها مورد حمایت قرار گرفته است!

تفاوت قیمت دلار ۴٢٠٠ تومانی با دلار بازار ثانویه در بازار فولاد از ۴٨٠٠ میلیارد تومان عبور کرد!

بورس24 : حدود 5 ماه از ظهور دلار جهانگیری می گذرد.فروردین به روزهای پایانی خود نزدیک می شد که معاون اول رئیس جمهور به طور کاملا ناگهانی در صفحه تلویزیون ظاهر شد و گفت : دلار از فردا شده 4200 تومان و تمام!هر کسی هم این اسکناس سبز آمریکایی را در دست داشته باشد ، قاچاق محسوب می شود.او البته این را هم گفت که قیمت دلار روی همین نرخ 4200 تومان تک نرخی می شود!

چند روزی همه بازارها در حال تجزیه و تحلیل این تصمیم بودند که تورم و دلار راه خود را جدا کردند و این بار این اسکناس سبز آمریکایی به جای تابلوی صرافی ها در کوچه پس کوچه های تهران به سرکشی و جولان ادامه داد و خود را تا بالای 10 هزار تومان هم رساند.

حالا 5 ماه از آن روزها گذشته ، دلار جهانگیری خاطره شده و تورم اقتصاد کشور را در نوردیده است ، اما در این کارزار هنوز دلالان بازارهایی هستند که با دلار 4200 تومانی زندگی می گذرانند!!

طبق مصوبه مردادماه دولت ، فقط 25 قلم کالای اساسی مشمول قیمت گذاری دولتی و دریافت ارز 4200 تومانی است ، اما وزارت صنعت ، معدن و تجارت با رو کردن دستورالعملی عجیب در همان ماه مرداد مبنای قیمت گذاری انواع محصولات فولادی را نرخ 4200 تومانی تعیین کرده ، آن هم حالا که دیگر بسته جدید ارزی دولت هم جایگاه بسیار محدودی ( تامین فقط 25 قلم کالا) برای ارز دولتی در نظر گرفته است.

این اقدام وزارت صمت سبب شده تا به دلیل تفاوت قیمت محصولات عرضه شده در بورس با نرخ های بازار آزاد ، رانت زیادی ایجاد شده و دلالان در این پروسه حدودا 5 ماهه بیش از 4800 میلیارد تومان فقط از طریق خرید محصولات ارزان قیمت و فروش گران به مصرف کننده نهایی به جیب بزنند.

جدول زیر به طور دقیق رانت ناشی از قیمتگذاری دستوری فولاد در بازار رسمی کالا را نشان می دهد ، سیاستی که نه چیزی را عاید مصرف کننده کرده و نه عاید تولید کننده و سهامداران آن ؛ به همین دلیل فقط از سوی واسطه ها مورد حمایت قرار گرفته است!


منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24