Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

یک مقام صنفی در صنعت روانکار به بورس ٢۴ گفته : تولید روغن در بازار با این نرخ خوراک توجیه اقتصادی ندارد و ما نامه نگاری در خصوص اصلاح این موضوع داشتیم که خوشبختانه سریعا ترتیب اثر داده شد و نرخ ها نیز اصلاح شد، طبیعتا زمانی که نرخ فرآورده های ما با قیمت گذاری از سوی سازمان حمایت تعیین می شود افزایش نرخ خوراک آن هم به این شدت منجر به زیان دهی شرکت ها می شود.

واکنش روانکارها به اصلاح قیمت فرآورده های ویژه : باورکنید زیان ده می شدیم

بورس24 : هر روز نامه ای جدید و دستورالعملی جدید منتشر می شود و هر روز شاهد ایجاد جو منفی ناشی از انتشار این نامه ها در انواع بازارها هستیم، این بار دولتی ها در اقدامی جدید نرخ خوراک شرکت های تولید کننده روغن صنعتی را 2 برابر کردند اما نرخ فروش این شرکت ها که از سوی سازمان حمایت تعیین می شود تغییری نداشته است، در شرایط فعلی دولت به جای حمایت از صنعت تیشه به ریشه صنعت می زند.

پس از اعلام رسمی صورت حساب جدید ، انجمن پالایشگاه های روغن سازی ایران تبعات این اتفاق را به اطلاع معاون اول رئیس جمهور رساند و قیمت گذاری با نرخ های جدید چند ساعت پس از انتشار نامه توضیحی انجمن ملغی و به حالت عادی برگشت.

اما حمیدرضا خلیلی مدیر عامل شرکت نفت پارس و دبیر کل انجمن پالایشگاه های روغن سازی در خصوص صورت حساب اخیر ارسالی از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به بورس24 گفت: خوراک ما بخش زیادی از بهای تمام شده شرکت های روغن سازی را تشکیل می دهد.

اخیرا شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی یک لیست قیمتی را ارائه داد که حدود 90 درصد نسبت به قبل افزایش قیمت داشت، قبلا هم از ابتدای سال تا پیش از صورت حساب جدید افزایش نرخ خوراک داشتیم و مجموعا 170 درصد افزایش قیمت خوراک داشتیم. دولت در ابتدای امر اعلام کرده بود که هیچ افزایش قیمتی حتی مراجع دولتی نباید داشته باشند مگر پس از طرح موضوع در جلسه تنظیم بازار که این لیست با قیمت های غیر کارشناسی برای شرکت ها ارسال شد و طبیعتا این فرمول نرخ گذاری اصلاح خواهد شد.

قیمت های جدید بعید است ماندنی باشد....

جلالی گفت: تولید روغن در بازار با این نرخ خوراک توجیه اقتصادی ندارد و ما نامه نگاری در خصوص اصلاح این موضوع داشتیم که خوشبختانه سریعا ترتیب اثر داده شد و نرخ ها نیز اصلاح شد، طبیعتا زمانی که نرخ فرآورده های ما با قیمت گذاری از سوی سازمان حمایت تعیین می شود افزایش نرخ خوراک آن هم به این شدت منجر به زیان دهی شرکت ها می شود.

حمل و نقلی ها از این نوع قیمت گذاری آسیب می بینند...

وی ادامه داد: این اتفاق در حمل و نقل ریلی و جاده ای اثر گذار است و روغن های کشتی که واردات آن به داخل تحریم است و در حال تولید آن هستیم و حتی اتومبیل ها منجر به افزایش در بهای تمام شده حمل و نقل خواهد بود، قاعدتا این افزایش نرخ خوراک چون هزینه بسیار سنگینی است برای شرکت ها منجر به زیان دهی شرکت ها می شود.

خلیلی در پاسخ به این سوال که اگر قیمت ها اصلاح نشود چه می شود گفت: باید به این مساله توجه داشت که فقط این یک قلم در صنعت افزایش نداشته است و افزودنی ها از نرخ تخصیص ارز دولتی حذف شد که در این بخش 100 درصد افزایش هزینه داشتیم.همچنین ملزومات تولید حداقل 50 درصد افزایش داشته و خوراک تولید هم از ابتدا تاکنون 170 درصد افزایش داشته است.اگر بخواهیم صنعت زنده بماند حداقل باید در محصولات داخلی 100 درصد افزایش نرخ بگیریم به این معنی که باید قیمت روغن موتور، روغن صنعتی و ... حدودا 2 برابر شود. تا بتوانیم برگردیم به جایی که بودیم و در غیر این صورت شرکت ها زیان ده می شوند.

عدم اصلاح نرخ شرکت ها را زیان ده می کرد...

وی تاکید کرد : قیمت فروش شرکت های هم گروه ما از طرف سازمان حمایت تعیین می شود و این امر شدنی نیست که ما با نرخ های آزاد اقلام مصرفی خرید کنیم و قیمت فرآورده ما مشمول قیمت گذاری باشد.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت لوب کات چقدر بوده و چقدر شده است؟ گفت: قیمت لوب کات پیش از این صورتحساب در محدوده 2هزار تومانی بود که با صورت حساب جدید به 4 هزار تومان رسید.همچنین باید گفت که قیمت لوب کات از ابتدای سال 96 تا ابتدای سال 97 در حدود 100 درصد افزایش نرخ داشت و اکنون هم تا 170 درصد افزایش نرخ داشتیم.

شرایط شرکت خوب است...

مدیر عامل نفت پارس به وضعیت کلی شرکت هم اشاره داشت و گفت: نفت پارس قدیمی ترین شرکت این صنعت است و خوشبختانه وضعیت تولید و فروش تا این لحظه خوب بوده است، ما سرمایه گذاری کردیم برای خرید سهام پالایش پارسیان سپهر که شرکتی سودآور است و این سرمایه گذاری در آینده برای ما بسیار سودده خواهد بود چون تمام فروش آن ارزی خواهد بود، وضعیت شرکت هم خوشبختانه خوب است و شرایط اگر خوب پیش برود سهامداران شرایط خوبی را تجربه خواهند کرد.

توسعه بازار صادراتی در حال اجراست ...

وی در خصوص برنامه های صادراتی شرکت هم گفت:ما برنامه های صادراتی خاصی داریم البته با اولویت تامین نیاز داخل در حال توسعه بازار در هند، پاکستان و اروپا هستیم و در تلاشیم تا حجم صادرات محصول پارافین شرکت که با کیفیت ترین در کشور است را در بازارهای صادراتی افزایش دهیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24