Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : معاملات مس در بازار رسمی کالا امروز در نوع خود عجیب و دیدنی بود که سبب شد دقایقی پیش معاملات کاتد در این بازار باطل شود. روز دوشنبه نخستین روزی بود که محصولات مس با دامنه رقابت باز در بورس کالا عرضه می شد و همه منتظر جهش قیمت و در نهایت متعادل شدن بازار مس بودند اما کاتد مس که به قیمت حدود ٢٨ هزار تومان در هر کیلو عرضه شد حتی ۵ درصد هم نوسان نداشت و به میزان ٣ هزار تن در همان محدود عرضه شده در قیمت پایه معامله شد. اما در آن سوی میدان معامله هزار تن مفتولی که با نرخ حدود ٢٩ هزار تومان عرضه شده بود با ۵١ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه در حدود کیلویی ۴٣ هزار تومان معامله شد!

معاملات مس باطل شد ، البته فعلا در بورس کالا ، آن هم فقط کاتد / احتمال ابطال معاملات سهام سه گروه مورد توجه

بورس24 : معاملات مس در بازار رسمی کالا امروز در نوع خود عجیب و دیدنی بود که سبب شد دقایقی پیش معاملات کاتد در این بازار باطل شود.

روز دوشنبه نخستین روزی بود که محصولات مس با دامنه رقابت باز در بورس کالا عرضه می شد و همه منتظر جهش قیمت و در نهایت متعادل شدن بازار مس بودند اما کاتد مس که به قیمت حدود 28 هزار تومان در هر کیلو عرضه شد حتی 5 درصد هم نوسان نداشت و به میزان 3 هزار تن در همان محدود عرضه شده در قیمت پایه معامله شد.

اما در آن سوی میدان معامله هزار تن مفتولی که با نرخ حدود 29 هزار تومان عرضه شده بود با 51 درصد افزایش نسبت به قیمت پایه در حدود کیلویی 43 هزار تومان معامله شد!

دلیل این اختلاف قیمت مقررات جدیدی است مبنی بر این که تنها کسانی می توانستند امروز خرید داشته باشند که در سال های 95 و 96 خرید خود را از بورس انجام داده بودند و حتما در سایت بهین یاب ثبت نام کرده باشند.لذا از آنجا که بیشتر خریداران کاتد مس در سال های گذشته به دلیل رکود ، خرید قابل توجهی از بورس نداشتند امروز از خریدبازمانده اند.شواهدی حاکی از آن است که برخی شرکت های شناخته شده صنعتی مثل بوتان که مصرف کننده مس است امروز به دلیل غیرفعال بودن کد بهین یاب از خرید بازمانده اند ، حال آن که فعال کردن کد مزبور دو ماه زمان می برد!

در این حال گفته می شود ، برخی شرکت ها محصولات مس را در بازار آزاد با تخفیف 1500 تومانی به مبلغ کیلویی 52 هزار تومان می فروشند.

ابطال معاملات مس کاتد به دلیل اختلاف قیمتی زیاد با مفتول درحالی اتفاق می افتد که سهام مس دیروز و امروز به دلیل آزاد شدن سقف رقابت و انتظار برای افزایش قیمت ها نوسان مثبت کرده است و خیلی از سهامداران در صف خرید این سهم را خریده بودند!

متعاقب این رخداد وزارت نفت ساعتی پیش قیمت خوراک پالایشگاه های تولید کننده روغن را که دو روز پیش افزایش داده بود به سطوح قبلی بازاگرداند.تصمیم دو روز پیش دولت درباره فرآروده های ویژه نفتی سبب افزایش قیمت سهام پالایشگاه ها و کاهش نرخ روانکارها شده بود!

حال سوال اساسی اینجاست ، آیا معاملات سهام پالایشی ها ، روانکارها و مس هم باطل می شود؟چه کسی پاسخگوی زیان سهامداران و سودهای شانسی عده ای دیگر است؟

مشخص نیست دولت و در راس آن وزارت صمت و وزارت نفت با چنین تصمیمات خلق الساعه ای تا کجا به بازار سهام و بازار کالا و از همه مهمتر اعتماد عمومی به این بازارها خدشه وارد خواهد کرد.

محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار درباره احتمال ابطال معاملات سهام پالایشگاه ها ، روانکارها و ملی صنایع مس دقایقی پیش به خبرنگار بورس24 گفت : از وضعیت اتفاق افتاده باخبریم و موضوع ابطال معاملات این نمادها را دنبال می کنیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24