Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سیاست آنها با پیمان دوستی، سال ۱۹۵۵ تناقض آشکار دارد آمریکا: اظهارات ایران خارج از مرزهای این پیمان است دیوان بین المللی دادگستری هم، صلاحیت قضایی رسیدگی به این پرونده را ندارد! محسن محبی، یکی از وکلای دولت ایران، در جلسه رسیدگی به پرونده شکایت ایران از آمریکا، به دلیل بازگرداندن تحریم‌ های هسته‌ ای طی سخنانی گفت...

یکی از وکلای دولت ایران در دادگاه لاهه: هدف آمریکا وارد کردن شدیدترین آسیب ممکن به اقتصاد ایران است

بورس24 : رسیدگی به پرونده شکایت ایران از آمریکا به دلیل بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ ای، امروز دوشنبه پنج شهریور در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه آغاز شد.

در این دادگاه وکلای دولت جمهوری اسلامی از دیوان بین‌ المللی می‌ خواهند تا حکم به رفع تحریم‌ هایی بدهد که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بعد از خروج این کشور از توافق هسته‌ای ایران (برجام) علیه ایران وضع کرده یا خواهد کرد. 

محسن محبی، یکی از وکلای دولت ایران در این پرونده، در آغاز جلسه دادگاه گفت: "ایالات متحده آشکارا در حال گسترش سیاستی با هدف وارد کردن شدیدترین آسیب ممکن به اقتصاد ایران و شهروندان و شرکت‌ های ایرانی است... این سیاست در تناقض آشکار با پیمان مودت سال ۱۹۵۵ است." 

دولت ایران در شکایت خود به "عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی" بین ایران و آمریکا استناد کرده که در سال ۱۹۵۵ میلادی (۱۳۳۴ شمسی) بین دو دولت منعقد شد.

ایران می‌ گوید که وضع تحریم‌ های تازه که دور دوم آن در ماه آبان صنعت نفت و انرژی ایران را هدف خواهد گرفت، ناقض مفاد عهدنامه مودت میان دو کشور است.

به گزارش خبرگزاری رویترز انتظار می‌ رود وکلای دولت آمریکا استدلال کنند که دیوان بین‌ المللی دادگستری صلاحیت رسیدگی به این دعوا را ندارد. بنا بر این گزارش آنها خواهند گفت که عهدنامه مودت دیگر اعتباری ندارد و اصولا تحریم‌های آمریکا این پیمان را نقض نمی‌ کند.

جلسات استماع و رسیدگی دادگاه تا روز ۳۰ اوت (هشت شهریور) ادامه خواهد داشت و دیوان بین‌المللی در عرض یک ماه تصمیم خود را اعلام خواهد کرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری، بازوی قضایی سازمان ملل متحد برای حل و فصل مناقشه‌های بین‌المللی است. حکم دیوان الزام‌آور است اما این دادگاه اهرمی برای الزام کشورها به اجرای حکم در اختیار ندارد و در مواردی بعضی کشورها از تن دادن به حکم این دیوان سر باز زده‌اند.

عهد نامه مودت چیست؟ 

در متن دادخواست ایران که در نوزده صفحه به دبیرخانه دیوان تسلیم شده، ایالات متحده متهم شده است که با تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در خروج از برجام در ٨ ماه مه سال جاری و بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای، و همچنین اظهارات مقامات آمریکایی در مورد تشدید تحریم که به منزله وضع تحریم‌های دیگر است، "مفاد عهدنامه مودت مورخ سال ۱۹۵۵ را نقض کرده و به نقض این پیمان ادامه می دهد."

"عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین دولت شاهنشاهی ایران و دول متحده آمریکا" در ٢٣ مرداد سال ۱۳۳۴ بین نمایندگان دو کشور امضا شد و همان سال به تصویب مجالس شورای ملی و سنا و بعدا به امضای شاه رسید و جنبه قانونی یافت.

این عهدنامه مبنای روابط دوستانه بین ایران و آمریکا در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی بود اما بعد از انقلاب، روابط دو کشور پس از تصرف سفارت آمریکا و گروگانگیری دیپلمات‌ های آمریکایی قطع شد و بعد از چهار دهه هنوز برقرار نشده است.

وکیل ایران: به‌ دنبال راهکاری دیپلماتیک برای حل نزاع میان ایران و آمریکا هستیم 

محسن محبی، وکیل ایران در دادگاه جهانی برای رسیدگی به شکایت ایران علیه تحریم‌های آمریکا، در جلسه استماع این دادگاه گفت: تحریم‌های جدید واشنگتن علیه تهران با هدف تخریب اقتصاد ایران و با شدیدترین حد ممکن است.

محبی همچنین تصریح کرد: این سیاست به روشنی ناقض پیمان دوستی ۱۹۵۵ است.

نماینده ایران در دادگاه لاهه افزود: تهران به دنبال راهکاری دیپلماتیک برای حل نزاع میان دو کشور بوده اما این تلاش از سوی آمریکا رد شده است.

آمریکا در واکنش مکتوب اولیه خود که در دادگاه ارائه شد، اظهار کرد که دیوان بین المللی دادگستری را فاقد صلاحیت قضایی برای رسیدگی به این پرونده می‌ داند و اظهارات ایران خارج از مرزهای این پیمان است.

منبع: انتخاب 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24