Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

روسیاهی ماجرای «های وب» برای چه کسانی است ؟ آیا سهامداران «های وب» چوب رخدادهای پشت پرده را می خورند؟ چه کسی پاسخگوی زیان آن هاست!؟ ناشر؟ نهاد ناظر؟ هیچ کدام؟

زیرپوست «های وب»

بورس24 : شهریور ماه سال گذشته بود که شرکتی از جنس صنعت ارتباطات به نام داده گستر عصر نوین به بازار سرمایه معرفی شد. این شرکت اهداف بسیار بالایی را در ذهن می پروراند. اهدافی از جنس مشارکت با خارجی ها و ایجاد بزرگترین اپراتور اینترنت ایران و خاورمیانه، اهالی بازار سرمایه نیز آن را شرکتی آینده دار و پردرآمد می دانستند. انواع تحلیل ها در این خصوص و در مورد نحوه درآمدزایی آن منتشر شد که کاملا منطقی و بر بنیاد یک شرکت شفاف تکیه داشت.

اواخر شهریور ماه پس از معرفی این شرکت به بازار سرمایه، معاملات آن با نماد «های وب» در تابلوی معاملات بورس آغاز شد و از آنجایی که شرکت های این صنعت همیشه مورد اقبال بودند، «های وب» نیز که آینده درخشانی را برای خود و سهامدارانش ترسیم کرده بود مورد اقبال اهالی بازار کوچک سرمایه کشور قرار گرفت. سهم در تاریخ 1396.06.22 با قیمت 285 تومان وارد گردونه معاملات بازار سهام شد و پس از آن هر روز با صف خرید رو به رو بود ، صف خریدی که هر روز سنگین تر می شد.

کم کم شایعاتی از جنس تعدیل مثبت و ادغام این شرکت با یک شرکت کوچک تر و از جنس خودش به گوش معامله گران رسید. ادغامی که درآمد «های وب» را چندین برابر می کرد و همین موضوع تقاضای سهم را از سوی معامله گران بازار بیشتر و بیشتر کرد، تا این که همه چیز مشخص شد و «های وب» اعلام کرد که شرکت پارس آنلاین به طور 100 درصدی خریداری شده و با ودافون یک شرکت چند ملیتی _ بریتانیایی نیز قرارداد مشارکت امضا کرده است.

در ادامه مسیر رو به جلوی «های وب» مدیرعامل و مالک این شرکت بورسی نیز طی اقداماتی غیر رسمی برای تامین مالی به دلیل این که شناوری «های وب» را افزایش دهد اما از عرضه آن به صورت خرد جلوگیری نماید، پیشنهاد جا به جایی «های وب» را به موسسات حقوقی با سایر سهم های دلخواه خود داد، این موضوع از دید سازمان بورس غافل نشد. در پی این مسئله و همچنین قراردادهای بزرگ «های وب» که یکی پس از دیگری به بازار ارائه می شد، سازمان بورس دستور متوقف شدن نماد را صادر کرد!

شرکت «های وب» نیز به دنبال بازگشایی نماد خود رفت و هر گونه مستنداتی که لازم بود را به بورس ارائه کرد، جزئیات خرید پارس آنلاین، نحوه قرارداد با ودافون و صورت های مالی اصلاح شده همه و همه روشن و شفاف در اختیار سازمان بورس قرار گرفت اما باز هم گره معاملاتی «های وب» باز نشد.

سد بزرگ چه بود که جلوی راه بازگشایی های وب قرار گرفته بود؟

سازمان بورس این بار صحبت های جدیدی را آغاز کرد، از «های وب» خواست تا سهم بازارگردانی شود و البته با شرایطی ویژه و این که بازارگردانی را بیشتر و آن را از از 2.5 درصد به 5 درصد و بعدا از 5 به 10 درصد کل سهام شرکت برساند، مجموعه «های وب» و مخصوصا مدیر عامل در مقابل این خواسته سازمان بورس مقاومت کرد و دلیلی قانونی برای آن پیدا نکردند، نهاد ناظر بار دیگر از «های وب» خواست تا صورت های مالی خود را براساس استانداردهای حسابرسی ویژه تنظیم نماید که باز هم «های وب» و سهامدارانش دلیل این موضوع را درک نکردند چرا که می توان گفت در تاریخ بورس چنین چیزی بی سابقه بود.

دست های پشت پرده چه بودند؟ چرا باید به جای 5 درصد سهم بازارگردانی ، 10 درصد «های وب» در اختیار بازارگردان قرار می گرفت؟ تاکنون کدام شرکت حسابرسی ویژه شده است که «های وب» دومی آن باشد؟آن هم به خاطر چند قرارداد!یا اصلا مگر می شود شرکتی پذیرش شود و بعدا نحوه شناسایی درآمد آن مورد اما و اگر و حسابرسی ویژه قرار گیرد!؟

پس از این موضوع و پیگیری های سهامداران کوچک و از همه جا بی خبر «های وب» بورس اعلام کرد که این شرکت به دلیل نحوه شناسایی درآمد نیاز به حسابرسی ویژه دارد و باید مقام قضایی در این خصوص تصمیم بگیرد. پروژه حسابرسی ویژه این شرکت چندین ماه به طول انجامید و نماد «های وب» همچنان متوقف ماند و ابهامات پشت آن روز به روز بیشتر می شد.

پس از چندین هفته ، «های وب» بنا به درخواست مسئولین و به دلیل تسریع در بازگشایی نماد تمامی قراردادهای خود با پارس آنلاین و ودافون را کنسل کرد. قراردادهایی که می توانست شرکت را با درآمدهای زیادی رو به رو نماید.

اما چرا «های وب» را مجبور کردند تا قراردادهای خود را کنسل کند در صورتی که بارها و بارها جزئیات این قراردادها ارائه شده بود؟

تاکنون نماد کدام شرکت در بورس و فرابورس به دستور مقام قضایی برای حسابرسی ویژه بسته شد؟

اگر نحوه شناسایی درآمد برای «های وب» مبهم بود پس چرا هیئت پذیرش بورس آن را تایید کرد و معاملات سهم آغاز شد؟

اگر دلیل توقف نماد معامله با پارس آنلاین بود ، پس چرا پس از کنسل شدن این معامله همچنان نماد بسته ماند؟

«های وب» دقیقا چه خطا و چه کار غیر حرفه ای انجام داده بود که مدیرعامل شرکت به سهامدارانش اعلام نکرد؟

این پرسش هایی است که از ذهن سهامداران این مجموعه می گذرد و جوابی منطقی برای آن پیدا نشده...

واقعا مقصر ماجرا چه کسی یا کسانی بودند ؟ هم مسئولین شرکت «های وب» ؛ هم مسئولین سازمان بورس یا هیچکدام...؟؟

دیروز پس از حدود 1 سال توقف، نماد «های وب» با دامنه نوسان 2 درصد باز شد اما آن قدر دیر بود که صف فروش 150میلیونی به سهامدارانش تقدیم شد!

سهامدارانی که با هزاران امید سرمایه خود را به این شرکت وارد کردند امروز بعد از یکسال صبر چوب اشتباهات و به احتمال زیاد رخدادهای پشت پرده ای را خوردند که شاید روزی افشا شود.سهامداری که امروز با احتساب خواب سرمایه در «های وب» در ضرر قابل توجهی است چه می داند که در پس پرده چه می گذرد؟آیا واقعا داده گستر عصر نوین خطا کار بوده و یا نیرویی پراراده تحمل تبدیل «های وب» به غول اینترنتی کشور را نداشته است!؟

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24