Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

قاسم محسنی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ درباره تحولات اخیر قیمت گذاری بازار کالا گفت: بر اساس قانون هر گونه دخالت در خصوص کالاهایی که در بورس پذیرفته شده ممنوع است اما متاسفانه این قانون رعایت نمی شود و دستگاه های مختلف تصمیمات متفاوتی می گیرند. او افزود: در واقع طبق قانون این شورای عالی بورس است که می تواند در مورد مقررات مربوط به بورس های اوراق بهادار، بورس کالا و نهادهای فعال مالی تصمیم گیری کند. در کنار آن برخی از اختیارات نیز به سازمان بورس اوراق بهادار داده شده اما در موارد مهم تر کلیه اختیارات در دست شورای عالی بورس قرار دارد.

قیمت گذاری کالاهای بورسی مخالف قانون است ؛ قانونی که هیچ وقت رعایت نمی شود!

بورس24 : ابتدای هفته جاری بود که شورای عالی بورس کلیه عرضه ها در بورس کالا را لغو کرد تا مبنای قیمت گذاری بر اساس آخرین بسته ارزی دولت یعنی بر مبنای دلار بازار ثانویه تغییر کند. به همین منظور روز یکشنبه جلسه ای با حضور معاون وزیر صمت و فولادسازان برگزار شد. نتیجه اولیه این جلسه این بود که مبنای قیمت گذاری محصولات از دلار 4200 تومانی به دلار بازار ثانویه تغییر کند و در واقع قیمت ها از حالت دستوری خارج شوند.

اما دیروز ستاد تنظیم بازار جلسه ای در همین خصوص برگزار کرد که نتیجه آن برعکس تصمیمات شورای عالی بورس بود. روز دوشنبه اعلام شد که از امروز سه شنبه کلیه عرضه ها در بازار کالا از سر گرفته خواهد شد اما نه بر اساس ارز بازار ثانویه ، بلکه باز هم بر همان مبنای قبلی یعنی ارز 4200 تومانی! تنها با این تفاوت که دامنه نوسان محصولات فولادی از 5 درصد به 10 درصد افزایش می یابد. در مورد پتروشیمی ها اما دامنه نوسان همان 5 درصد خواهد بود.

با وجود این که اختیار تصمیم گیری درباره نحوه معاملات کالاها در بازار کالا بر عهده شورای عالی بورس قرار دارد، اما ظاهرا موفق نشده حرف خود را به کرسی بنشاند و تولیدکنندگان در رسیدن به خواسته خود یعنی آزادسازی قیمت ها ناکام ماندند.

عده ای در پی کنترل قیمت ها هستند

قاسم محسنی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره تحولات اخیر قیمت گذاری بازار کالا گفت: بر اساس قانون هر گونه دخالت در خصوص کالاهایی که در بورس پذیرفته شده ممنوع است اما متاسفانه این قانون رعایت نمی شود و دستگاه های مختلف تصمیمات متفاوتی می گیرند.

او افزود: در واقع طبق قانون این شورای عالی بورس است که می تواند در مورد مقررات مربوط به بورس های اوراق بهادار، بورس کالا و نهادهای فعال مالی تصمیم گیری کند. در کنار آن برخی از اختیارات نیز به سازمان بورس اوراق بهادار داده شده اما در موارد مهم تر کلیه اختیارات در دست شورای عالی بورس قرار دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه برخی می خواهند قیمت ها را کنترل کنند و تمایل ندارند که کالاها بر اساس ارزش واقعی آن ها معامله شود.

محسنی با تاکیدبر این که اینگونه قیمت گذاری دستوری است، بیان داشت: گفته می شود برخی به عنوان خریدار در سامانه مربوط به بورس کالا به عنوان تولیدکننده وجود دارند که یا تولیداتشان بر اساس میزان سفارشی که ثبت می کنند نیست یا کلا تولیدکننده نیستند. این گروه بخشی یا همه کالاهای خریداری شده را در بازار آزاد به فروش می رسانند.

از او پرسیدیم که آیا به آزادسازی قیمت ها در بازار کالا در آینده خوشبین هستید؟ وی اینگونه پاسخ داد: اگر تصمیم گیرنده ها درخصوص تعیین قیمت کالاها تغییر عقیده بدهند ممکن است بتوان به آزادسازی قیمت ها خوشبین بود، در غیر این صورت خیر.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24