Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

یک کارشناس بازار سرمایه گفت : افزایش دامنه رقابت در بورس کالا از ۵ درصد به ١٠ درصد کافی نیست و شرایط شرکت های فولادی را با تورم موجود در کشور تطبیق نخواهد داد. کاظم نادر علی تحلیل گر و فعال بازار سرمایه در خصوص دستورالعمل اخیر قیمتگذاری فولاد به بورس ٢۴ گفت: در دو ماهه اول سال تولید خودرو سازان خوب بود اما از خرداد ماه شاهد کاهش حدود ١٠ درصدی تولید در بخش خودرو بودیم، همچنین کاهش ساخت و ساز و کاهش بودجه عمرانی دولت هم وجود دارد و حدود ١۵درصد کاهش تولید در صنایع را شاهدیم ، حال آن که به رغم افزایش عرضه ٢٠ درصدی در بورس اما صف های خرید پر حجم در بورس کالا برای خرید را تا پیش از لغو عرضه ها به دستور شورای بورس شاهد بودیم. وی ادامه داد: دستورالعمل ها به حمایت از مصرف کننده تاکید دارد اما مشکل کدهای بهین یاب است که اجازه نمی دهد محصول به دست مصرف کننده نهایی برسد. این تحلیل گر بازار سرمایه تاکید کرد : تغییر سقف رقابت از ۵ به ١٠ درصد هم فایده ای ندارد چرا که قیمت ها برای دلالان همچنان جذاب است و زمانی که کالا با این دستور العمل ها نهایتا به دست مصرف کننده نرسد صرفا تولید کننده و مصرف کننده و سهامدار زیان می بینند و دلالان منفعت می برند.

سود قیمت گذاری دولتی فولاد به جیب دلالان رفت نه مصرف کننده نهایی / سهامدار و تولید کننده هم ضرر کردند

بورس24 : یک کارشناس بازار سرمایه گفت : افزایش دامنه رقابت در بورس کالا از 5 درصد به 10 درصد کافی نیست و شرایط شرکت های فولادی را با تورم موجود در کشور تطبیق نخواهد داد.

کاظم نادر علی تحلیل گر و فعال بازار سرمایه در خصوص دستورالعمل اخیر قیمتگذاری فولاد به بورس24 گفت: در دو ماهه اول سال تولید خودرو سازان خوب بود اما از خرداد ماه شاهد کاهش حدود 10 درصدی تولید در بخش خودرو بودیم، همچنین کاهش ساخت و ساز و کاهش بودجه عمرانی دولت هم وجود دارد و حدود 15درصد کاهش تولید در صنایع را شاهدیم ، حال آن که به رغم افزایش عرضه 20 درصدی در بورس اما صف های خرید پر حجم در بورس کالا برای خرید را تا پیش از لغو عرضه ها به دستور شورای بورس شاهد بودیم.

وی ادامه داد: دستورالعمل ها به حمایت از مصرف کننده تاکید دارد اما مشکل کدهای بهین یاب است که اجازه نمی دهد محصول به دست مصرف کننده نهایی برسد.

این تحلیل گر بازار سرمایه تاکید کرد : تغییر سقف رقابت از 5 به 10 درصد هم فایده ای ندارد چرا که قیمت ها برای دلالان همچنان جذاب است و زمانی که کالا با این دستور العمل ها نهایتا به دست مصرف کننده نرسد صرفا تولید کننده و مصرف کننده و سهامدار زیان می بینند و دلالان منفعت می برند.

وی ادامه داد: با قیمت ارز بازار ثانویه هم بازار کشش خرید ندارد و همه می دانند که این تقاضای ایجاد شده تقاضای ناشی از رونق اقتصادی و افزایش تولید نیست و باز هم باید به آمار توجه داشت، بر اساس آمار از ابتدای سال تاکنون به نسبت سال قبل 15 درصد کاهش در ساخت و ساز اتفاق افتاده است و صنایعی که ورق و ... مصرف می کنند 10-15 درصد کاهش تولید داشتند ، میزان مصرف در کل سال گذشته هم حدود 16 میلیون تن بوده است و میزان تولید فولاد امسال قرار است به 25 میلیون تن برسد میزان عرضه در 4 ماه اخیر حدود 20 درصد افزایش و میزان تولید هم حدود 10 -15 درصد کاهش داشته است و این نشان از عدم توازن است و تقاضا به نظر کاذب است .

نادر علی گفت: در این شرایط قیمت ها باید اصلاح شود و بر اساس عرضه وتقاضا قیمت گذاری شکل بگیرد طبیعتا با توجه به اتفاقاتی که پیش آمده بازار کشش قیمت گذاری با دلار بیش از 7 هزار تومان را ندارد و یکی از راهکارهای مناسب می تواند این باشد که دولت با دلار 4200 تومانی قیمت گذاری کند اما سقف رقابت باز باشد در این شرایط هر متقاضی که نیاز به کالا دارد با قیمتی که برایش صرفه اقتصادی دارد اقدام به خرید می کند و در این میان رانت ناشی از قیمت دستوری هم تا حد زیادی حذف می شد و در شرایط کنونی عمده تنش به دلیل جذاب بودن قیمت ها برای خرید دلالان و احتکار یا صادرات کالا هاست.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24