Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

حجت‌اله صیدی مدیرعامل «وبصادر» : اخبار خوبی برای سهامداران در مجمع داریم و برای مجمع امسال گزارش مفصلی از روند رو به رشد شاخص‌های عملکردی بانک آماده شده است. طی پنج ماه گذشته، روند کاهش زیان‌دهی بانک شتاب گرفته است و برنامه‌های خروج از زیان را با جدیت دنبال کردیم و موفقیت‌های بسیار خوبی نیز در این زمینه کسب کرده‌ایم. تلاش‌‍‌های همکاران برای وصول مطالبات معوق بسیار قابل توجه بوده و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است. دو محصول جدید در بانک صادرات طراحی شده است که رونمایی شده‌‌اند. فروش و واگذاری شرکت‌های بانک انجام شده است که این رخدادها هم به چابک‌تر شدن ساختار بانک کمک می‌کنند...

تصاویر بدون برفک از بانک صادرات ایران ؛ یک روز از قبل مجمع سالانه

بورس24 : بیش از 150 روز از زمان بازگشت «وبصادر» به تابلو مخملی بورس تهران می گذرد و دراین مدت بازدهی این سهم از 76 درصد فراتر رفته است. نرخ هر سهم بانک صادرات ایران در اولین روز بازگشایی بر 510 ریال ایستاد که در این روزها  902 ریال را نیز ثبت کرده است. در این میان، اقبال سهامداران به این سهم به ویژه سهامداران حقیقی، نشانه‌ای از بهبود روند‌ها دارد. آمارهای جدید بانک به رغم  مشکلات برون سازمانی و شرایط عمومی نظام بانکی از جمله وضعیت مطالبات بانک‌ها از دولت، بخش های عمومی و خصوصی، از برون‌رفت قریب‌الوقوع  بانک از شرایط سال‌های اخیر خود حکایت دارد. اقدامات دولت برای تهاتر تقریبا 100 هزار میلیارد تومان مطالبات بانک‌ها، پیمانکاران و بخش خصوصی از دولت با مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها و الزام بانک‌ها به افزایش سرمایه می تواند از جمله این نشانه‌ها باشد.

بانک صادرات ایران در 3 ماه اول سال جاری نسبت به سه ماه اول سال قبل، 2000 میلیارد ریال از زیان خود را کاهش داده که نسبت به زمان مشابه سال 96 قابل توجه است. این بانک در بهار سال جاری 35 درصد در درآمد‌های غیرمشاع  و 39 درصد در درآمد‌های مشاع افزایش ثبت کرده است. نماد معاملاتی بانک در بازار سرمایه نیز طی ماه‌های اخیر بارها بر صدر جدول بانکی‌های بورس ایستاده است. فروش اموال و املاک مازاد و خروج از سهام برخی شرکت‌ها نیز موجب سودآوری مناسبی برای بانک شده که روند رسیدن به نقطه سربه‌سر برای سود و زیان بانک را سرعت بخشیده است.

با نزدیک شدن به 29 مرداد ماه و زمان برگزاری مجمع بانک برخی موارد قابل توجه در سخنان مدیر عامل این بانک را می‌توان به عنوان برخی دلایل تاخیر در تحقق وعده وی مبنی بر برگزاری مجمع در روز 31 تیر ماه امسال، بر شمرد. بنا برآنچه در مصاحبه وی آمده، مطالبات بانک‌ها به ویژه بانک‌های مشمول اصل 44 از دولت، محاسبات اکچوئری، تسعیر ارز، مطالبات معوق و کفایت ذخیره که کم و بیش در تمامی بانک‌های خصوصی و دولتی وجود دارد، از جمله مواردی است که بانک‌ها خواستار شفافیت بیشتر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای رعایت منافع سهامداران و سپرده‌گذاران بوده اند.

بنا براین اظهارات، به نظر می رسد، بانک صادرات ایران برای بازیابی و بهسازی ساختار مالی خود از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای بازگشت دارایی‌ها و مطالبات استفاده خواهد کرد تا هم‌راستا با برخی دغدغه های دولتی و حاکمیتی مبنی بر اصلاح نظام بانکی کشور، حقوق سهامداران و منافع ملی را احیا کند. ارائه صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده سال مالی منتهی به ٢٩ اسفند ١٣٩٦ بانک صادرات ایران به سازمان حسابرسی و درج آن از ماه‌ها قبل بر روی سامانه کدال و ارسال پیش نویس گزارش حسابرسی برای بانک مرکزی طبق روال نیز در راستای شفاف‌سازی بیشتر این بانک صورت گرفته است.

حجت‌اله صیدی در این زمینه گفته است که اخبار خوبی برای سهامداران در مجمع داریم و برای مجمع امسال گزارش مفصلی از روند رو به رشد شاخص‌های عملکردی بانک آماده شده است. طی پنج ماه گذشته، روند کاهش زیان‌دهی بانک شتاب گرفته است و برنامه‌های خروج از زیان را با جدیت دنبال کردیم و موفقیت‌های بسیار خوبی نیز در این زمینه کسب کرده‌ایم. تلاش‌‍‌های همکاران برای وصول مطالبات معوق بسیار قابل توجه بوده و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است. دو محصول جدید در بانک صادرات طراحی شده است که رونمایی شده‌‌اند. فروش و واگذاری شرکت‌های بانک انجام شده است که این رخدادها هم به چابک‌تر شدن ساختار بانک کمک می‌کنند.

در میان اشاره‌های مدیر عامل بانک صادرات ایران نکته دیگری هم بود: «بانکی که در سال گذشته به دلیل اضافه برداشت‌های خود جریمه‌های زیادی را متحمل شده و مورد انتقاد بانک مرکزی هم بود، در سال جاری به وضعیتی رسیده است که به بانک‌های دیگر تسهیلات شبانه می‌دهد و همه این‌ها بیانگر روزهای خوب برای بانک صادرات ایران است. در کنار همه این‌ها موضوع افزایش سرمایه بانک را نیز در دستور کار داریم که باید این مسئله را نیز با سهامداران طرح کنیم».

به گفته صیدی ، سودآوری یکی از اهداف مهم بانک است به نحوی که در سه ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 2 هزار میلیارد ریال از زیان بانک کاسته شده است.

عملکرد بزرگترین بانک بورسی کشور از منظر کارشناسان بازار سرمایه نیز دور نمانده است و البته مقایسه بازدهی سهام بانک با شاخص کل بازار بورس تهران طی تقریبا 5 ماه گذشته ، روند قابل اعتمادی را برای آینده «وبصادر» پدید آورده است.

بهروز خدارحمی، مدیر عامل گروه مالی سپهر صادرات نیز با تایید اینکه بازدهی سهام بانک صادرات ایران از زمان بازگشایی مجدد تا کنون از بازدهی شاخص کل بازار بورس تهران به مراتب پیش افتاده، گفت: دلیل آن، کاهش میزان زیان‌دهی و اصلاح ساختاری در این بانک است. وی همچنین کاهش زیان و اصلاح ساختار به عنوان دو رویکرد اساسی بانک را بسیار اثرگذار و مهم ارزیابی کرد و گفت: در هر دو زمینه دستاوردهای بسیار خوبی حاصل شده و چشم‌انداز بسیار روشنی پیشروی این بانک معظم و توانمند است.

خدارحمی تصریح کرد: در شرایط کنونی سهام بانک بسیار جذاب و رضایت بخش است به گونه ای که قیمت و وضعیت سهم چنان اعتبار و ثباتی یافته است که هر روز قابل معامله است و از ابتدای سال تا کنون در کلیه روزهای کاری بورس، سهام بانک داد و ستد شده و روند قیمتی آن عمدتا افزایشی بوده است.

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات با اشاره به گمانه‌زنی هایی که از قبل در خصوص بازگشایی سهام انجام می شد، گفت: علی رغم وجود مشکلات و تنگناهای زیاد، سهام بانک صادرات ایران با درایت بازگشایی شد و کمترکسی این میزان از بازدهی را برای سهمی که نماد آن حدود ٢٠ ماه بسته بود را  تصور می کرد ولی به دلیل رویکرد حرفه ای و کنترل بازار، سهام بانک در کمتر از شش ماه بیش از 70 درصد بازدهی داشته که این میزان بسیار بیشتر از بازدهی شاخص کل بورس بوده است.

بانک صادرات ایران با فروش برخی شرکت‌های خود نیز شرایط بهبود صورت‌های مالی خود را تسهیل کرده است. شناسایی سود از فروش یکی از زیر مجموعه‌ها در آستانه برگزاری مجمع بانک، نوید بخش شرایط بهتری برای سهامداران و ذینفعان است.

سود آتی 11.2 هزار میلیارد ریالی از فروش بخشی از سهام شرکت انرژی سپهر

​در تاره‌ترین تلاش‌ها، بانک صادرات ایران در راستای چابک سازی، بهبود ساختار مالی، خروج از بنگاهداری و واگذاری مسئولیت‌های مدیریتی به بخش‌های توانمندتر داخلی، ٥١ درصد از سهام شرکت «انرژی سپهر» را واگذار کرد.

شرکت انرژی سپهر که در سال ١٣٨٨ توسط بانک صادرات ایران با هدف حمایت از توسعه زیرساخت‌های اقتصادی در حوزه‌های دارای ارزش افزوده ملی، تاسیس شد، شامل پروژه‌های تولید متانول سبلان، دنا و سیراف و اوره و آمونیاک لاوان است.
 بر اساس اطلاعیه منتشر شده در کدال، بانک صادرات ایران ٥١ درصد از سهام (حدود پنج میلیارد سهم) خود را در شرکت انرژی سپهر به قیمت هر سهم ٢٧٠٠.٤ ریال به شرکت پترو فرهنگ واگذار کرده است. به این ترتیب درصد مالکیت این بانک از سهام شرکت یادشده، از ٩٧.٦ درصد به ٤٦.٦ درصد کاهش یافته است.

ارزش واگذاری یادشده ١٣.٧ هزار میلیارد ریال است در حالی که بهای تمام‌شده سهام واگذار‌شده در دفاتر این بانک معادل ٤.٩ هزار میلیارد ریال بوده است. به این ترتیب سود حاصل از واگذاری برای بانک صادرات ایران ٨.٧ هزار میلیارد ریال محاسبه شده است. از آنجایی که مبلغ کل قرارداد ٢٥ هزار میلیارد ریال بوده و مبلغ ٦٨٨ میلیارد ریال آن نقداً و مابقی به صورت اقساط پرداخت خواهد شد، لذا سود سال‌های آتی اقساط مذکور به میزان ١١.٢ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

افزایش 35 درصدی درآمدهای غیرمشاع

همچنین اخبار منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک نیز از عملکرد بهتر این بانک در تیر ماه خبر می دهد. از دیگر نشانه‌های بهبود روند رو به رشد این بانک، افزایش درآمد‌های غیرمشاع آن است.

تازه‌ترین آمارهای عملکرد بانک صادرات ایران از افزایش 35 درصدی درآمدهای غیرمشاع این بانک در پایان تیرماه سال جاری حکایت دارد. تمرکز بر توسعه بسترهای بانکداری الکترونیک، خدمات متنوع بانکی ارزی و ریالی، ارائه مشاوره‌های مالی و سرمایه‌گذاری در این بانک طی ماه‌های اخیر، موجب شد تا مجموع درآمدهای غیر مشاع در پایان تیرماه 97 از 7346 میلیارد ریال فراتر برود که نسبت به ماه قبل، بیش از 35 درصد افزایش ثبت کرده است. درآمدهای مشاع بانک نیز با افزایش 39 درصدی در پایان تیر ماه نسبت به ماه قبل با بیش از 39 درصد افزایش به مرز 32 هزار میلیارد ریال رسیده که از چرخش هدفمند منابع در حمایت از بخش‌های تولید داخلی و پروژه‌های بزرگ ملی نشان دارد.

 برگزاری مجمع در روز 29 مرداد امسال با توجه به رویکردهای مدیران که دارای سابقه خوبی در حوزه بانکداری و بازار سرمایه هستند و استفاده بهینه از نیروهای کارآمد، اتفاقات مهمتری در عملکرد بانک رقم زده و انتظار می‌رود با توجه به ظرفیت‌های بزرگ داخلی و منطقه‌ای آن، سهامداران و ذینفعان پس از بهره بردن از بازده قابل توجه «وبصادر» در بورس، با دید بلند مدت به سال 98 به عنوان سال اعلام شده برای سودآوری آن بنگرند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24