Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

علیرضا عسکری مارانی از پیشکسوتان بازار سرمایه در خصوص تصمیم شورای عالی بورس مبنی بر لغو همه عرضه ها در بازار کالا به خبرنگار بورس ٢۴ ابراز داشت: تصمیم شورای عالی بورس در خصوص لغو شدن کلیه عرضه ها در بازار کالا به دلیل مغایرت قیمت های پایه نسبت به سیاست های جدید ارزی دولت صورت گرفت که اقدامی بسیار مناسب و مدبرانه ای بود...

مارانی : اقدام شورای عالی بورس برای توقف عرضه ها در بازار کالا مدبرانه بود

بورس24 : به دنبال اعتراضات و انتقادات بسیاری که در هفته های اخیر از قیمت گذاری دستوری در بازار فولاد صورت گرفت روز گذشته شورای عالی بورس مقرر کرد که به دلیل مغایرت قیمت های پایه در بورس کالا با سیاست جدید ارزی دولت، عرضه ها در بازار سرمی کالا موقتا لغو شده و در این خصوص مذاکراتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گیرد تا قیمت پایه محصولات بر اساس سیاست و بسته جدید ارزی تعیین شود.

اقدام شورای عالی بورس مدبرانه بود

علیرضا عسکری مارانی از پیشکسوتان بازار سرمایه در خصوص تصمیم شورای عالی بورس مبنی بر لغو همه عرضه ها در بازار کالا به خبرنگار بورس24 ابراز داشت: تصمیم شورای عالی بورس در خصوص لغو شدن کلیه عرضه ها در بازار کالا به دلیل مغایرت قیمت های پایه نسبت به سیاست های جدید ارزی دولت صورت گرفت که اقدامی بسیار مناسب و مدبرانه ای بود.

او افزود: بر اساس مصوبه اخیر هیات دولت که 14 مرداد ماه امسال منتشر شد می بایست مبنای محاسبه قیمت پایه کلیه کالاهای فولادی، معدنی و پتروشیمی و فرآورده های آن بر اساس ارزی که در سامانه بازار ثانویه معامله می شود مورد داد و ستد قرار گیرد اما پس از این مصوبه معاملات همچنان بر اساس دلار 4200 تومانی و بر اساس دستورالعمل های قبلی انجام می شد تا اینکه روز گذشته شورای عالی بورس در پی اقدامی مدبرانه همه عرضه های بازار کالا را لغو کرد تا با وزارت صمت در خصوص تعیین قیمت پایه محصولات بر اساس سیاست های جدید ارزی مذاکره شود.

جرقه کاهش قیمت ها زده شد؟

وی در ادامه تصریح کرد: امیدواریم این اقدام مدبرانه شورای عالی بورس آغاز راهی باشد که در آن شاهد روند کاهشی قیمت کالاها در بازار باشیم. همچنین در سایر بخش های اقتصادی نیز شاهد شرایط باثبات و رو به کاهش باشیم.

مارانی با اعلام هشداری به فعالان بازار سرمایه گفت: در ادامه تصمیمات شورای عالی بورس باید این هشدار را به فعالان بازار سرمایه داد که اگر قرار باشد این شرکت ها صادرات خود را بر اساس نرخ ارز در باطار ثانویه انجام دهند و قیمت پایه محصولات آن ها نیز بر همین مبنا تعیین شود در مقابل قیمت برخی از حامل های انرژی نیز تغییر خواهد یافت و این امر موجب خواهد شد تا بهای تمام شده این بنگاه ها با توجه به رویه ای که شورای عالی بورس در پیش گرفته، تغییر خواهد یافت.

این پیشکسوت بازار سرمایه تاکید کرد: البته ما مخالف تغییر قیمت حامل های انرژی نیستیم. ما همانطور که در هر بازاری مخالف رانت خواری هستیم تمایلی به رانت خواری در باطار سرمایه نیز نداریم. هدف ما این است که در کلیه بازارها از رانت خواری جلوگیری به عمل آید. ما می خواهیم محصولات با قیمت عادلانه خریده شود و به قیمت عادلانه نیز به فروش برسد. اما خواسته ما این است که دولت برای تغییر قیمت حامل های انرژی انحصاری عمل نکرده و شورای عالی بورس نیز بر محاسبات حامل های انرژی مورد نیاز بنگاه های تولیدی شامل آب، برق و گاز نظارت کامل داشته باشد.

قیمت حامل های انرژی نیز تحت نظارت شورای عالی بورس باشد

او در ادامه اینچنین گفت: باید توجه داشت که در طول سال های گذشته به دلیل مشکلاتی که دولت در ایجاد زیرساخت ها داشته بسیاری از شرکت ها مانند چادرملو، گل گهر و ... خود برای تامین آب و برق مورد نیازشان اقدام کرده اند. در حالی که این ها رسالت دولت ها بوده است. بنابراین دولت باید در تعیین قیمت حامل های انرژی برای این شرکت ها باید توجه ویژه ای مبذول دارد.

مارانی تاکید کرد: باید در نظر داشت که طبق قانون اساسی کشور نباید برای تعیین قیمت حامل های انرژی هیچ تبعیضی برای صنایع مختلف قائل بود. بنابراین دولت حق ایجاد تبعیض برای صنایع گوناگون را ندارد. مثلا اینکه دولت در نظر بگیرد که اگر صنعتی عملکرد مطلوبی داشته بهای بیشتری بابت حامل های انرژی باید پرداخت کند و اگر صنعتی در عملکرد خود موفق نبوده هزینه کمتری را بپردازد. چنین تبعیض هایی با قانون اساسی مغایرت دارد.

این کارشناس خبره بازار در پایان با ارائه راهکاری به منظور تداوم تصمیمات شورای عالی بورس در این زمینه، اظهار داشت: جهت افزایش شفافیت می توان کالاهایی مانند خودرو و لوازم خانگی را نیز در بازار کالا عرضه کرد. البته باید در کنار این اقدامات شاهد توزیع عادلانه ای باشیم تا شرایطی که از چند ماه قبل در خصوص سایر محصولات مانند فولاد، مواد معدنی و پتروشیمی ها شاهد آن بودیم، تکرار نشود.

وی در همین راستا اضافه کرد: زمانی که قیمت دلار افزایش می یابد بنگاه ها با کمبود نقدینگی مواجه می شوند. برای حل کمبود نقدینگی بنگاه ها باید از کمک مردم استفاده کرد. راه حل استفاده از کمک مردم در جهت تامین نقدینگی لازم برای بنگاه ها این است که اوراق بورس کالایی را مردم عادی خریداری کنند و سپس شرکت ها نسبت به خرید این اوراق از مردم اقدام کنند. به عنوان مثال مردم اوراق ورق فولاد را خریداری کنند و شرکت ها این اوراق را از مردم بخرند و به جای آن فولاد را تحویل مردم دهند.

مارانی تاکید کرد: برای اینکه نقدینگی را به مسیر درستی هدایت کنیم لازم است تا علاوه بر گسترش بورس اجازه بدهیم که مردم عادی نیز در بورس کالایی حضور داشته باشند. پس از فعال کردن این جامعه بورس کالایی می توان از روابط آن برای تامین نقدینگی خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز بهره برد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24