Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

فعلا تصمیم بر این شده تا در شواری عالی بورس تصمیم نهایی در خصوص قیمت ها گرفته شود و مشکلی هم برای بازار ایجاد نمی کند، چرا که خریداران امروز که اقدام به خرید می کنند در دو سه هفته آتی کالا را تحویل می گیرند...

شایعه توقف عرضه ها در بورس کالا به دستور شورای عالی بورس رسما تایید شد

بورس24 : در دقایق پایانی بازار امروز شایعه ای منتشر شد مبنی بر این که پتروشیمی ها  و فولادی ها عرضه محصولات خود در بازار رسمی کالا را متوقف کرده اند تا تعیین تکلیف نهایی درباره نحوه قیمت گذاری محصولات آن ها انجام شود. اینکه دلار از حدود 5 هزار تومان به بالای 10 هزار تومان رفته و وزارت صمت همچنان تاکید بر فروش محصولات با دلار 4200 تومانی دارد، جدا از اینکه با اعتراض تولیدکننده ها مواجه شده بود، رانتی عظیم ایجاد کرده بود تا خریدار، محصول را با نرخ پایین بخرد و منفعت زیادی از این راه کسب کند.

در این زمینه اعتراضاتی وجود داشت که در نهایت امروز شورای عالی بورس به عنوان بالاترین نهاد بازار سرمایه به طور جدی وارد این ماجرا شد. کمیته تخصصی شواری عالی بورس در جلسه ای که امروز تشکیل داد مسائل مربوط به عرضه کالاهای پتروشیمی و فولادی را مورد بررسی قرار داد و بر این اساس ظاهرا عرضه ها تا اعلام مصوبه شورای عالی بورس با تعویق روبرو است.

سید حسین سلیمی نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران و عضو شورای عالی بورس در خصوص شایعات ایجاد شده درباره توقف عرضه کالاهای پتروشیمی و فولادی در بورس کالا به بورس24 گفت: معیار تاسیس بورس کالا عرضه و تقاضا است. اگر قرار باشد که قیمت از قبل تعیین شود و اینکه به هر تولید کننده چه میزان کالا و با چه قیمتی تحویل داده شود از پیش مشخص باشد که نمی شود به آن گفت بورس.

وی ادامه داد: در این شرایط خود وزارت صنعت و پتروشیمی ها و فولادی ها می توانند اقدام به سهمیه بندی و واگذاری کالا نمایند و توافق بین خریدار و فروشنده انجام شود. اما زمانی که کالا وارد بورس می شود شامل مبانی دیگری است و بر مبنای عرضه و تقاضا است. اما در شرایط فعلی اعلام می شود قیمت گذاری بر اساس ارز با قیمت 4200 تومان است. بر این اساس یک عده اقدام به خرید کالا با این قیمت ها می کنند و در بازار آزاد با قیمت های دیگر کالا را معامله می کنند. برای نمونه ستاد تنظیم بازار قیمتی را برای آب معدنی مشخص می کند اما شرکت ها برای تامین نیاز بسته بندی خود «پت» را با قیمت های بالا تری می خرند و اجازه افزایش قیمت ندارد.

سلیمی گفت: فعلا تصمیم بر این شده تا در شواری عالی بورس تصمیم نهایی در خصوص قیمت ها گرفته شود و مشکلی هم برای بازار ایجاد نمی کند، چرا که خریداران امروز که اقدام به خرید می کنند در دو سه هفته آتی کالا را تحویل می گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که نظر شورای عالی بورس در حال حاضر چیست گفت: فعلا مساله در حال بررسی است که آیا بورس بر مبنای عرضه و تقاضا باشد یا سهمیه بندی که وزارت صمت تعیین می کند. اگر بورس است تعیین سهمیه و قیمت دهی ایجاد اختلاف می کند و برخی با پروانه هایی می آیند و کالا می خرند و مقصر را بورس می دانند در صورتی که دهنده سهمیه شخص دیگری است و تعیین کننده قیمت شخص دیگر است و فقط معاملات است که در بورس انجام می شود.

سلیمی گفت: قرار بر این است چند روز صبر کنیم تا کمیته کارشناسی مساله را بررسی کند. هنوز شورای بورس برای تعیین تکلیف تشکیل نشده است. این مساله بر اساس نظر کارشناسی در حال بررسی است که چه راهکاری بهتر است و پیشنهاد به شورای عالی بورس ارجاع خواهد شد. امروز جلسه شورا نبوده است و کمیته تخصصی در حال بررسی موضوع بوده است و من هم در کمیته حضور داشتم. فعلا عرضه پتروشیمی ها و فولادی ها متوقف است تا مصوبه ای که تعیین کند روش فعلی درست است یا باید بر مبنای الگوی جدید تعیین تکلیف شود، وصول شود. این مصوبه از سوی شورای عالی بورس و در جلسه روز سه شنبه تعیین تکلیف خواهد شد.

وی تاکید کرد: در جلسه صبح امروز لزوم تطابق سیاست های بازار سرمایه و کالایی کشور با سیاست های جدید ارزی دولت وفق مصوبه جدید هیات محترم وزیران مطرح شد و از آنجا که نرخ پایه عرضه کالا برحسب تغییرات جدید نرخ ارز رسمی کشور از سوی مراجع اعلام کننده قیمت حسب مورد شرکت ملی صنایع پتروشیمی یا معاونت معدنی وزارت صمت تغییر نیافته است شورا مقرر نمود عرضه های کالاهایی که واجد شرایط مذکور می باشد به پس از تصمیم گیری در این خصوص موکول گردد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24