Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت گذاری دستوری فولاد کمکی به مصرف کننده نمی کند بلکه سبب ایجاد رانت می شود.

معاون ذوب آهن اصفهان خبر داد؛ رانت ۴٠ هزار میلیارد تومانی برای دلالان فولاد

بورس24 : احسان دشتیانه معاون ذوب آهن اصفهان گفت:قیمت گذاری دستوری فولاد همانند سیاست های ارزی که کنترل آن بادستوری نرخ همرا شد سبب ایجاد رانت و‌سفته بازی خواهد شد و مصرف کننده نهایی سودی نخواهد برد.

وی به سخنان اخیر رییس جدید بانک مرکزی در صدا و سیما اشاره کرد و افزود:دولت هم اکنون به این نتیجه رسیده است که استراتژی ناصحیحی طی۴ماه گذشته در بازار ارز در پیش گرفته بود و سخنان اخیر دکتر همتی رییس بانک مرکزی گویای این موضوع است و دولت به این نتیجه رسیده است که ورود دستوری در بازار ارز سبب قاچاق شده است به همین منظور با ایجاد بازار ثانویه ارز تا حدی سبب آرامش عمومی شد.

دشتیانه افزود:متاسفانه دو باره شاهد تجربه تلخی که در بازار افتاد اما این بار در بازار فولاد هستیم بطوریکه دولت بدون درک صحیح از قیمت های جهانی فولاد و نوسانات روزانه آن وارد قیمت گذاری دستوری شده است که این سیاست مغایر قوانین بورس و مجلس است چراکه هر کالایی وارد بورس کالا می شود مشمول قیمت گذاری دستوری نخواهد بود.

وی تصریح کرد:ورود دولت در قیمت گذاری دستوری فولاد آن هم در بورس در گام اول سبب آشفتگی در بازار خارج از بورس می شود و حتی بی اعتمادی سرمایه گذاران خار جی که می خواهند با بورس کالای ایران فعالیت تجاری داشته باشند را به همراه دارد.

معاون ذوب آهن اصفهان افزود:فولاد سازان و تجار شرایط بحرانی قیمت ها از سال ۹۲تا۹۴را فراموش نخواهند کرد که ماحصل زیان انباشته برای بسیاری از کارخانه های فولاد بود اما از سال۹۵تا هم اکنون شرایط قیمتی مطلوب و روند صعودی دارد این بازه زمانی باارزش بهترین فرصت برای پوشش ضرر های گذشته و اجرای طرحهای توسعه صنعت فولاد است اما دولت بنا دارد با اجرای سیاست های نادرست فرصت سازی را به فرصت سوزی تبدیل کند.

وی افزود:در شرایطی که در تیرماه امسال قیمت ارز و فولاد بطور هم زمان در حال رشد بود دولت با ورود دستوری به بازار سبب بر هم زدن معادلات می شود بطوریکه دلار نهفته در بازار فولاد (۴۲۰۰)بزرگ‌ترین آفت برای این صنعت بود.

دشتیانه گفت:دولت تصور می کند با قیمت گذاری دستوری فولاد کمک به مصرف کننده نهایی می کند در صورتیکه این گروه نمی توانند بطور مستقیم از بورس خریداری کنند و مجبور به خرید نیازشان با قیمت های نجومی در خارج از بورس هستند.حتی ارز۴۲۰۰تومانی فولاد در بورس هم قابل لمس برای مصرف کننده نهایی نیست.

وی افزود:ارزش سهام شرکت های بزرگ فولادی در بورس اوراق بهادار تهران از ۳۴هزار میلیارد تومان تا ۶هزار میلیارد تومان متغیر است و از سود سالانه میانگین ۱۲درصدی برخورد دارند که بسیار کمتر از سود بانکی است و اگر دولت سیاست های کنترلی در قیمت گذاری فولاد را ادامه دهد سود فولادی ها کاهش خواهد یافت و عموم مجبور به خارج کردن سهام خود از بورس بخصوص شرکت های فولادی هستند و این مهم به ضرر بازار است.

دشتیانه خاطر نشان کرد:هم اکنون ذوب آهن اصفهان به دنبال سوددهی و جبران کردن ضرر انباشته و‌دولت نمی خواهد این موضوع اتفاق می افتد.

وی افزود:در حال حاضر ۲۰میلیون تن تولید شمش فولاد در کشور صورت می گیرد و قیمت گذاری دستوری طبق مطالعات انجام شده ۴۰هزار میلیارد تومان رانت ایجاد می کند و سود اصلی را دلال ها می برند و مصرف کننده نهایی منفعتی نخواهد برد.

معاون ذوب آهن اصفهان گفت:ظرفیت تولید فولاد در کشور۳۱میلیون تن و تولید واقعی حدود ۲۳میلیون تن است همچنین صادرات فولاد در کشور طی سال ۹۶ معادل۸.۵میلیون تن به ارزش ۴.۵میلیارد دلار بوده است بعبارتی معادل ۳۷درصد تولید فولاد کشور صادر می شود.

وی تصریح کرد:دولت می تواند باسیاست ارزی مناسب و خروج از قیمت گذاری دستوری ظرفیت های خالی صنعت فولاد برای صادرات را فعال کند.در صورتیکه ادامه قیمتگذاری دولتی سبب گسترش سفته بازی و انتقال پول های سرگردان در این بازار توسط واسطه ها می شود و مصرف کننده نهایی هیچ سودی نخواهد برد.

منبع: معدن ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24