Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

علیرضا عسکری مارانی : بورس کالای ایران در نامه ای خطاب به کارگزاران اعلام کرد که از فردا شنبه بیستم مرداد ماه هرگونه ثبت سفارش خرید منوط به امضای فرمی از سوی خریدار است که نسبت به اعلام عمومی هویت وی ابرار رضایت کرده است! این نامه تاکید کرده وزارت صمت ، وزارت اقتصاد و سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز اعلام عمومی هویت خریداران کالا در بورس را صادرکرده اند! این تصمیم بی سابقه موجی از انتقادات را در فضای اقتصادی براه انداخته است.در تازه ترین واکنش به این اقدام علیرضا عسگری مارانی خبره بازار سرمایه در انتقاد از تصمیم گرفته شده در خصوص افشای نام خریداران کالا در بورس به خبرنگار بورس ٢۴ اعلام کرد :بورس کالا محل تقسیم نذورات نیست که بدانیم گیرنده کالا که بوده و نام آن را خراب کنیم! عسکری مارانی دستور وزارت صمت مبنی بر افشای نام خریداران کالا در بورس و موافقت وزارت اقتصاد و سازمان بورس با این اقدام را پوپولیستی خواند و تاکید کرد :این کار دردی را دوا نمی کند و دولت تنها باید به مکانیسم عرضه و تقاضا احترام بگذارد تا این بازار متعادل شود.

 افشای نام خریداران در بورس کالا دردی را دوا نمی کند / به جای این اقدامات پوپولیستی به مکانیسم عرضه و تقاضا احترام بگذارید

بورس24 : بورس کالای ایران در نامه ای خطاب به کارگزاران اعلام کرد که از فردا شنبه بیستم مرداد ماه هرگونه ثبت سفارش خرید منوط به امضای فرمی از سوی خریدار است که نسبت به اعلام عمومی هویت وی ابرار رضایت کرده است!

این نامه تاکید کرده وزارت صمت ، وزارت اقتصاد و سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز اعلام عمومی هویت خریداران کالا در بورس را صادرکرده اند!

این تصمیم بی سابقه موجی از انتقادات را در فضای اقتصادی براه انداخته است.در تازه ترین واکنش به این اقدام علیرضا عسگری مارانی خبره بازار سرمایه در انتقاد از تصمیم گرفته شده در خصوص افشای نام خریداران کالا در بورس به خبرنگار بورس24 اعلام کرد :بورس کالا محل تقسیم نذورات نیست که بدانیم گیرنده کالا که بوده و نام آن را خراب کنیم!

این پیشکسوت بازار سرمایه درباره اقدام اخیر بورس کالای ایران گفت: بازار سرمایه یا بازار متمرکز بازاری است که درآن باید رقابت واقعی شکل بگیرد، انواع بورس ها از قبیل بورس کالا و بورس انرژی صرفا باید بستر وقوع معامله با مکانیسم عرضه و تقاضا باشند و جز این رسالتی ندارند و چنانچه اقداماتی غیر از این را انجام دهند، نمی توان نام بورس را بر آن ها نهاد.

وی ادامه داد: اقدامات این چنینی در چهارچوب قانون بازار سرمایه نیست. سازمان بورس و وزیر مربوطه اگر بخواهند چنین مقرراتی را لحاظ کنند باید نام بورس را از این بازار حذف نمایند. چند روز گذشته شاهد رونمایی از بسته ارزی دولت بودیم که در بسته مزبور کالاها به دو دسته کالاهای اساسی و ضروری و فرآورده های نفتی، گاز و پتروشیمی، فولاد و فلزات تقسیم بندی شده اند ، به گونه ای که شرکت های دسته دوم می توانند ارز خود را در بازار توافقی به فروش برسانند.

وی افزود: حال باید توجه کنیم وقتی شرکت های فولادی ارز ناشی از صادرات را می توانند از طریق بازار توافقی به فروش برسانند پس فروش محصولات آن ها در بورس کالا نیز باید براساس ارز بازار توافقی باید قیمت گذاری شود و نه ارز 4200 تومانی، این ارز فقط به کالاهای اساسی تعلق دارد. به نظر می رسد اگر چنین مکانیزم های قیمت گذاری در بورس کالا اجرایی شود کمک بیشتری به شفافیت می کند تا انتشار نام و مشخصات معامله گران بورس کالا!

عسگری مارانی خاطر نشان کرد: رسالت شهروندی دانستن این موضوع نیست. به طور معمول بورس های کالایی این وظیفه را دارند که کالاهای بالای 1 درصد تولید خالص ملی را وارد مکانیزم عرضه و تقاضا نمایند و لاغیر.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه تصریح کرد: انتشار و رونمایی از بسته ارزی و رانت بین قیمت ارز بازار توافقی و 4200 تومانی دولت، منجر شد تا برخی از وزرای صنعتی دستورالعمل و آیین نامه های سلیقه ای را به سازمان ها تحمیل نمایند که این مخالف با نظرات رئیس جمهوری است.

عسکری مارانی دستور وزارت صمت مبنی بر افشای نام خریداران کالا در بورس و موافقت وزارت اقتصاد و سازمان بورس با این اقدام را پوپولیستی خواند و تاکید کرد :این کار دردی را دوا نمی کند و دولت تنها باید به مکانیسم عرضه و تقاضا احترام بگذارد تا این بازار متعادل شود.

وی با تاکید بر این که بنده مخالف با شفافیت نیستم اما شفافیت های این چنینی باید در قالب تغییر قانون در مجلس صورت بگیرد و نه در قالب دستور و بخشنامه خاطرنشان کرد : همان طور که گفته شد رسالت بورس کالا ایجاد بستر مناسب برای کشف قیمت واقعی کالا با برقراری مکانیسم عرضه و تقاضا است و بدون تردید چنین اقداماتی منجر به ارتقاء شفافیت در بورس نمی شود.در واقع بورس کالا گوشت نذری نمی دهد که بدانیم که بوده و نام بورس گویای همه چیز است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24