Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رئیس اتاق بازرگانی گفت:در ماه‌های اخیر، شاهد برخی موضع‌گیری‌ها در خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ از سوی برخی مسوولان دولتی بوده‌ایم که پیام منفی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دارد.

رئیس اتاق بازرگانی: اظهارات برخی مسئولان دولتی پیام منفی به سرمایه‌گذاران می‌دهد

بورس24 : غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران طی نامه‌ای به جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری نوشت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای از مزیت‌های متعددی برای تولیدکننده، مصرف‌کننده و اقتصاد کشور برخوردارند که ازجمله آن می‌توان به کاهش طول زنجیره تامین، افزایش کیفیت محصولات، کاهش قیمت تمام‌شده، شفافیت و نظارت بیشتر، کاهش حضور کالای قاچاق در نظام توزیع، ساماندهی مالیات و همچنین افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی اشاره کرد.

قانون‌گذار، رشد20درصدی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظام توزیع، طی برنامه ششم توسعه را موردتوجه قرار داده است. از سوی دیگر، توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و استفاده کشور از ظرفیت‌های متعدد آن، به معنی کنار گذاشتن مطلق فروشگاه‌های کوچک و متوسط نیست.

راه‌حلی که در کشورهای توسعه‌یافته موردتوجه قرارگرفته است، نوسازی شبکه فروشگاه‌های کوچک در قالب «فرانچایز» است که امکان رقابت‌پذیری این فروشگاه‌ها در کنار فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای را فراهم می‌کند؛ بدون این‌که حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده، قربانی انحصار یا ناکارآمدی‌های سنتی شود. به‌بیان‌دیگر، نوسازی شبکه‌های توزیع کالایی، شامل دو اقدام هم‌زمان یعنی توسعه فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای از یک‌سو و بازسازی شبکه‌های توزیع سنتی از سوی دیگر می‌شود.

ازاین‌رو، دولت می‌تواند از طریق ساماندهی واحدهای خرده‌فروشی سنتی، تحت حمایت و نظارت فروشگاه‌های بزرگ، ضمن حمایت دوجانبه از منافع واحدهای خرده‌فروشی و واحدهای زنجیره‌ای، با تأکید بر شبکه‌سازی، نوآوری و رعایت منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده و حقوق عمومی، به ارتقای بهره‌وری در این بخش و درعین‌حال مدیریت مطلوب‌تر منافع ذینفعان مختلف کمک کند.

متاسفانه در ماه‌های اخیر، شاهد برخی موضع‌گیری‌های در خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ از سوی برخی مسوولان دولتی بوده‌ایم که افزون بر نکات ذکرشده، پیام منفی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی این بخش خواهد داشت. علی ایحال همان‌طور که ذکر شد، بهتر است به‌جای ایجاد محدودیت برای فروشگاه‌های بزرگ، حمایت‌های فکری لازم برای ارتقای فروشگاه‌های کوچک به‌ویژه در قالب تجربه جهانی فرانچایز موردتوجه قرار گیرد.

منبع: تسنیم

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24