Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مهرنوش امجدی معاون مالی گروه صنایع شیر ایران در گفت و گو با بورس ٢۴ در خصوص افزایش صادرات شیر خشک گفت: طی ماه های اخیر ما شاهد افزایش صادرات شیر خشک در کشور بوده ایم اما این افزایش به دلیل رشد صادراتی شرکت ها نبوده به عنوان مثال، صادرات شیر خشک در گروه صنایع شیر ایران در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است.

رانتخواری در بازار شیر و شیرخشک ؛ آن هم به دلیل دلار ۴٢٠٠ تومانی!

بورس24 : طبق آخرین آمار میزان افزایش صادرات نرخ شیر خام نسبت به سال گذشته نزدیک به دو برابر شده است. اما باید گفت که این افزایش ناشی از صادرات شرکت های تولید کننده شیر خام نیست بلکه به دلیل رانت قیمتی و سواستفاده از نوسانات نرخ دلار صورت گرفته است. در 4 ماهه ابتدای سال جاری شاهد صادرات12000 هزار تن شیر خام از کشور بوده ایم. این موضوع به حدی ناخوشایند است که شرکت های لبنیاتی که شیر خام مصرف می کنند یا شیر خام را چه در بازار داخل و چه در بازار خارج به فروش می رسانند تقاضای آزاد سازی نرخ دلار، برای خود را کرده اند. معاون مالی پگاه در این خصوص صحبت می کند.

مهرنوش امجدی معاون مالی گروه صنایع شیر ایران در گفت و گو با بورس24 در خصوص افزایش صادرات شیر خشک گفت: طی ماه های اخیر ما شاهد افزایش صادرات شیر خشک در کشور بوده ایم اما این افزایش به دلیل رشد صادراتی شرکت ها نبوده به عنوان مثال، صادرات شیر خشک در گروه صنایع شیر ایران در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است.

وی توضیح داد: متاسفانه ما قاچاق صادرات شیر خشک را شاهد هستیم، بخشی از میزان افزایش صادرات شیر خشک که نشان داده شده مربوط به قاچاق این محصول بوده که دلیل آن هم رانت قیمتی بین نرخ دلار صادرات و واردات باز می گردد. ما طی 4 ماهه ابتدای سال جاری حدود 12000 تن صادرات شیر خشک داشتیم و این در حالی است که این میزان در سال گذشته 7000 تن بوده است. بخشی از این افزایش همان طور که گفته شد می تواند مربوط به قاچاق باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل نرخ دلاری که برای کالاهای اساسی در نظر گرفته شده صادرات شیر خشک مزیت پیدا می کند. یعنی برخی از افراد شیر خام با نرخ دلار 4200 تومان می خرند، آن را خشک می کنند و سپس صادر می نمایند و در نهایت ارز ناشی از صادرات را در بازار آزاد با دلار 10 هزار تومانی به فروش می رسانند این موضوع منجر شده تا صادرات ما کم شود از طرفی به دلیل خرید زیاد شیر خام شرکت ها با کمبود شیر خام رو به رو شده اند و ما در خرید شیر خام هم با معظل جدیدی رو به رو هستیم.

امجدی تاکید کرد: ما به عنوان کسانی که جزو لیست کالاهای اساسی برای اخذ دلار دولتی هستیم به دلیل خروج از این وضعیت و عدم سو استفاده از این موضوع تقاضای آزاد سازی نرخ ارز برای خود را داریم، چنانچه نرخ ارز برای واردات ما هم آزاد و طبق عرضه و تقاضا باشد به نفع کشور و شرکت های لبنی بوده و از رانت قیمتی افراد فرصت طلب و همچنین کمبود محصول جلوگیری می کند.

وی هشدار داد: چنانچه این وضعیت ادامه یابد برای شرکت های تولید کننده لبنیات طی ماه های آینده شرایط نابسامانی رخ می دهد که امیدواریم هر چه سریعتر نسبت به آزاد سازی نرخ ارز برای این صنعت نیز اقدام شود.

معاون مالی صنایع شیر ایران در خصوص افزایش نرخ شیر که برای شرکت های لبنی لحاظ شده نیز گفت: افزایش نرخ محصول ما تنها توانست بخشی از هزینه های ما را پوشش دهد و جوابگوی افزایش نرخ شیر خام نبود. افزایش نرخ محصولی که برای ما لحاظ شد در ازای نرخ فروش 1570 تومان شیر خام و 8000 تومان پلی اتیلن بود، این در حالی است که هم اکنون نرخ فروش شیر خام برای ما 1850 تومان و پلی اتیلن 28000 تومان لحاظ شده است.

امجدی تاکید کرد: در نتیجه این افزایش نرخ محصول نتوانسته افزایش نرخ مواد اولیه ما را پوشش دهد. امیدواریم هر چه سریعتر تمهیداتی هم به جهت صادرات و هم به جهت نرخ مواد اولیه صورت بگیرد در غیر این صورت شرکت های لبنیاتی چه بورسی و چه غیر بورسی شرایط نامساعد و پیش بینی نشده ای را تجربه می کنند و امیدواریم صدای ما به گوش مسئولین بورس نیز برسد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24