Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در پی عرضه های سنگین حقوقی ها و سهامداران عمده شرکت ها در بازار سرمایه، برخی از سرمایه گذاران خرد از ورود به بازار دوری کردند، این که آیا حقوقی ها و سهامداران عمده می توانند هر میزان سهم خود را در بازار عرضه کنند مورد توجه قرار گرفته است. به نظر می رسد طی عرضه های سنگین آن ها در بازار رو به جلوی این روزها، سهامداران عمده اقدام به تجمیع نقدینگی کرده و مشکلات این چنینی خود را رفع کرده اند، طبق شواهد ، آن ها فرصت را برای رفع مشکل نقدینگی مناسب دیده اند و همین موضوع منجر شد تا معاملات برخی سهم ها وارد رنج منفی خود شود. علی صحرایی معاون نظارت بر بازار بورس تهران در خصوص عرضه حقوقی ها در بازار و حرفه ای بودن یا نبودن آن به بورس ٢۴ گفت: قانون مشخصی برای عرضه حقوقی ها وجود ندارد، اما آنچه که قطعی به نظر می رسد، این است که سهامداران عمده باید رفتار درست را برای جلوگیری از هیجان یا ترس در بازار مدیریت نمایند یعنی باید به گونه ای رفتار کنند که این احساسات در میان معامله گران خرد بازار ایجاد نشود.

معاون بورس تهران : عرضه های اخیر حقوقی ها تخلف نبود اما حرفه ای هم نبود!

بورس24 : در پی عرضه های سنگین حقوقی ها و سهامداران عمده شرکت ها در بازار سرمایه، برخی از سرمایه گذاران خرد از ورود به بازار دوری کردند، این که آیا حقوقی ها و سهامداران عمده می توانند هر میزان سهم خود را در بازار عرضه کنند مورد توجه قرار گرفته است. به نظر می رسد طی عرضه های سنگین آن ها در بازار رو به جلوی این روزها، سهامداران عمده اقدام به تجمیع نقدینگی کرده و مشکلات این چنینی خود را رفع کرده اند، طبق شواهد ، آن ها فرصت را برای رفع مشکل نقدینگی مناسب دیده اند و همین موضوع منجر شد تا معاملات برخی سهم ها وارد رنج منفی خود شود.

علی صحرایی معاون نظارت بر بازار بورس تهران در خصوص عرضه حقوقی ها در بازار و حرفه ای بودن یا نبودن آن به بورس24 گفت: قانون مشخصی برای عرضه حقوقی ها وجود ندارد، اما آنچه که قطعی به نظر می رسد، این است که سهامداران عمده باید رفتار درست را برای جلوگیری از هیجان یا ترس در بازار مدیریت نمایند یعنی باید به گونه ای رفتار کنند که این احساسات در میان معامله گران خرد بازار ایجاد نشود.

وی ادامه داد: مقرراتی وجود دارد مبنی بر این که در صورتی که عرضه سهام بیشتر از یک یا پنج درصد باشد، باید به صورت عمده و بلوکی صورت گیرد که آن هم طی مکاتباتی امکان پذیر است. سهامداران عمده نمی توانند به هر میزانی که می خواهند عرضه کنند آن ها باید تمامی جوانب را در نظر بگیرند.

وی در مورد عرضه ناگهانی و زیاد حقوقی ها طی روزهای اخیر و مثبت بازار گفت: درست است که حقوقی ها نیاز به نقدینگی دارند و می توانند سهام خود را بفروشند اما باید استراتژی های مناسبی برای این فروش ها لحاظ نمایند، فروش های ناگهانی و یا به اصلاح بازار سرمایه ای ها آبشاری ، حرفه ای نیست. آن ها می توانند پلکانی و در روزهای متنفاوت اقدام به فروش نمایند.

صحرایی تاکید کرد: بازیگران بزرگ باید استراتژی های حرفه ای تری را دنبال نمایند و به گونه ای رفتار کنند که حقیقی ها به بازار سرمایه جذب شوند، آن ها باید بازیگران بزرگ بازار سرمایه باشند. شرکت های حقوقی سرمایه گذار در بازار سرمایه باید نقش آموزشی داشته باشند و نباید رفتار های خطرناکی را از خود بروز بدهند.

این مقام ناظر تاکید کرد: در تمامی بورس های دنیا وقتی حقوقی ها یا سهامداران عمده می خواهند عرضه های سنگین داشته باشند، این موضوع را اطلاع رسانی می کنند اما شاید اتفاقات اخیر یعنی عرضه های سنگین چند روز گذشته به علت کم تجربگی هم باشد.

صحرایی تاکید کرد: این عرضه ها همان طور که گفته شد در صورتی که به صورت عمده ( بیش از یک درصد) باشد باید بلوکی و طی اطلاعیه ای صورت گیرد در غیر این صورت قانون مصوبی وجود ندارد، در نتیجه با آن که این موضوع تخلف به حساب نمی آید چنانچه تداوم زیادی داشته باشد نهاد ناظر هشدار های خود را به حقوقی ها می دهد.

وی اظهار داشت: چنانچه این رویه ادامه داشته باشد حتما پیگیری می شود اما قانون تعیین شده و مشخصی که آن را تخلف بداند وجود ندارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24