Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

محرم رزمجویی مدیر برنامه ریزی و مطالعات اقتصادی شرکت سرمایه گذاری امید در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ درباره تحولات بازار در دو روز معاملاتی گذشته گفت: تقریبا از هفته گذشته که خبر توسعه بازار ثانویه منتشر شد و از این موضوع حکایت می کرد که بجز کالاهای اساسی و دارویی به سایر شرکت ها و محصولات دلار ۴٢٠٠ تومانی تعلق نخواهد گرفت و شرکت ها نیز می توانند ارز حاصل از فروش صارداتی خود را در بازار آزاد به فروش برسانند، اکثر سهم های صادرات محور مثبت معامله شدند و از هفته گذشته تا دیروز حدود ٢٠ تا ٣٠ درصد رشد کردند.

تحلیل رفتار دو روز گذشته بازار سهام / معامله گران محافظه کار و محاسبه گر شدند

بورس24 : روز دوشنبه در ساعت پایانی معاملات شاهد فشار فروش بازار بودیم. این فشار عرضه ها که در دقایق پایانی با شدت بیشتری همراه بود منجر به عقب نشینی شاخص از ادامه رشد شد و ترس و دلهره ای را در بین اهالی بازار پدید آورد که شاید حقوقی ها به دلیل آغاز تحریم ها اقدام به عرضه سهام خود کرده اند. اما نتیجه بررسی های بورس24 نشان داد که آن ها تنها دلیل اقدام به عرضه سهم های خود در بازار دوشنبه را شناسایی سود و تحقق برنامه های بودجه شده خود عنوان کردند.

اما سوال اینجاست ، حالا که دولت سیاست های جدیدی را در حوزه ارز در پیش گرفته و بالاخره دست از قیمت گذاری دستوری برداشته و به این نتیجه رسیده که عرضه و تقاضاست که باید تعیین کننده قیمت ها در بازار ارز باشد، آینده بازار سرمایه چه خواهد شد؟ آیا با وجود تحریم ها همچنان می توان به اثرات مثبت بسته جدید ارزی خوشبین بود؟

رشد بازار تداوم خواهد یافت

محرم رزمجویی مدیر برنامه ریزی و مطالعات اقتصادی شرکت سرمایه گذاری امید در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره تحولات بازار در دو روز معاملاتی گذشته گفت: تقریبا از هفته گذشته که خبر توسعه بازار ثانویه منتشر شد و از این موضوع حکایت می کرد که بجز کالاهای اساسی و دارویی به سایر شرکت ها و محصولات دلار 4200 تومانی تعلق نخواهد گرفت و شرکت ها نیز می توانند ارز حاصل از فروش صارداتی خود را در بازار آزاد به فروش برسانند، اکثر سهم های صادرات محور مثبت معامله شدند و از هفته گذشته تا دیروز حدود 20 تا 30 درصد رشد کردند.

او افزود: در ساعت پایانی معاملات روز دوشنبه شاهد عرضه حقوقی ها بودیم و هر چه به دقایق پایانی بازار نزدیک شدیم فشار عرضه ها بیشتر شد. باید توجه داشت که با وجود این که خبر سیاست های جدید دولت برای بازار ارز و تصمیم آن در جهت تعمیق و توسعه بازار ثانویه طی یک شنبه شب و توسط رئیس جدید بانک مرکزی به عموم جامعه اطلاع رسانی شد اما بازار از هفته گذشته در جریان این خبر بود و اثرات آن به اصطلاح پیش خور شده بود.

وی اضافه کرد: با توجه به این که بخشی از اثرات این خبر طی یک هفته گذشته بر روی بازار تخلیه شده بود و منجر به رشد قیمت سهام شرکت های صادرات محور شده بود ، بنابراین عرضه های روز گذشته کاملا منطقی به نظر می رسد.

رزمجویی در خصوص چشم انداز پیش روی بازار سرمایه ابراز داشت: پیش بینی می شود بازار طی یکی دو روز متعادل پیش برود و حتی شاید در برخی از نمادهای مطرح نیز شاهد معاملات منفی باشیم اما در ادامه بازار راه رشد را در پیش خواهد گرفت. البته این بار رشد بازار با محاسبات دقیق تری همراه خواهد بود. اگر طی ماه های اخیر کل بازار سرمایه به تبعیت از رشد نرخ دلار روند افزایشی داشت حالا با توجه به سیاست های جدید ارزی بازار قطعا محاسبه گر خواهد شد.

او اذعان داشت: این موضوع را فراموش نکنیم که اگر بر اساس سیاست های جدید بانک مرکزی به عنوان مثال به شرکت های پتروشیمی اجازه داده می شود که ارزهای حاصل از فروش صادراتی خود را در بازار آزاد به فروش برسانند قطعا هیچ توجیهی وجود ندارد که مواد اولیه این شرکت ها نیز مانند گذشته محاسبه شود. از این رو می توان انتظار داشت که مبنای محاسبه خوراک این شرکت ها نیز نرخ آزاد باشد و بسیار محتمل است که این موضوع به زودی اعلام و ابلاغ شود.

زمان انتخاب سهم ها فرارسیده

مدیر برنامه ریزی و مطالعات اقتصادی وامید در ادامه گفت: اگر قبلا بازار به کل سهام صادرات محور با یک چشم نگاه می کرد و صف خرید آن ها مانند دومینو به سایرین نیز سرایت می کرد اما حالا با توجه به سیاست های جدید ارزی بازار بر اساس محاسبات دقیق تری سهم ها را انتخاب خواهد کرد. به این معنی که بازار حتما محاسبه می کند که چند درصد از محصولات شرکت ها صادراتی هستند و مواد اولیه چند درصد از بهای تمام شده آن ها را تشکیل می دهد.

او با تاکید بر این که پس از رشد هیجانی بازار طی یک هفته گذشته اکنون بازار بر اساس محاسبه سهم ها را انتخاب خواهد کرد، افزود: البته به نظر می رسد که برآیند این آزادسازی نرخ ارز تقریبا برای همه صادرات محورها اثرات مثبتی را به همراه داشته باشد اما این که روی کدامیک تاثیرات مثبت بیشتر یا کمتری خواهد داشت را بازار محاسبه خواهد کرد و بر اساس این محاسبات استراتژی های جدیدی می چیند.

کفه خبر تسعیر ارز سنگین تر از تحریم هاست

در پایان از رزمجویی پرسیدیم که به نظر شما آیا آغاز دور جدیدی از تحریم ها بر فشار عرضه های روز گذشته بازار که عمده آن توسط حقوقی ها صورت گرفت، چقدر تاثیرگذار بود؟ او تصریح کرد: مسائل سیاسی همواره و همیشه بر کل کشور و مسائل اقتصادی ما سایه افکنده اما به نظر می رسد در این مرحله نیز بازار آن را چندان جدی نگرفته است. تجربه های گذشته نیز موید همین مطلب است که بازار رفتار نسبتا منعطفی در برابر این مسائل دارد. البته نباید فراموش کرد که تحریم ها پیش تر اثرات منفی خود را بر بازار سرمایه گذاشته اما در این مرحله به نظر می رسد برآیند خبر مثبت تسعیر ارز و خبر منفی تحریم ها مثبت بوده و بازار به تسعیر ارز و اثرات مثبت ناشی از آن وزن بیشتری داده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24