Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

علیرضا نیک آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو اعلام کرد که بهای قطعات یدکی حدود ١۵٠ تا ٣٠٠ درصد افزایش یافته است. بر اساس اظهارات او قیمت هر چراغ مزدا ٣ امروز از مرز ٩ میلیون تومان عبور کرده و حتی برخی از قطعات خودروهای خارجی نیز با توجه به کمبود آن در بازار اصلا قیمت ندارند. در بخش خودروهای داخلی نیز شاهد رشد ۵٠ درصدی قیمت قطعات یدکی و لوازم مورد نیاز آن ها هستیم. به همین بهانه در گفت و گو با یکی از مسئولان این صنعت به بررسی علل جهش قیمتی لوازم یدکی و قطعات مورد نیاز خودروها پرداختیم. بهرام شهریاری عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ درباره علل جهش قیمت قطعات خودرو در بازار گفت: رشد اخیر قیمت قطعات و لوازم یدکی خودرو در بازار عمدتا مربوط به قطعاتی است که وارداتی اند که به تبعیت از جهش قیمت ارز افزایش یافته اند. بخش دیگری از قطعات و لوازم یدکی که گران شده اند نیز مربوط به خودروهای داخلی است که این قطعات نیز یا در داخل مونتاژ می شوند یا اینکه مواد اولیه آن ها از خارج از کشور تامین می شود. در نتیجه علت رشد قیمت این قطعات نیز به افزایش قابل توجه نرخ ارز بازمی گردد.

از بازار لوازم یدکی خودرو خبر دارید؟

بورس24 : علیرضا نیک آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو اعلام کرد که بهای قطعات یدکی حدود 150 تا 300 درصد افزایش یافته است. بر اساس اظهارات او قیمت هر چراغ مزدا 3 امروز از مرز 9 میلیون تومان عبور کرده و حتی برخی از قطعات خودروهای خارجی نیز با توجه به کمبود آن در بازار اصلا قیمت ندارند. در بخش خودروهای داخلی نیز شاهد رشد 50 درصدی قیمت قطعات یدکی و لوازم مورد نیاز آن ها هستیم. به همین بهانه در گفت و گو با یکی از مسئولان این صنعت به بررسی علل جهش قیمتی لوازم یدکی و قطعات مورد نیاز خودروها پرداختیم.

بهرام شهریاری عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره علل جهش قیمت قطعات خودرو در بازار گفت: رشد اخیر قیمت قطعات و لوازم یدکی خودرو در بازار عمدتا مربوط به قطعاتی است که وارداتی اند که به تبعیت از جهش قیمت ارز افزایش یافته اند. بخش دیگری از قطعات و لوازم یدکی که گران شده اند نیز مربوط به خودروهای داخلی است که این قطعات نیز یا در داخل مونتاژ می شوند یا اینکه مواد اولیه آن ها از خارج از کشور تامین می شود. در نتیجه علت رشد قیمت این قطعات نیز به افزایش قابل توجه نرخ ارز بازمی گردد.

او افزود: نرخ بسیاری از خدمات و محصولات که ارتباط مستقیم با ارز ندارند در ماه های گذشته افزایش یافته اند. در این شرایط چه انتظاری می توان از محصولات و موادی داشت که تحت تاثیر مستقیم با ارز هستند. به عنوان مثال اخیرا عوارض اتوبان ها که مستقیما تحت تاثیر نرخ ارز قرار ندارند افزایش قابل توجهی داشتند.

از شهریاری پرسیدیم که چرا نظارتی بر بازار قطعه و لوازم یدکی صورت نمی گیرد؟ وی تصریح کرد: متاسفانه بازار لوازم یدکی بازاری آشفته و بدون نظارت است. ما سالهای سال بحث واردات بی رویه قطعات و لوازم یدکی را مطرح کردیم. واردات از مبداهایی که هیچ کنترل و نظارتی بر روی آن صورت نمی گیرد و از کیفیت مناسبی برخوردار نیست. اما متاسفانه تلاش های ما در طی این سالها بی نتیجه مانده و حالا اثرات آن نمود بیشتری پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه از یک مقطعی به بعد یعنی دقیقا از دولت آقای احمدی نژاد وابستگی خودروسازان داخلی به ارز بیشتر شد. به این صورت که به بهانه های مختلف سازندگان داخلی کم کم از چرخه تولید حذف شدند و واردکنندگان جای آن ها را گرفتند. این موضوع سبب شد تا وابستگی قطعات و لوازم یدکی خودرو از هر زمان دیگری به ارز بیشتر شود و در نتیجه نوسانات ارزی قیمت آن ها نیز افزایش یابد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24