Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

منصور یزدی زاده ، مدیرعامل : از جمله محصولاتی که امروزه جای خوشبختی و افتخار دارد ، تولید ریل است که خوشبختانه با عنوان ملی همراه است و به عنوان کاری نرمال و عادی در ذوب آهن انجام می گیرد. زمانی این نگرانی وجود داشت که به دلیل پیچیدگی ها و حضور کارشناسان خارجی با مشکل مواجه شویم اما خوشبختانه این محصول به بهترین شکل ممکن و مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید می شود. راه آهن نیز با توجه به تاییدیه شرکت بازدید کننده ، محصول را تحویل می گیرد. در خردادماه امسال نخستین پارت از محصول به راه آهن تحویل شد و امروز نیز این افتخار را داریم که بگوییم حدود ٢٠٠٠ تن از این محصول با بالاترین استاندارد تولید شده و آماده تحویل است و راه آهن در حال آماده سازی زمینه انتقال آن است تا انشاا... ذوب آهن وارد صحنه جدیدی از روزگار تولید خود شود.

ذوب آهن وارد صحنه جدیدی از روزگار تولید خود می شود

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در گفت و گویی به بیان شرایط شرکت در زمینه مباحث زیست محیطی ، تولیدی ، پروژه های در دست اجرا و چشم انداز شرکت پرداخته است.

منصور یزدی زاده گفت : ذوب آهن اصفهان با وجود اینکه نخستین شرکت فولادی است که در ایران پا به عرصه گذاشت و به عنوان پیشتاز در تولید انواع مقاطع فولادی به شمار می رود و اخیراً نیز به عنوان تولید کننده ریل و تیرآهن های سنگین بال پهن مطرح است ، تمام تلاش خود را به کار بسته که در رعایت مسائل زیست محیطی مطابق با شرایط روز و استانداردهای ملی ایران و جهانی خودش را وفق دهد . اساساً تولید فولاد در همه جای دنیا به صورت ذاتی آلاینده بوده و مهم این است که این آلایندگی کنترل شود. رعایت مسائل زیست محیطی در صنعت فولاد بدین معناست که تا چه میزان توانستیم آلایندگی ها را به حد استاندارد برسانیم و کنترل نماییم که آسیبی به محیط زیست و مردم وارد نشود.

در کنترل آلایندگی ، شرایط مطلوبی داریم

وی افزود : به طور طبیعی برخی از سیستم ها و بخش های شرکت باید به صورت مداوم نگهداری و تعمییرات شوند تا از آلایندگی آنها یا قرار گرفتن در خارج از سطح استاندارد جلوگیری شود. ذوب آهن اصفهان هیچگاه ادعا نکرده است که در این زمینه موفقیت 100 درصدی داشته است اما این ادعا را داشته که هر جا احساس شده نیاز به کار دارد ، فعالیت های لازم را انجام داده است. این شرکت فرایند تولید خود را به روش کوره بلند انجام می دهد بدین معنا که برای تامین انرژی به زغال و کک و همچنین به بخش آگلومراسیون نیاز دارد که سایر واحدهای تولیدی این فرایند را ندارند. با وجود گستردگی و پیچیدگی این فرایند در ذوب آهن، اگر بخواهیم مقایسه داشته باشیم ، انصافاً از نظر میزان آلایندگی در شرایط مطلوب قرار داریم . بدیهی است که به صورت مستمر نیز میزان آلایندگی ها پایش می شود و در صورت لزوم ، اصلاحات لازم انجام می گیرد.

مدیرعامل شرکت ادامه داد : اخیراً مسئله ای در باتری 3 کک سازی مطرح شده بود که برای حل آن ، علاوه بر اینکه نسبت به طراحی و ساخت درهای جایگزین باتری ها اقدام شده است، طی قراردادی که با یک شرکت روسی بسته شد سایر موارد احتمالی بروز مشکل نیز بررسی و آسیب شناسی می شود.

وی افزود : در ساخت این باتری ، شرکت اکراینی که طرف قرارداد بود به دلیل تحریم ، کار را به اتمام نرساند و به ناچار از چینی ها برای تکمیل باتری کمک گرفتیم. به دلیل شرایط خاصی که در آن دوران حاکم بود امروز باید اصلاحاتی را انجام دهیم تا دغدغه مردم منطقه انشاا... برطرف شود.

این مقام مسئول تصریح کرد : از جمله بخش هایی که در شرکت آلایندگی داشت کنورتورها بودند که در این خصوص قراردادی با یک شرکت آلمانی معتبر بستیم و کار بزرگی صورت گرفت که بر اساس اندازه گیری های دوره ای سازمان محیط زیست توانستیم یکی از آلاینده ترین بخش های ذوب آهن را خوشبختانه به کنترل در آوریم. به طوریکه میزان غبار خروجی از ١٨٠٠ به کمتر از ٢٠٠ میلی گرم به ازای هر مترمکعب رسیده است.

یزدی زاده اضافه کرد : بخش دیگر مربوط به الکتروفیلترهای آگلومراسیون است که طی قراردادی با جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت و با مشارکت یک شرکت اروپایی این مورد نیز تا حد زیادی کنترل شد. البته نسبت به تداوم پایش قطعاً برنامه ریزی داریم.

پروژه های موثری برای کاهش مصرف آب انجام شده است

وی افزود : بحث دیگر استفاده موثر از آب است. یکی از طرح های خوب در این زمینه که طَی چند سال گذشته به روشBOTانجام و امروز این کارخانه در اختیار شرکت قرار گرفته است، آب زدایی از لجن کنورتور بود. با اجرای این طرح که با روش های روز دنیا انجام شد ، توانستیم رطوبت لجن را به زیر 10 درصد رسانده و علاوه بر به کارگیری آب در چرخه تولید، از کیک لجن در شیخت آگلومره استفاده نماییم.در زمینه استفاده از پساب ، اگر این منبع مورد استفاده قرار نگیرد، وارد محیط زیست می شود و مشکلاتی را در پی دارد، بنابراین علاوه بر اجرای پروژه انتقال پساب زرین شهر به شرکت که طَی چندسال گذشته انجام شد و خوشبختانه بخشی از درختان غیر مثمر نیز از طریق آن آبیاری می شود؛ بدنبال احیای پروژه تصفیه پساب شرکت با ظرفیت حدود ٩٠٠ مترمکعب در ساعت هستیم که متاسفانه به دلائل نامعلوم در دوره مدیریت قبلی شرکت متوقف شد.

یزدی زاده گفت : ذوب آهن اصفهان بزرگترین جنگل مصنوعی منحصربفرد را به مساحت 16 هزار و 500 هکتار ایجاد نموده است که آبیاری ٢٠٠٠ هکتار آن بصورت غرقابی و مابقی آن به صورت دیم است و تاثیرات زیست محیطی مهمی برای منطقه دارد.

مدیرعامل شرکت خاطر نشان کرد : در مجموع طی چند سال گذشته یک درصد عوارض آلایندگی مطابق قانون پرداخت شده و مجموع اقدام هایی که صورت گرفته ، قابل توجه است. در واقع به ازای هر تُن تولید ، مبلغی صرف محیط زیست می شود اما این موضوع برای خودمان رضایت بخش نیست به این معنی که ما مدام باید این شاخص ها را بهبود بخشیم و مطابق با شرایط روز پیش برویم.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد : با توجه به شرایط خاصی که با آن روبه رو هستیم مدیریت مصرف آب ، استفاده موثر از آن و کاهش مصرف مورد توجه ویژه قرار دارد . خوشبختانه در حال حاضر در وضعیت نسبی پایدار قرار داریم که آسیبی به وضعیت تولید وارد نشود. تمام تلاش ما این است که انشاا... مطابق با بودجه ای که به سهامداران اعلام شده است و خود را مکلف به اجرای آن می دانیم بتوانیم خود را با این شرایط وفق دهیم. یکی از دغدغه های دیگر تامین مواد اولیه است که در این زمینه نیز برنامه ریزی هایی صورت گرفته است که با تامین منابع مالی به فرایند پایدار سازی مواد اولیه برسیم.

ذوب آهن وارد صحنه جدیدی از روزگار تولید خود می شود

یزدی زاده اظهار داشت : از جمله محصولاتی که امروزه جای خوشبختی و افتخار دارد ، تولید ریل است که خوشبختانه با عنوان ملی همراه است و به عنوان کاری نرمال و عادی در ذوب آهن انجام می گیرد. زمانی این نگرانی وجود داشت که به دلیل پیچیدگی ها و حضور کارشناسان خارجی با مشکل مواجه شویم اما خوشبختانه این محصول به بهترین شکل ممکن و مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید می شود. راه آهن نیز با توجه به تاییدیه شرکت بازدید کننده ، محصول را تحویل می گیرد. در خردادماه امسال نخستین پارت از محصول به راه آهن تحویل شد و امروز نیز این افتخار را داریم که بگوییم حدود 2000 تن از این محصول با بالاترین استاندارد تولید شده و آماده تحویل است و راه آهن در حال آماده سازی زمینه انتقال آن است تا انشاا... ذوب آهن وارد صحنه جدیدی از روزگار تولید خود شود.

وی بیان کرد : با توجه به اینکه نورد 650 را تجهیز نمودیم علاوه بر تولید ریل ، قابلیت تولید تیرآهنHسنگین ٣٠٠ میلی متر به بالا و مصارف صنعتی دارد نیز مهیا می باشد و تولید آن جایگزین تیر ورق می شود. این محصول با موفقیت تولید و نخستین پارت آن نیز وارد بازار شده است که امیدواریم با تقاضای ایجاد شده در بازار به عنوان یک محصول روتین شناخته شود.

یزدی زاده گفت : ذوب آهن تمام تلاش خود را معطوف نموده تا بتواند از ثمره 50 سال فعالیت فولادی،کارشناسی و تجربه خودش ، محصولاتی را تولید نماید که در توان تولید دیگران نیست. در این زمینه به زودی خبرهای خوبی در پیش است و امیدوارم شاهد باشیم که ذوب آهن اصفهان به جایگاه واقعی خود به عنوان یک شرکت پیش رو در فولاد کشور برسد و بعد از رضایت خدا ، انشاا... رضایت سهامداران هم از عملکرد مجموعه جلب شود.

مدیرعامل شرکت گفت : پروژه های خوبی در دست اقدام داریم که یکی از آنها تزریق پودر زغال است و می تواند مصرف کک را در شرکت کاهش دهد و تاثیر خوبی بر هزینه های کارخانه داشته باشد. پروژهVDدر فولادسازی نیز به زودی به بهره برداری می رسد که تاثیر بسزایی در تولید فولاد های خاص دارد.

وی خاطر نشان کرد : پروژه گوگرد زدایی فاز نخست آن راه اندازی شده و انشاا... به زودی فاز دوم هم راه ا ندازی می شود و هیچ گونه محدودیتی در ظرفیت آن وجود ندارد . در خصوص اره نورد 500 نیز که سالیان سال ذوب آهن در صادرات تیرآهن به اروپا بابت آن دچار محدودیت بود خوشبختانه یکی از خط های آن راه اندازی شده و دیگری نیز به زودی راه اندازی می شود تا اینکه محدودیتی برای اره تیرآهن مطابق با استانداردها که مورد توجه مشتریان اروپایی است وجود نداشته باشد.

منبع : سایت رسمی ذوب آهن

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24