Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازار کالا فردا شاهد یک عرضه عجیب دیگر خواهد بود و با بخشنامه سوال برانگیز وزارت صمت همچنان بازار کالا جولانگاه دلالانی است که هر روز به قیمت زیان تولید کننده و سهامدار در حال شناسایی سود و شمارش پول هستند. فردا سبد میلگرد ذوب آهن اصفهان در حالی به نرخ هر کیلو ٢۴۴۵٩ ریال در بورس کالا عرضه می شود که بهای هر کیلو از این محصول در بازار آزاد دست کم ۴۴٠٠٠ ریال است! عرضه اولیه سبد میلگرد ذوب آهن ۵٠ تن می باشد و با افزایش عرضه ٢۴ هزار و ٩۵٠ تن در بازار کالا عرضه می شود که این میزان عرضه را باید ۵٠٠ شرکت دارای کد معاملاتی بخرند! از طرفی دیگر عرضه شمش بلوم فولاد خراسان و فولاد خوزستان فردا با نرخ ٢٢٩١۶ ریال و با افزایش حداکثر رقابت ۵ درصد با قیمت ٢۴٠۶١ ریال معامله می شود و چون شمش بلوم ماده اولیه تولید سبد میلگرد ذوب آهن است ، عملا با این قیمت ها ،فقط ۴٠ تومان سود برای «ذوب» باقی می ماند!

رانت زایی تا کجا ؟ پایتان را از روی گلوی تولید کننده و سهامدار بردارید!

بورس24 : بازار کالا فردا شاهد یک عرضه عجیب دیگر خواهد بود و با بخشنامه سوال برانگیز وزارت صمت همچنان بازار کالا جولانگاه دلالانی است که هر روز به قیمت زیان تولید کننده و سهامدار در حال شناسایی سود و شمارش پول هستند.

فردا سبد میلگرد ذوب آهن اصفهان در حالی به نرخ هر کیلو 24459 ریال در بورس کالا عرضه می شود که بهای هر کیلو از این محصول در بازار آزاد دست کم 44000 ریال است!

عرضه اولیه سبد میلگرد ذوب آهن 50 تن می باشد و با افزایش عرضه 24 هزار و 950 تن در بازار کالا عرضه می شود که این میزان عرضه را باید 500 شرکت دارای کد معاملاتی بخرند!

از طرفی دیگر عرضه شمش بلوم فولاد خراسان و فولاد خوزستان فردا با نرخ 22916 ریال و با افزایش حداکثر رقابت 5 درصد با قیمت 24061 ریال معامله می شود و چون شمش بلوم ماده اولیه تولید سبد میلگرد ذوب آهن است ، عملا با این قیمت ها ،فقط 40 تومان سود برای «ذوب» باقی می ماند!

اما سوال اساسی اینجاست چرا با وجود هزینه حمل و نقل ، قیمت تمام شده محصول و هزینه های کارگری باید تنها به ازای هر کیلو میلگرد 40 تومان برای ذوب آهن سود باقی بماند در حالی که اگر فرصت فروش محصول با قیمت واقعی به این شرکت داده شده بود سود شرکت دست کم 2000 تومان بود.حال این سود از جیب چه کسی می رود از جیب بازنشستگان تامین اجتماعی که ذی نفع و سهامدار اصلی ذوب آهن هستند و سهامداران حقیقی که اندوخته زندگی خود را در این بنگاه اقتصادی برای کمک به بخش تولید سرمایه گذاری کرده اند! و البته به جیب دلالانی می رود که سالهاست به قیمت زیان مردم و بخش تولید ثروتمند شده اند!

اما وزارت صنعت ، معدن و تجارت مثل بانک مرکزی در رابطه با کنترل بازار ارز ، چه زمانی به این نتیجه می رسد که تصمیماتش برای بازار کالا مضر بوده و نه مفید و کی از رانت زایی برای دلالان دست بر می دارد!

گفتنی است ، فردا چهارشنبه دهم مرداد ماه ۱۵۵هزار تن انواع محصولات فولادی در بورس کالای ایران عرضه می شود.شرکت فولاد خوزستان در مجموع تا ۷۰هزار تن شمش بلوم و تختال را در تالار صنعتی و معدنی بورس کالا عرضه می کند. این فولادساز ۲۰هزار تن شمش بلوم را با قابلیت افزایش عرضه تا ۴۰ هزار تن روی تابلوی معاملات ثبت خواهد کرد. همچنین ۱۰هزار تن تختال فولاد خوزستان با امکان افزایش عرضه تا ۳۰ هزار تن در تالار نقره ای عرضه می شود. شرکت ذوب آهن اصفهان نیز ۵۰ هزار تن محصول شامل ۲۵ هزار تن سبد میلگرد مخلوط و ۲۵ هزار تن سبد تیرآهن ۱۶ تا ۱۸ را روی تابلوی معاملات می برد.

فولاد هرمزگان هم دیگر عرضه کننده تالار صنعتی و معدنی خواهد بود. این شرکت نیز ۵ هزار تن تختال را با قابلیت افزایش عرضه تا ۳۰ هزار تن عرضه می کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24