Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

روزانه نزدیک به ۵٠٠ هزار نفر توریسم وارد استانبول می‌ شوند می دانید، چقدر دلار می آورند؟ آن‌ چه در بازار ارز ترکیه مهم است، ورود و تاثیر توریسم پیوسته است، که با وارد کردن دایمی ارز به بازار، نوسانات ارز را کنترل می‌ کند و...

دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و ترکیه: نوسانات بازار ارز ترکیه با وارد کردن دایمی ارز به بازار، کنترل می شود

بورس24 : سید جلال ابراهیمی در گفت‌ و گویی در مورد سفر اخیرهیأتی از خزانه‌ داری و وزارت خارجه آمریکا به ترکیه برای بررسی وضعیت تحریم‌ های علیه ایران گفت: در شرایط موجود هیچ افتی در میزان صادرات و واردات بین ترکیه و ایران اتفاق نیفتاده است و حتی آقای اردوغان و بن‌ علی‌ یلدیریم تاکید کرده‌ اند، که هیچ گونه تغییری در سیاست‌ های اقتصادی ترکیه و ایران صورت نمی‌ گیرد و اعلام کردند ترکیه در مورد ایران از هیچ کسی دستور نمی‌گیرند و تابع سیاست‌های اعمال فشار خروج امریکا از برجام نیستند. 

وی ادامه داد:‌ در شرایط کنونی روابط خوبی بین ایران و ترکیه وجود دارد و براساس آخرین آمارها نزدیک به 800 هزار نفر ایرانی از ترکیه بازدید کرده‌اند که نشان‌دهنده استقبال مناسب ترک‌ها از ایرانی‌هاست. از سویی بین ایران و ترکیه قرارداد سوآپ ارزی وجود دارد که مسافران می‌توانند با تبدیل ریال به لیر به راحتی اقدام به خرید کنند.

دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و ترکیه متذکر شد: هر چند اخیرا برخی از تجار اعلام کرده‌ اند تعدادی از بانک‌ های ترک از گشایش ال سی خوداری می‌ کنند یا ال‌سی‌ های باز شده را می‌بندند اما طی تماس ما، مسولین‌ مربوطه این اقدام را ناشی از رفتار سلیقه‌ای بانک‌ها دانسته‌اند که نباید انجام شود، همچنین قرارداد بین بانک ملت و هالک بانک ترکیه برای بازکردن ال سی و روابط ارزی هنوز وجود دارد.

وی با اشاره به برخی همکاری‌های دوجانبه گفت: بین ایران و ترکیه کمیسیون‌های مختلفی مانند تجاری و ترجیحی فعالیت می‌کنند و اخیرا هم شرکت‌های ایرانی زیادی به ویژه در حوزه‌ی آی تی و کامپیوتر که متقاضی های زیادی در ترکیه دارند ثبت شرکت کرده‌اند و به‌صورت جوین وینچر فعالیت می‌کنند.

ابراهیمی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار، میزان مبادلات ترکیه و ایران تقریبا 12.5 میلیارد دلار است که بیشتر شامل صادرات نفت‌وگاز، پتروشیمی، خشکبار، گیاهان دارویی و مواد معدنی به ویژه سنگ و گندله است و اخیرا هم منتظر ثبت تعرفه‌ ترجیحی فلزات و اقلام فلزی از سوی کابینه جدید دولت ترکیه هستیم.

مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیه با اشاره به نقش صنعت توریسم در بازار ارز ترکیه گفت: در شرایط کنونی که نرخ برابری لیر با دلار 4.50 است و با توجه به اینکه هر لیر در بازار ایران 1600 تومان است، می‌توان به این نتیجه رسید که نرخ برابری لیر و دلار برحسب پول ایران تقریبا 7200 تومان است و نشانه‌ای از تنش در این بازار است. نوسات اخیر در ترکیه هرچند امری پذیرفته شده است اما دولت سعی می کند که نرخ دلار را کاهش دهد.

وی ادامه داد:‌ آن‌ چه در بازار ارز ترکیه مهم است ورود و تاثیر توریسم پیوسته است که با وارد کردن دایمی ارز به بازار، نوسانات ارز را کنترل می‌ کند اما در صورت بروز بحران دولت سعی می‌ کند تا بازار را در کنترل بگیرد.

ابراهیمی یادآور شد: برای نمونه بر اساس آمار روزانه نزدیک به 500 هزار نفر توریسم وارد استانبول می‌ شوند و اگر هر نفر روزانه تقریبا 1500 دلار را وارد بازار ارز کند، بدون دخالت دولت و بانک مرکزی بازار به تعادل خواهد رسید و نوسانات را کنترل خواهد کرد و تنها در شرایط بروز بحران است که دولت وارد بازار می شود.

منبع: ایلنا 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24