گروه خودروسازی ایران خودرو در حالی سال ٩٧ را آغاز کرده که موضوع افزایش نرخ خودرو بسیار داغ است ، افزایش نرخی که در کنار رشد نهاده های تولید ، نیاز اساسی این صنعت برای حفظ وضعیت سودآوری به شمار می رود ؛ هم رشد نرخ ارز و هم رشد قیمت نهاده های تولیدی مانند قیمت ورق و سایر قطعات باعث شده تا نه تنها ایران خودرو بلکه همه خودروسازان داخلی این روزها بیش از پیش به افزایش نرخ خودرو نیاز داشته باشند...
بورس24 : گروه خودروسازی ایران خودرو در حالی سال 97 را آغاز کرده که موضوع افزایش نرخ خودرو بسیار داغ است ، افزایش نرخی که در کنار رشد نهاده های تولید ، نیاز اساسی این صنعت برای حفظ وضعیت سودآوری به شمار می رود ؛ هم رشد نرخ ارز و هم رشد قیمت نهاده های تولیدی مانند قیمت ورق و سایر قطعات باعث شده تا نه تنها ایران خودرو بلکه همه خودروسازان داخلی این روزها بیش از پیش به افزایش نرخ خودرو نیاز داشته باشند.
درصد رشد | متوسط نرخ فروش خرداد ماه 97 | متوسط نرخ خودرو سال 96 (تومان) | نام شرکت |
7% | 32.364.000 | 30.230.000 | گروه پژو |
0 | 26.976.000 | 26.933.000 | گروه سمند |
3% | 38.468.000 | 37.263.000 | دنا |
4% | 37.650.000 | 36.169.000 | تند90 |
9% | 43.153.000 | 39.352.000 | دانگ فنگ |
جدول فوق نشان می دهد ایران خودرو در طول یک سال گذشته حتی افزایش نرخ 10 درصدی را در محصولات خود شاهد نبوده و محصولات پرفروش و تشکیل دهنده سبد اصلی شرکت افزایش نرخ های جزیی داشته است ، در صورتی که نرخ ارز مصرفی ایران خودرو رشد بیش از 10 درصدی داشته و نهاده های تولید نیز دست کم 20 درصد افزایش نرخ را به خود دیده است!
شرکت ایران خودرو تا اینجا با رکورد شکنی رشد فروش و سرشکن کردن هزینه ها توانسته سطح سودآوری خود را حفظ نماید ، حال آن که تنها افزایش نرخ 5 درصدی قیمت های فروش خرداد ماه می تواند اثرات افزایشی قابل توجه بیش از 100 تومانی به ازای هر سهم شرکت داشته باشد و این امر می تواند بخش عمده هزینه ها را پوشش داده و شرکت را در موقعیت رشد سود بسیار بالایی قرار دهد.
به نظر می رسد ، در صورت افزایش نرخ 5 الی 10 درصدی در سال جاری در راستای افزایش نرخ ارز ، قیمت قطعات هم بتواند هزینه ها را پوشش دهد و هم شرکت های قطعه ساز در موقعیت بهتری قرار بگیرند ، تا در نهایت شرکت بتواند با بهبود سودآوری در سال جاری همراه شود.
به طور کلی افزایش نرخ خودرو در حد معقول می تواند به پاشنه آشیل مهمی در شرکت تبدیل شده و شرکت نفع خوبی از این امر ببرد.
(ارزش بازار(میلیارد تومان | (میزان تولیدات(دستگاه | نام شرکت |
3395 | 705.000 | ایران خودرو |
3652 | 466.000 | سایپا |
اما نکته جالب تر از مقایسه ایران خودرو با سایپا پدیدار می شود به طوری که ایران خودرو با سود خالص 87 میلیارد تومانی سال 96 و سود انباشته 442 میلیاردی دارای ارزش بازار3395 میلیاردی است ،در حالی که سایپا با زیان خالص 1140 میلیارد تومانی سال 96 و زیان انباشته ای به همین میزان دارای ارزش بازار 3652 میلیاردی بوده که بالاتر از ایران خودرو می باشد!!
این امر نشان می دهد ارزش ایران خودرو جای رشد بسیار خوبی دارد و به نسبت سایپا و سایر شرکت های خودرویی در موقعیت بسیار پایینی مانده است.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.