Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ گفت: این موضوع که تنها یک قطعه ساز موفق به دریافت ارز از بانک مرکزی شده صحت ندارد اما اکثر قطعه سازان برای دریافت ارز دچار مشکل هستند و تنها تعداد اندکی از آن ها موفق به دریافت ارز ۴٢٠٠ تومانی شده اند...

تولیدات ناقص خودروسازان کف کارخانه ها مانده است

بورس24 : در خبرها آمده که بسیاری از قطعه سازان همچنان در صف دریافت ارز از بانک مرکزی هستند اما در فهرست اسامی منتشر شده از سوی بانک مرکزی از شرکت های انگشت شماری که موفق به دریافت ارز 4200 توامنی شده اند تنها نام یک شرکت قطعه ساز به چشم می خورد.

اگر این روند ادامه یابد بدون شک تولید قطعه سازان متوقف خواهد شد و از سوی دیگر نیز آن ها را وادار خواهد کرد تا برای تامین نیاز قطعات خودروسازان و ادامه روند تولید به بازار آزاد ارز روی بیاورند که این موضوع می تواند افزون بر این که التهابات جدی بازار ارز آزاد را به دنبال داشته باشد بهای تمام شده این شرکت را نیز به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

مصوبه ای که عملیاتی نشد

محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو در گفت و گو با خبرنگار بورس24 گفت: این موضوع که تنها یک قطعه ساز موفق به دریافت ارز از بانک مرکزی شده صحت ندارد اما اکثر قطعه سازان برای دریافت ارز دچار مشکل هستند و تنها تعداد اندکی از آن ها موفق به دریافت ارز 4200 تومانی شده اند.

وی تصریح کرد: در هیات دولت تصویب شد که تمام نیازهای قطعه سازان در گروه یک قرار گیرد اما تاکنون این مصوبه عملیاتی نشده است.

او اضافه کرد: به طور کلی دریافت کنندگان ارز به گروه های یک تا سه تقسیم بندی شده اند. بر اساس تصمیمات هیات دولت قطعه سازان بایستی در گروه یک قرار گیرند اما متاسفانه این امر محقق نشده است. گروه 2 در واقع همان سیستم و روش نیماست که به نتیجه مطلوبی هم نمی رسد.

نجفی منش در پاسخ به این پرسش که ادامه این شرایط چه تبعاتی را برای خودروسازان و قطعه سازان در پی خواهد داشت اذعان کرد: این تبعات هم اکنون نیز به وجود آمده است. به این صورت که تولیدات خودروسازان به دلیل عدم وجود قطعات کافی و مناسب، ناقص مانده و متاسفانه تولیدات ناقص خودروسازان در حال حاضر در کف کارخانه ها خاک می خورد.

چرخه معیوب قطعه سازان و خودروسازان

او افزود: قطعات مورد نیاز خودروسازان آورده شده و در گمرک قرار دارد اما متاسفانه ترخیص آن ها به کد 14 رقمی نیاز دارد. این کد 14 رقمی هم تنها زمانی به واردکننده داده می شود که به آن ارز تخصیص داده شده باشد. بنابراین همانطور که مشخص است این مساله وارد چرخه معیوبی شده که به شدت به قطعه سازان و خودروسازان لطمه وارده کرده و خواهد کرد.

دبیر انجمن قطعه سازان ابر از داشت: متاسفانه در حال حاضر خودروها تجاری نمی شوند و علت این امر نیز کمبود قطعه است. تا زمانی که به قطعه سازان و واردکنندگان قطعه ارز تخصیص پیدا نکند و کد 14 رقمی جهت ترخیص کالا از گمرک به آن ها داده نشود این پروسه به همین صورت باقی خواهد ماند. فعلا تخصیص ارز به واردکنندگان قطعات خودرو به جایی سپرده شده که در خواست ها بدون نتیجه باقی مانده است.

وی تاکید کرد: تمامی قطعات مورد نیاز قطعه سازی و خودروسازی باید در گروه یک قرار گیرد و با وجود اینکه این موضوع از مصوبات هیات دولت است تا کنون این امر به مرحله اجرایی و عملیاتی در نیامده و باید محقق شود.

او در پایان گفت: ترامپ در تلاش است تا صنعت خودروسازی ما را فلج کند. متاسفانه در سوی دیگر نیز ما خودمان در داخل کشور با قوانین اشتباه و مصوباتی که عملیاتی نمی شوند در حال کمک به ترامپ هستیم تا هر چه سریعتر به این اهداف برسد!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24