Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سازمان بورس چراغ راهنمای سهامداران را از آن ها گرفته! چرا پیش بینی سود را حذف کردند؟ اگر سهامداران می دانستند «پی بر ای» واقعی خیلی از سهم ها الان کمتر از ٣ مرتبه است آیا بازهم در صف خرید سکه می رفتند؟از شما رسیدگی و نظارت می خواهیم...

نامه یک سهامدار حقیقی به حسین عبده تبریزی

بورس24 : یک سهامدار حقیقی در نامه ای خطاب به دکتر حسین عبده تبریزی عضو شورای عالی بورس از برخی سیاست های سازمان بورس و اوراق بهادار انتقاد کرده است.

او که می گوید که نامه انتقادی خود را از طریق اینستاگرام برای دکتر عبده تبریزی ارسال نموده ، یک نسخه از آن را در اختیار بورس24 قرار داده است.

این فعال حقیقی بورس که خواسته نامش فاش نشود در نامه خود به این عضو شورای عالی بورس نوشته : شاید لازم به یادآوری نباشد که یکی از اصلی ترین وظایف شورای عالی بورس و اوراق بهادار به عنوان بالاترین رکن بازار اوراق بهادار اعمال نظارت عالیه می‌باشد. انتقاد بنده و بسیاری از دانش آموختگان مالی فعال در بازار سرمایه به اصلاحیه دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است که در تاریخ 14 آذرماه سال گذشته به تصویب هئیت مدیره آن سازمان رسید.مصوبه فوق شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس را از ارایه گزارشات پیش‌بینی عملکرد مالی خود منع و ملزم به ارائه گزارشات مدیریت تفسیری می‌کند.

وی دستورالعمل مزبور را ناقض حقوق سهامدار خرد دانشته و نوشته است : ناگفته پیداست که هر بنگاه اقتصادی بودجه ای برای عملکرد عملیاتی و مالی خود در نظر می‌گیرد و بالطبع این گزارش به سمع و نظر هیئت مدیره و مدیران ارشد شرکت می‌رسد و در طول سال با توجه به شرایط کلی و عملکرد شرکت مورد بازنگری قرار می‌گیرد. به زبان ساده عرض کنم بودجه شرکت در اختیار تیم مالی (از جمله کارشناسان مالی٬ مدیران میانی و ارشد)٬ مدیرعامل٬ معاونین شرکت٬ اعضای هیئت مدیره (که نماینده سهامداران عمده هستند) و در نتیجه سهامداران عمده قرار می‌گیرد و در این میان تنها سهامداران خرد نا‌محرم فرض شده‌اند.

او ادامه داده : یکی از اصول پایه‌ای هر بازار پویا با به حداکثر رساندن تقارن اطلاعات و در نتیجه حداقل رساندن رانت اطلاعاتی به دست می‌آید. با به اجرا در‌آمدن اصلاحیه مذکور ، عملا گزارشات پیش‌بینی شرکت‌ها جای خود را به گزارش مبهم و گاه بیهوده مفصل تفسیری داده اند که از نظر ارایه اطلاعات آینده نگر ناکارآمد هستند و قدرت تحلیل و پیش‌بینی سود شرکت‌ها را از فعالین بازار سرمایه گرفته‌اند. از آنجا که به عنوان فعال کوچک بازار سرمایه دسترسی به مدیران ارشد سازمان بورس را ندارم٬ در این فصل مجامع تلاش کردم دغدغه خود را با شرکت در مجامع شرکت‌ها به گوش کارشناسان سازمان بورس برسانم. اما متاسفانه جواب آن ها بنده را ناامیدتر از گذشته کرد. آنه ا دلیل حذف گزارشات پیش‌بینی عملکرد شرکت‌ها را ارایه اطلاعات نادرست و بروز مشکلات در سهامی نظیر «آکنتور» و «های‌وب» می‌دانستند و معتقد بودند گزارشات تفسیری مدیریتی اطلاعات لازم برای به دست آوردن سود تحلیلی در اختیار سرمایه گذاران می‌گذارد. این بدان معناست که در سازمان بورس و اوراق بهادار همچون دیگر دستگاه‌های سیاست گذاری اقتصادی کشور ، به‌ جای حل مسئله ، صورت مسئله پاک شده است !

این سهامدار منتقد در نامه خود مدعی شده که تناقض در توجیه این تصمیم غلط موج می‌زند. چراکه اولا : همانطور که از فعالان بازار بهتر مستحضر هستید، مشکلات پیش آمده برای سهامداران شرکت‌های مذکور به گزارشات سنواتی که صورت‌های مالی آن ها به تایید حسابرس معتمد سازمان بورس اوراق بهادار رسیده بودند ، باز می‌گردد( حال چرا و چگونه ۷۶ موسسه حسابرسی معتمد بورس هستند در حالی همانطور که مطلع هستید در بازارهای مالی پیشرفته تعداد موسسات حسابرسی مورد قبول نهادهای نظارتی از انگشتان دو دست بیشتر نیستند و چه ابزار نظارتی برای نظارت بر این تعداد موسسه تعریف شده از حوصله بحث خارج است) نه گزارشات ادواری پیش‌بینی.

ثانیا: اگر فعالین بازار سرمایه از دانش مالی کافی برای تشخیص گزارش پیش‌بینی گمراه کننده برخوردار نیستند و به واسطه گزارشات غلط متضرر می‌شوند ، چگونه می‌توان انتظار داشت که از اطلاعات افشا شده در گزارش تفسیری به تحلیلی جامع و قابل اتکا از پیش‌بینی عملکرد و سوددهی آینده شرکت دست یابند ؟

او در پایان این پرسش را مطرح کرده ، به راستی تصور می‌کنید اگر فعالین بازار سرمایه نسبت قیمت به سود کمتر از ۳ را در تابلوی بورس می‌دیدند همچنان در صف خرید قراردهای آتی سکه و دلار می نشستند؟ بنده نه مدیر کارآمد هستم نه اقتصاد دان ناجی ولی به عنوان دانش آموز علم اقتصاد و فعال بازار سرمایه باور دارم تا زمانی که به مسائل پایه‌ای و اصولی اقتصاد در مصوبات احترام نگذاریم انتقاد از نظام چند نرخی٬ دستگاه تعزیرات و بگیر و ببندها بیشتر شبیه به کمدی تلخی می‌باشد که در انتهای آن اعتماد بیننده٬ خواننده و سرمایه گذار از بین می‌رود. درست است «بن برنانکی» نداریم ولی می‌توانیم «الن گیرین اسپن» هم نباشیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • محمد مهدی حمیدیان
    محمد مهدی حمیدیان

    من کاملا با این حرفها موافقم حالا بر فرض گزارشات پیش بینی اطلاعات در بعضی سهم ها عده ای را متضرر کرده است باید با این شرکتها برخورد شود نه اینکه اصل این گزارشات کنار گذاشته شود؛ ثانیا این گزارشات پیش بینی ر ا میتوان همراه با گزارشات تفسیری (که کاملا مبهم است) ارائه داد تا مشکللی پیش نیاید.

    5 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24